Pressrelease: Ford storsatsar på elektrifiering i Europa – investerar 1 miljard dollar i fabriken i Köln

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
RickardEM
Legend
Inlägg: 7065
Blev medlem: lör aug 23, 2003 10:00 am
Namn: Rickard Ribbing
Kör: Ka -97 & -10, Transit -98 & -01, Puma -20, Taunus -66, Fiesta -77 & -16, Granada -84, Escort -84
Ort: Gyttorp
Medlemsnummer: 56

Pressrelease: Ford storsatsar på elektrifiering i Europa – investerar 1 miljard dollar i fabriken i Köln

Inlägg av RickardEM »

Ford storsatsar på elektrifiering i Europa – investerar 1 miljard dollar i fabriken i Köln
Bild

• Ford anger att i mitten av 2026 kommer 100% av personbilarna i Europa att vara nollutsläppskompatibla, helt elektriska eller plug-in hybrider, och helelektriska vid 2030

• Fords transportbilssortiment i Europa kommer också att vara 100% nollutsläppskompatibla vid 2024, och två tredjedelar av försäljningen av transportbilar förväntas bli helelektrisk eller plug-in hybrider vid 2030

• Fords Europaledande ställning för transportbilsverksamheten är en nyckel för framtida tillväxt och lönsamhet, med stöd av nya produkter och tjänster och Fords strategiska allians med Volkswagen och samarbetet med Ford Otosan

• Fords väg till en helelektrisk framtid utgörs av en investering på 1 miljard dollar i fabriken i Köln; som ska tillverka Fords första europeiska, helelektriska personbil för europeiska kunder och som kommer att rulla av bandet från 2023

• Efter att ha lyckats omstrukturera och återgått till lönsamhet i Europa, går Ford vidare till nästa fas av planen, där fokus ligger på en helelektrisk framtid. Ford är fortfarande på rätt väg att nå sex procent EBIT-marginalmål som en del av företagets plan att vända sin globala fordonsverksamhet


Ford tar ett viktigt kliv framåt i sin europeiska omställning med att gå ”all-in” på sina elektrifierade personbilar och att väsentligt växa och elektrifiera sin ledande transportbilsverksamhet.

Ford har förbundit sig till att vid mitten av 2026 kommer 100 procent av Fords personbilsutbud i Europa att vara nollutsläppskompatibelt, antingen via helelektriskt eller via plug-in-hybrider, och kommer att vara helelektriskt till 2030. På samma sätt kommer Fords hela sortiment för transportbilar att vara kompatibelt för nollutsläpp, antingen via helelektriskt eller plug-in-hybrider, till 2024. Två tredjedelar av Fords transportbilsförsäljning förväntas också vara helelektrisk eller plug-in-hybrider vid 2030.

Tillkännagivandet kommer i bakvattnet av när Ford rapporterar en återgång till lönsamhet i Europa under fjärde kvartalet 2020 och en stor global investering i elektrifiering. Ford meddelar att man investerat minst 22 miljarder dollar globalt i elektrifiering fram till 2025, nästan dubbelt så mycket som man tidigare aviserat.

”Efter att ha lyckats omstrukturera vår verksamhet och återgått till lönsamhet i slutet av förra året är vi nu glada över att gå vidare till nästa fas i vår plan, som utgörs av vårt åtagande att tillverka uttrycksfulla nya bilar för våra kunder, nu när vi går mot en helt elektrisk framtid i Europa", säger Stuart Rowley, högsta chef för Ford of Europe. "Vi förväntar oss att fortsätta vårt starka momentum i år i Europa och det går fortsatt enligt plan att leverera vårt mål om en EBIT-marginal på sex procent som en del av Fords plan att vända vår globala fordonsverksamhet."

Centralt för Fords förändring av sin verksamhet i Europa under de senaste två åren var en förbättring av strukturkostnaderna på 1 miljard dollar, på grund av underpresterande marknader, skapandet av ett mer målinriktat fordonsutbud inom tre kundfokuserade affärsområden och partnerskap för att driva tillväxt och förbättrade lönsamhetsnivåer i hela verksamheten.

Påskyndar tillväxten av transportbilsverksamheten
2020 nådde Ford för sjätte året i rad målet att vara det ledande transportbilsmärket i Europa. Tillväxt i Fords starka transportbilsverksamhet är nyckeln till bolagets europeiska lönsamhet. Detta stöds av nya produkter och tjänster, som samverkar med ett omfattande nätverk av partners för exempelvis konvertering. Fords strategiska allians med Volkswagen och samarbetet med Ford Otosan ger kostnadseffektiv utveckling av fordon och inköp.

Vidare tillväxt inom transportbilsverksamheten kommer att utgöras av ett ekosystem som bygger på uppkopplade tjänster som utvecklats tillsammans med kunderna och utformas för att förbättra kundupplevelsen. Dessa inkluderar till exempel uppkopplade drifttidstjänster och produktivitetstjänster som FordPass Pro för flottor på upp till fem fordon och lanseringen av Ford Fleet Management, skapad av Ford och ALD Automotive förra året för att maximera produktiviteten för företagskunder som söker skräddarsydda tjänster för sina fordonsflottor.

Ford och Google tillkännagav också nyligen en ny samarbetsgrupp, Team Upshift, för att driva banbrytande, datadrivna möjligheter. Detta unika partnerskap i kombination med Fords egna kapacitet kommer att ligga till grund för transformationen av ägarupplevelser och tjänster för både person- och transportbilar.

Investerar 1 miljard dollar i fabriken Köln
I spetsen för Fords arbete för en helelektrisk framtid ligger en ny investering på 1 miljard dollar för att modernisera fabriken i Köln, Tyskland, vilken är ett av bolagets största tillverkningscenter i Europa och huvudkontor för det europeiska moderbolaget Ford of Europe. Investeringen kommer att omvandla den befintliga fabriksverksamheten till Ford Cologne Electrification Centerför tillverkning av elbilar, Fords första elbils-anläggning i Europa.

Ford bekräftade också att dess första europeiskt byggda, helelektriska personbil för europeiska kunder kommer att produceras vid anläggningen från 2023, med potential för ett andra helelektriskt fordon som eventuellt kommer byggas där.

”Vårt tillkännagivande idag om att omvandla vår anläggning i Köln, som har varit vår hemvist i Tyskland i 90 år, är ett av de mest betydelsefulla tillkännagivanden Ford har gjort på över en generation. Det understryker vårt engagemang för Europa och en modern framtid med elbilar i centrum för vår strategi för tillväxt,” säger Stuart Rowley.

"Beslutet att göra fabriken i Köln till ett e-mobilitetscenter för Ford i Europa är en viktig signal för hela arbetskraften", säger Martin Hennig, ordförande för General Works Council för Ford-Werke GmbH. "Det ger ett långsiktigt perspektiv för våra anställda och uppmuntrar dem samtidigt att hjälpa till att forma denna elektriska framtid."

Rowley avslutade: ”Vi kommer att erbjuda ett exceptionellt utbud av elektrifierade fordon, stöttade av kundcentrerade digitala tjänster och upplevelser, så att våra kunder kan följa med oss på resan till en helt elektrisk framtid, som faktiskt börjar redan nu med lanseringen av den helt elektriska Mustang Mach-E. I kombination med vår ledande transportbilsverksamhet kommer detta att ligga till grund för en hållbar, lönsam Ford-verksamhet i Europa. ”

Ytterligare detaljer om Fords elektrifieringsplan och omvandlingen av Köln-fabriken kommer att presenteras under de kommande månaderna.
\Rickard
FORD CLUB SWEDEN – Ordförande