Allmän fundering på spolarvätskebehållare
-
- Veteran
- Inlägg: 236
- Blev medlem: sön jul 14, 2019 9:25 am
- Namn: Anders Koch
- Kör: Ford Kuga E85
- Ort: Alstermo
Allmän fundering på spolarvätskebehållare
Förr i tiden kunde man så gott som alltid se på spolarvätskebehållaren hur mycket det var i den och alltså själv avgöra om man behövde fylla på eller inte.
Så är det inte på våra dagars bilar. Man får visserligen ett meddelande på någon display att man behöver fylla på, men när man gör det så ser man aldrig behållaren och man fyller alltid för mycket. Med söl och blask som följd. Eftersom det är så trångt använder jag en tratt för att fylla, men den förhindrar ju all förvarning om att "Nu börjar det bli fullt".
Lika väl som att det finns en sensor som känner när det börjar bli tomt, så tycker jag att det kunde finnas någon motsvarighet när det börjar bli fullt. Påfyllningsröret är ju långt så det borde finnas plats för en sådan anordning.
I fritidsbåtsammanhang finns det en sorts flottörer som stoppar tankning om man tankar från en "vanlig stationspump". Men den bygger ju på att påfyllningshandtaget har en tryckavkännare och att båtens tankavluftning fungerar. Jag vet, det är inte riktigt samma sak som spolarvätska. Men har man kommit på lösningar i båtvärlden så borde man kunna göra liknande till bilars spolarvätskebehållare? Vill någon uppfinnare gå vidare på detta så heter (hette) den flottören till tankavluftningen: Racor. Det har i alla fall funnits i två storlekar, större och mindre. Och har en stor bilfabrikant börjat med någon finess, så kommer alla dom andra efter "nästkommande modellår".
Kuga Ecoboost -21
Så är det inte på våra dagars bilar. Man får visserligen ett meddelande på någon display att man behöver fylla på, men när man gör det så ser man aldrig behållaren och man fyller alltid för mycket. Med söl och blask som följd. Eftersom det är så trångt använder jag en tratt för att fylla, men den förhindrar ju all förvarning om att "Nu börjar det bli fullt".
Lika väl som att det finns en sensor som känner när det börjar bli tomt, så tycker jag att det kunde finnas någon motsvarighet när det börjar bli fullt. Påfyllningsröret är ju långt så det borde finnas plats för en sådan anordning.
I fritidsbåtsammanhang finns det en sorts flottörer som stoppar tankning om man tankar från en "vanlig stationspump". Men den bygger ju på att påfyllningshandtaget har en tryckavkännare och att båtens tankavluftning fungerar. Jag vet, det är inte riktigt samma sak som spolarvätska. Men har man kommit på lösningar i båtvärlden så borde man kunna göra liknande till bilars spolarvätskebehållare? Vill någon uppfinnare gå vidare på detta så heter (hette) den flottören till tankavluftningen: Racor. Det har i alla fall funnits i två storlekar, större och mindre. Och har en stor bilfabrikant börjat med någon finess, så kommer alla dom andra efter "nästkommande modellår".
Kuga Ecoboost -21