köpa bildelar utomlands, vågar man?

Allmänna diskussioner (ej teknik) om bilar, motorer och allt däromkring.
pirx
Erfaren
Namn: Alexander Kolodziej
Kör: Mondeo 2005

köpa bildelar utomlands, vågar man?

Inlägg av pirx »

Min bälteshållare har gått sönder, och det verkar av ngn anledning skitsvårt att få tag på en för förarsidan (finns gott om för passageraren).
Antar att det dels handlar om att de på förarsidan slits mycket mer.

Men iaf, letade runt lite utanför sverige och hittade tex dessa
https://usedecus.com/en/ford/mondeo-01- ... 8bp-26666/ (lettland tror jag)
https://www.xdalys.lt/en/seat-belt-pret ... _seatbelts (litauen)

Borde man våga handla därifrån? Detta kanske är kända ställen?
Och/eller finns det kända (europeiska helst) ställen att handla från?

Och så hittade jag några ställen i UK, men då blev jag osäker på detta med att de har ratten på fel sida:) Jag ska ju ha tag på en för föraren, som ju ska sitta på vänster sida hehe.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: köpa bildelar utomlands, vågar man?

Inlägg av therealpinto »

Jag tror inte jag använt just dessa men jag har shoppat en del från Estland, Lettland och Litauen och det har gått fint, även begagnade delar. Min känsla är att dessa länder är rätt service-minded och måna om sin internationella marknad.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Hundlasse
Erfaren
Namn: Lars Molander
Kör: Ford Kuga 2014
Medlemsnummer: 630

Inlägg av Hundlasse »

Jag brukar handla bildelaronline24.se.välldigt snabba och bra att ha att göra med

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Jag har handlat en gång från Mekster.se, många gånger från Autodoc.se (Stellantis-ägt) och Mister-Auto.se med bra service och alltid rätt grejor levererade, väl emballerat för det mesta men aldrig så bristfälligt att skada uppstått på varorna. Lite varning dock för att funktionsgarantin hos Autodoc förutsätter att detaljen monteras på verkstad ifall man ska kunna returnera en vara som visat sig felande vid användning. Även några bekanta brukar handla från dom och har varit nöjda hittills. F ö ska man kolla matchning noggrant innan köp - registerdatabasen TecDoc som de flesta firmor använder har en del felaktigheter t ex när det gäller äldre Fordar i Taunus P-serierna om vilka som har raka fyror eller V-motorer. Ibland missar sökfunktionen dessutom att en vara finns i lager så man bör gå in och söka manuellt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar