Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Ford bristande rostskydd på nya bilar

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.

Kommer Fords bristande rostskydd på senare modeller påverka ditt nästa bilköp?

Nej, Ford är inte sämre än någon annan
7
58%
Ja, det blir inte Ford på grund av detta
1
8%
Det beror på hur Ford hanterar detta
4
33%
Väljer annat märke än Ford nästa gång oavsett detta
0
Inga röster
 
Antal röster: 12

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 318
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Ort: Stockholm
Kör: Ford Focus Active

Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Vispen74 » lör mar 14, 2020 9:08 am

Relaterat till artiklarna i Vi Bilägare gällande främst Mondeo mk5 så har det i olika trådar även framkommit att Focus av senare årsmodeller också är drabbat av kraftiga rostangrepp.
Detta är beklämmande och anmärkningsvärt då jag upplevt att Ford de senare decennierna kommit tillrätta med det rostande man såg på Fordarna på 80 och 90 talet. Blir Ford återigen förknippat med rost tror jag de kommer störtdyka i försäljning på svenska marknaden, något jag tvekar på att Märket klarar på svenska marknaden där de ligger historiskt lågt redan från början.
Vad tror ni, kommer det bli någon ändring? Kommer Ford ta sitt ansvar för drabbade kunder? Är du själv drabbad, vad är dina erfarenheter? Bild

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 Vispen74, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Inlägg: 3310
Blev medlem: fre sep 14, 2007 7:54 pm
Namn: David W
Ort: Norrtälje
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav davve d » lör mar 14, 2020 9:30 am

Som jag tidigare skrivit så har jag ingen synbar rost på min Mondeo och är således heller inte orolig för min vagnpark! Jag har även en Ford Focus från 2018 utan synlig rost och även när det är dags att byta ut dessa mot nyare diton så kommer det stå Ford i fronten på dem.
FORD CLUB SWEDEN – MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

Användarvisningsbild
Vispen74
Veteran
Inlägg: 318
Blev medlem: fre feb 10, 2012 5:57 pm
Namn: Thomas E
Ort: Stockholm
Kör: Ford Focus Active

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Vispen74 » lör mar 14, 2020 9:35 am

Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 5988
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav nextuz » sön mar 15, 2020 4:24 am

Vispen74 skrev:Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk


Nu var det väl just bakom kåpor osv med avfettat och rentvättat underrede som det visade sig.

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 515
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Ort: Kalmar
Kör: Sierra
Medlemsnummer: 357

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Jimmy86 » sön mar 15, 2020 10:00 am

Kan ju tycka att sådana där undersökningar är lite missvisande. Alla bilar rostar, frågan är bara hur fort det går mellan olika modeller och tillverkare. Skulle vilja säga att du kan hitta rost på alla bilar efter 5000 mil, handlar bara om att leta tillräckligt noga.

Gör en kontroll när bilen är 10 år gammal och gått 20000 mil istället. Det är då man kan börja diskutera vilka som har bra rostskydd och inte. Ett exempel på en bil som är riktigt dålig är Passat B6 2005-2010. Vi är numera en VW auktoriserad verkstad så får in dom sophögarna. Där kan vi snacka bilar som rostar....mycket....överallt :)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3260
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Släggmek » sön mar 15, 2020 7:08 pm

Låter som om de återskapat ur-Passaten då :D - databeräknad konstruktion med många hålrum förberedde att de och övriga närbesläktade (fwd) VAG-bilar försvann rekordsnabbt och skadade allvarligt Volkswagens välgrundade kvalitetsrykte (undantaget rostburkarna Karmann-Ghia p g a att Karmanns pressar klarade inte normalhårt stål utan man använde högsvavligt stål som var mjukare). I mitten av 70-talet gick en rostvåg över bilvärlden i följd på experimenterande med tunnare bilplåt för att minska vikt i jakt på bränsleförbrukning och Ford drabbades illa av rost då med. Volvo och antagligen andra med tog till japansk tunnplåt då bara de kunde valsa den tunnaste på den tiden men råvarubrist ledde till en högre skrotinblandning än vad processen kunde ta rosten ur.

Rost handlar väl inte så mycket om märke/modell utan det har gått i vågor genom tiderna nästan oavsett vad det rör, det kan man se när man granskar antal överlevare av olika årsmodeller även för klassiker som idag hyllas för sin byggkvalitet. Undantag för en och annan modell där extra känslighet ofta handlat om dåligt genomtänkta konstruktionslösningar i syfte att förstyva utan viktpåslag eller dämpa buller med material som stänger in fukt. Dåligt lackmaterial har också ofta varit en bov.

Bästa rostskydd som verkligen fungerar är vad jag sett galvanisering med zink - t ex satte Volvo stopp för Amazonernas ursprungligen allvarliga rostproblem genom att börja galva de mest utsatta detaljerna i botten. Porsche införde det på 911 när de upptäckte problem i andra serien när de bytte karosstillverkare och Audi galvade stora delar av plåten i den tredje generationen 100 som introducerades på 80-talet - när jag gjorde några perioder som bilskrotare fann jag aldrig nån rost i botten på den modellen (då 10-15 år gamla krockoffer) och de är fortfarande relativt vanliga som brukisar här i rostbältet trots att det väl är bortåt 30 år sedan ersättaren kom. Ford har nåt att lära där. Spraygalv har btw räddat mycket åt mig, fast man måste beta ytan (var försiktig!) för att grundlacken ska fästa ordentligt sedan.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 448
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Ort: Kramfors
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav mondeo » sön mar 15, 2020 8:26 pm

nextuz skrev:
Vispen74 skrev:Kan även jag tillägga att jag hade en Mondeo mk5 I tre år och 9000 mil. Jag hade ingen synlig rost på den heller, verken kaross eller chassi. Sedan vet jag i och för sig inte hur det såg ut i balkar eller bakom kåpor.

Skickat från min CMR-W09 via Tapatalk


Nu var det väl just bakom kåpor osv med avfettat och rentvättat underrede som det visade sig.

Ja precis ,rosten är ju dold bakom smuts och plastkåpor. Bilen har man jämfört med alla andra långtestbilar under åren vilket är en hel drös med bilar och Mondeon var värst. När det även visade sig att två bilar till var angripna, var av den ena kraftigt rostangripen så är det ju ett problem. Viktigt att påpeka är också att de bilar som sälj idag, är sämre skyddade än dessa rostangripna bilar från 2015. Ford gör idag ingen kompletterade rostskyddsbehandling för den svenska marknaden.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3260
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Släggmek » sön mar 15, 2020 9:34 pm

Verkar för mig som att Mondeo är det svarta fåret i familjen när det gäller rost överhuvudtaget. Busken från -99 som jag har på gång bort var redan vid första påseende illa åtgången undertill med bl a vänstra bakre säkerhetsbältets fäste lossrostad underifrån (när ser man sånt???) och en bra bit av hjulhuset bakom bortfrätt. Jag ville åt den friska motorn, punkt, så det blev affär ändå för en tusing men blev förvånad över hur rosten ätit sig genom lite varstans på en bil som ändå ser rätt fräsch ut tills man lättar på plastsjok och innerskärmar. Syns som att just plastglädjen är en av orsakerna genom att de släpper in skiten men inte ut.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 241
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Ort: Eskilstuna
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Bargis » ons mar 18, 2020 8:07 pm

Tråkig läsning förstås!
Jag har inte tänkt byta bil på några år framöver, utan istället försöka stå emot att byta upp mig de närmsta åren.
Dagens firmor som erbjuder rostskyddsbehandling, kan det vara något eller är det redan försent ?
Vore ju fint med lite idéer hur man minimerar rostangreppen.

Användarvisningsbild
mondeo
Veteran
Inlägg: 448
Blev medlem: tor nov 30, 2006 6:40 am
Namn: Peter B
Ort: Kramfors
Kör: Ford Focus TDCI 1,5 2016

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav mondeo » ons mar 18, 2020 8:57 pm

Bargis skrev:Tråkig läsning förstås!
Jag har inte tänkt byta bil på några år framöver, utan istället försöka stå emot att byta upp mig de närmsta åren.
Dagens firmor som erbjuder rostskyddsbehandling, kan det vara något eller är det redan försent ?
Vore ju fint med lite idéer hur man minimerar rostangreppen.

Nej, det behöver inte vara för sent. Det bästa är att lämna den till en seriös firma som sysslar med rostskydd, och låta dem besikta bilen och utifrån det rekommendera lämplig åtgärd. Har själv en Focus, och bilbyte är inte aktuellt på några år, kommer att lämna in den till sommaren för att få en bedömning..

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3260
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Inläggav Släggmek » ons mar 18, 2020 10:03 pm

När det gäller att rensa redan uppkommen rost kommer jag att tänka på isblästring som verkar vara bland det skonsammaste sätten för att få ordentligt rent utan behov av en omfattande sanering efteråt innan det går att rostskydda. En video om det:


Flamsprutning av zink (på plåtrena ytor) är en industrimetod för galvaniskt skydd som lyftes i nån Bilsport-artikel för typ 30+ år sedan, ska vara bra nära vanlig varmgalvanisering i kvalitet (metoden utgår från att hetta upp materialet i en ljusbåge men temperaturen blir hanterbar då det sprayas på) och redan en behandling av de typiskt utsatta ytorna räcker långt som utgångspunkt för ett bra skydd. Gissar alla vet redan att zink migrerar genom oxidation och "självläker" mindre skador i ytan. Säg t ex att det blir en genomrepning - nån vecka senare har zinken slutit repan enligt principen anod vs katod, rosten har ingen chans. Funkar fint med zinkoxidfärg (obs. skit i de plastbaserade, det ska vara den gammaldags som består av zink, thinner och minimalt av medium) för oss med klen budget, eller galvspray om man törs snåla med bara en grå hinna. Det viktigaste är att ytan måste vara kemiskt ren före applicering för att skapa ett galvaniskt element. - Visst ja, glöm inte beta ytan sen (och neutralisera efter det) innan lackering för att minska risken för lacksläpp (nackdelen med galv, men rätt gjort släpper det bara begränsat runt stenskott etc och då behöver man ju ändå slipa lite omkring före bättring).

Tänk dock på att vara försiktig vid all hantering av zink - visserligen ingår det naturligt i ämnesomsättningen men beroende på individuell s k njurtröskel (vi snackar doser i milligram per dygn i blodet, rekommenderat dagsintag/RDA för vuxna män runt 11 mg ser jag, innan det blir trafikstockning i utforslingen) är det snabbt gjort att drabbas av galvfrossa och akut illamående om man andas in spraydimma eller får spill på huden, mindre anfall kan hävas med att dricka mjölk eller grädde (nu minns jag inte om det är kalk eller kalcium som tar ut zinken, men det hjälper iaf). Inget man vill råka ut för, jag lovar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)