Sida 2 av 2

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: mån maj 11, 2020 2:48 pm
av mondeo
viewtopic.php?f=90&t=89182 Här finns ännu mera att läsa om Mondeons rostproblem. Stå på dig, är ju fullständigt oacceptabelt med dessa problem på relativt nya bilar..

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: tis maj 12, 2020 11:08 am
av Danielhareby
mondeo skrev:viewtopic.php?f=90&t=89182 Här finns ännu mera att läsa om Mondeons rostproblem. Stå på dig, är ju fullständigt oacceptabelt med dessa problem på relativt nya bilar..
Nu ringde verkstaden som fixar dämparna och dom har sagt att dom ska dra i det åt oss för dom anser också att det inte får gå till på detta viset med rost på en så relativt ny bil..
Så håller tummarna och samlar all info och bilder sålänge om det behöver bli ett ärende hos ARN i slutändan..

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: tis maj 12, 2020 11:10 am
av nextuz
Danielhareby skrev:Men inte att fjäderbenen är så upprostat så att tallriken viker lossnar från benet.. dör kostar det 10k o laga. Så för 17500:- så är bilen i det skick den borde vara utan allt fixat vid 9000mil.
Ja, det är väl det sjuka här :O
Det var även där Mercedes E-class hade problem.

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: sön maj 31, 2020 10:07 am
av mr Costin
Frugan har en Fiesta 2014. På balken ovanför drivaxeln på båda sidor sitter en plåt fastsvetsad med hål i så det kan komma in allsköns smuts och fukt. Fattar inte hur dom tänkte när dom gjorde så. När bilen var ett år blåste jag rent och sprutade in rostskydd. Kollade med endoskop i trösklarna, snustorrt inte en gnutta rostskydd, så jag sprutade hela bilen med hålrumsvax och bättrade dessutom på undersidan här och var. Bilen har nu gått 14000 mil och är såvitt jag kan se fri från rost.
En tid jobbade jag på en bilskade verkstad, såg då de flesta märken men då det fanns auktoisation för Honda och Mitsubishi så var det mest av de som va nyare man jobbade med. Värsta jag så va en ett år gammal Honda Civic som jag bytte bakskärm på, det var inget rostskydd alls i trösklarna och begynnande spaltrost i nederkant. Ett år gammal bil.
Ang MB E klass W210 antar jag att det syftas på 1997(?) - 2001, riktiga rosthögar, har en som gått 70000 mil, allt löstagbart utom bakluckan är bytt. Även båda fjäder sätena. Men jämfört med kompisens Volvo, som gått 10000 mil mindre utan rostproblem, så måste jag säga att MBn är bättre än Volvon, han har bytt allt utom motorn, haft massa elfel, kupé fläkt, kondensor, ac kompressor, generator, automatlåda, allt. Inget sånt har krånglat på MBn. Åker hellre runt med några rostblemmor än riskerar att få åka buss.

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: mån jun 01, 2020 2:11 pm
av mondeo
Läste precis rosttestet på nya Ford Puma i VIB. Tydligen har Ford "glömt" att rostskydda även den modellen. Den fick en svag tvåa av fem möjliga. Bottenplattans skarvar är helt otätade. Bakskärmarna skyddas av en gummilist, skärmkanterna är punktsvetsade och helt obehandlade mm... Väldigt tråkigt då den i övrigt fick mycket gott betyg bla för sina fina köregenskaper.

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: mån jun 01, 2020 4:07 pm
av Vispen74
Ja Ford håller på att fasa ut sig från Svenska marknaden. Längesen de låg med på någon topplista över bäst sålda modeller nu. Tror många drar ögonen åt sig med usla rostbetyg i norden. Undrar vad de har för strategi?
Synd när det är så trevliga bilar.

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Re: Ford bristande rostskydd på nya bilar

Postat: tis jun 02, 2020 8:34 pm
av Släggmek
Med alla uppgifter som dykt upp senaste kalenderåret så verkar Fords långsiktiga planering vara att dra sig tillbaka helt från Europa åtminstone vad gäller egen tillverkning - flera samarbetsavtal med Volkswagen om såväl elektrifieringsprojekt som framtagande av nya lätta lastbilar klara (tidigare har Volkswagen-gruppen samarbetat med Mercedes-Benz dvs Daimler för den frambyggda LT-serien och Toyota för de torpedbyggda pickuperna Taro och senare Amarok) där Ford USA ska stå för fordonsutvecklingen av gemensamma pickups (artiklar hos sajten The Truth About Cars) och nerdragningar hos de tyska Ford-fabrikerna pekar mot att vi får nog hit kommande personbilar tillverkade utanför Europa (Sydostasien, kanske Latinamerika där bägge koncernerna har produktionsenheter med låga omkostnader) och/eller Ford-märkta, mer eller mindre omstylade versioner av olika VAG-modeller ungefär som den Fiat 500-baserade Ka´n. Här finns flera tidigare samarbeten i historien (Volkswagen åtog sig att tillverka råkarosser (Taunus) åt Ford när produktionen skulle återupptas i slutet på 40-talet, på 90-talet samarbetade man genom bolaget Autolatina i Brasilien och vi minns väl MPV:n Ford Galaxy https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Galaxy som också hette Volkswagen Sharan och Seat Alhambra (i stora drag mest en VW och tillverkad i deras regi hos VW-ägda AutoEuropa i Portugal). Inget nytt i branschen och Ford har lång vana av badge engineering främst i Latinamerika (många gatkorsningar) och i Sydostasien med många Mazda-baserade Ford-modeller vi inte fått hit) men inte alltid så tydligt, bara att vänja sig.

Om de nu inte helt släpper EU-marknaden och koncentrerar personbilssatsningarna till Kina - i USA går det ju mot att krympa hela personbilssidan till att utgöras av några få familjemodeller (Edge, Fusion?) och Mustang som flaggskepp medan de lyxigare får Lincoln-märke. De stora pengarna där borta drar man ändå in på pickups då Ford dominerar den marknaden sen gammalt genom att de visat sig kunna leverera mest kvalitet och hög säkerhet.

Då kanske engagemanget för att göra sitt bästa kroknar hos den europeiska grenen - det knappt synliga rostskyddet i ´99 Mondeon jag äger och följderna av det gör att jag skulle nog inte överväga en Ford om jag vore nybilskund, å andra sidan verkar detta vara samma farsot bland många märken från 90-talet och framåt av vad jag sett.

- Jo, en sak till; det verkar av vad som finns att läsa att VW kommit till insikten att de inte kan slå Ford Transit som marknadsledare :biggrinki i sina klasser och därför tycks kommande VW Transporter bli en Transit :dance2:, gissar det gäller VW:s stora Crafter också. Kanske Transit Connect får skylta som Caddy också, då :D.