Glykol fråga

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Glykol fråga

Inlägg av Bargis »

Hej !
Jag skulle behöva fylla i en skvätt glykol i behållaren.
Tittade i instruktionsboken, där finns det två varianter att välja på.
Ena har jag hemma och tänkte pytsa i en skvätt av, dock är den gul till färgen och den glykolen som är i behållaren är röd.
Törs man blanda eller är det bara att inhandla en ny dunk av den andra varianten och hoppas den är röd?

Bilen det gäller är en Mondeo 2015 diesel.

nyford
Veteran
Inlägg: 243
Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85
Ort: Alstermo

Re: Glykol fråga

Inlägg av nyford »

En gammal fråga (utan svar). Men det är snart vinter och frågan blir alltid aktuell på senhösten.
Bargis frågar om färger på glykol. Färgen är det minsta som har någon betydelse på glykol. Ren glykol är färglös och den eventuella tillsatta färgen har ingen aktiv inverkan på vätskan. Färgen finns bara där för att ingen av misstag skall tro att det är vatten.
Förr var det ganska enkelt att välja glykol. Det fanns två sorter, Etylenglykol och Propylenglykol. Etylenglykol är den absolut vanligaste glykoltypen för motorfordon. Den är förhållandevis billigast, men dödligt giftig.
Propylenglykol anses lite mer miljövänlig, men är ingen hälsodryck. Dessutom markant dyrare.
Som sagt, färgerna på dom här har ingen som helst betydelse. Det har funnits misstolkningar och falska uppgifter om färgkoder på dom båda. Någon gällande färgkod finns inte. Dom båda glykolerna kan ha samma färg. Etylenglykol = Absolut dominerande! Propylenglykol = Miljövänligare, men tämligen ovanlig.
Så lätt var det förr i tiden. Numera har det möjligen influerats från USA (?) blivit lite svårare. Där är det så att dom olika delstaterna har olika lagar och regler om vad glykol får innehålla. Jag tror att det har bidragit till att det numera finns flera andra detaljer att se upp med. Det finns alltså en handfull olika Etylenglykoler med olika innehåll och kanske egenskaper (?) Här är en som har funderat lite över detta:
Några är blandbara hur som helst, andra inte. Har man en lite äldre bil som har fungerat i kylsystemet i alla år, så kan man förmodligen hälla i vanlig Etylenglykol från närmaste bilprylvaruhus utan att bry sig om förkortningar på olika ämnen. Har man en ny modern bil med "speciellt" aluminumblock eller annat där man känner lite osäkerhet, så skall man kolla i instruktionsboken eller fråga närmaste märkesverkstad. Men titta först på filmen så att ni blir lite medvetna om vad det handlar om. All kunskap är av värde.
"Bättre börda man bär ej på vägen än mycket mannavett." Ur Havamal, skrivet för bortåt 1000 år sedan.

Skulle man vilja byta till någon okänd bokstavsförkortad glykol i sin bil, så töm ur det gamla och spola rent först innan du häller i det nya. Tänk på att det är giftigt så du måste lämna det till någon kommunal insamlingsplats. I många kommuner råkar det vara just bensinstationer, men fråga först så du vet vilken station.
Här kan man påpeka att förr hette det att man skulle byta kylarvätska vart annat år. Så står det inte längre i instruktionsböckerna och serviceschemorna. Nu kontrollerar man bara lägsta köldskyddstemperaturen och kollar så att vätskan inte är förorenad med slam och partiklar eller rostflagor. Finns det inget att klaga på så rör man inte kylarvätskan. Bilindustrin och glykolfabrikerna har alltså själva "spelat bort" LongLife-glykol. All glykol är numera LongLife.

Skriv svar