Mediakontroller & carplay irriterande problem!

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
HaXellie
Nybörjare
Namn: Johannes A
Kör: Ford Focus 2019 1.5 diesel

Mediakontroller & carplay irriterande problem!

Inlägg av HaXellie »

Hej!

Jag har äntligen skaffat en modern ford (focus 2019) efter att ha kört äldre bilar hela livet.

Jag är störtförtjust i den och alla trevliga funktioner som jag aldrig har haft tidigare men en sak gör mig tokig!
När jag kör Apple Carplay, vilket är supertrevligt, så lyssnar jag på musik eller podd och allt är frid och fröjd med att använda rattens mediakontroller för att byta låt och även mediakontrollerna under skärmen.

När jag väl har kört en stund så dyker problemen upp, då dyker det upp en notis från Sync som säger ”förinställningar bank: FM1” och där slutar mediaknapparna att styra carplay och trycker jag på ”nästa spår” knappen så hoppar den över till radion! Denna notis från sync dyker upp med jämna mellanrum under hela min resa.

Detta gör mig galen då jag inte gärna vill släppa ögonen från vägen och sträcka mig efter touchskärmen för att byta spår och pausa.

Jag tycker mig ha provat alla inställningar för att bli av med detta elände men ingenting funkar förutom att strunta i carplay och bara köra bluetoothljud men jag vill ju köra Carplay!

Om någon här har en lösning på detta så swishar jag en symbolisk summa som tack!

Mvh Johannes

Tags:

Användarvisningsbild
VolFo
Veteran
Namn: Dennis
Kör: Raptor gen 2 2019, Focus RS 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R

Re: Mediakontroller & carplay irriterande problem!

Inlägg av VolFo »

Ford släppte nyligen en mjukvara till Syncen, den berörde dock i huvudsak problem med klockan, att skärmen hänger sig och problem med Android auto. Känns ju lite som ett mjukvarufel dock, så kan ju vara värt att se om din sync behöver uppdateras. Och eventuellt göra det då som ett första steg!

Prata med ÅF och hänvisa till TSB 21-2032.
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.

HaXellie
Nybörjare
Namn: Johannes A
Kör: Ford Focus 2019 1.5 diesel

Re: Mediakontroller & carplay irriterande problem!

Inlägg av HaXellie »

Tack! Kollade för någon vecka sedan om det fanns en uppdatering men kanske har en nu då! Tack igen, får se om det löser sig.

Skriv svar