Vilka vaxer är bäst?

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
skånsk ondska
Veteran
Namn: Staffan L
Kör: sierra cosworth 4x4- Mondeo hgv -99

Inlägg av skånsk ondska »

[quote="Mr 19""]Kommer inte ihåg vad det heter, men det är Rosa! Luktar gott också. Viktigt! Det använder jag sen tio år tillbaka och tycker det är perfekt. Använder man det 2-3ggr/år, så behöver man knappt polera bilen. Går fint med maskin också.[/quote]

Viktigt :D

De har jag med använt. ska åka o köpa lite till o dra över kärran med. Bästa är att det är så fruktansvärt enkelt att arbete med

ridern

Inlägg av ridern »

Visst lägger man på vax före om det är en glanskonservering man ska göra, dock ska produkterna helst vara anpassade för varandra. Jag använder mig av den metoden efter det att jag maskinpolerat bilen. Men många lackförseglingar ska inte ha vax före, vissa produkter som "proffs" använder brukar vara 2-stegsprodukter.

Polerade en polares föräldrars mersa för ett tag sen, den var sjukt matt och rosavit till färgen vilket den inte är nu :-) (se bifogad länk)

POLERAD BIL!

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00

Inlägg av low-life »

NICE polerat "ridern" :thumbsup: :thumbsup: Bilen ser ut som ny på bild :)

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

Jag gick över Mondyn med "Surface OE Compound" för att få ur eventuell skit ur lacken. Först med medium trissa sen med en mjuk för slutfinish.
Sen la jag på "Smartab Platinum" som lackskydd med mjuk trissa.
Dessa tycker jag var kanonmedel. Och kan rekomendera dessa.

Blev finfin glans:
http://ankaz.serveftp.com/polerad%20200/PICT0871.JPG

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

Använder 3m vax för tillfället, blev inte riktigt så "hal" som jag hoppats men hållbarheten verkar vara bra. Tyvärr är den lite jobbig att få bort också.

På mitt gamla jobb hade vi en paintconditioner som jag tror delvis bestod av det där rosa kletet som nämts tidigare, men vi blandade med ett annat medel också, blev riktigt lent å fint och lättarbetat!
//Johan

ridern

Inlägg av ridern »

Ankaz skrev:Jag gick över Mondyn med "Surface OE Compound" för att få ur eventuell skit ur lacken. Först med medium trissa sen med en mjuk för slutfinish.
Sen la jag på "Smartab Platinum" som lackskydd med mjuk trissa.
Dessa tycker jag var kanonmedel. Och kan rekomendera dessa.

Blev finfin glans:
http://ankaz.serveftp.com/polerad%20200/PICT0871.JPG
Jag använder samma medel, men platinum har väldigt dålig hållbarhet, därför lägger jag på smartabs glansförsegling silverseal. Då blir resultatet änu bättre och håller betydligt längre. De är använt på bilen jag länkade till tidigare!

Användarvisningsbild
Ankaz
Legend
Namn: Andreas Kangas
Kör: Mondeo ST200 -00,Mondeo 2.0 -98, Sierra 2.9 Turbo, Yamaha YZ250

Inlägg av Ankaz »

ridern skrev:Jag använder samma medel, men platinum har väldigt dålig hållbarhet, därför lägger jag på smartabs glansförsegling silverseal. Då blir resultatet änu bättre och håller betydligt längre. De är använt på bilen jag länkade till tidigare!
Jo jag vet att hållbarheten inte är den bästa.. men den ska hålla en sommar iaf :) enligt han jag köpte det av

ridern

Inlägg av ridern »

Hållbarheten beror ju på många faktorer, avfettar du bilen varje gång med industriavfettning eller petroliumbaserade avfettningar kan det hålla en vecka. Använder man bra rengöringsmedel och tvättar för hand så kan det hålla riktigt länge. Jag har personligen fastnat för Sonax vaxchampo, den orangea i transparant flaska. Sen så hoppas jag att ingen här tvättar i maskintvätthallar, för värre lackförstörare finns inte!

Lefracuss

Inlägg av Lefracuss »

Själv så brukar jag köra med Turtle extreme vax. Flytande, luktar gott och lätt att arbeta med. Väldigt lätt att lägga på och ta av utan att den lämnar spår.
Håller bra också.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

[quote="Mr 19""]Kommer inte ihåg vad det heter, men det är Rosa! Luktar gott också. Viktigt! Det använder jag sen tio år tillbaka och tycker det är perfekt. Använder man det 2-3ggr/år, så behöver man knappt polera bilen. Går fint med maskin också.[/quote]

Om jag inte har helt fel så heter det "super shine" (vilket märke det är kan jag inte) och det blir ett kanon resultat men det håller inte för det är ett sk bilhallsvax dvs ska blänka massor tills kunden har tvättat bilen ett antal gånger.

Användarvisningsbild
skånsk ondska
Veteran

SK Racing skrev:Om jag inte har helt fel så heter det "super shine" (vilket märke det är kan jag inte) och det blir ett kanon resultat men det håller inte för det är ett sk bilhallsvax dvs ska blänka massor tills kunden har tvättat bilen ett antal gånger.

De kan stämma ganska bra det. Använde det mycket på toyota när jag jobbade där. Tyckte det var helt underbart att arbeta med och gav bra resultat...tills som du säger. Man tvättat ett par gånger. Köpte en liter igår och ska köra över i helgen med :)

Nästa år blir det att lämna iväg henne igen för seriös polering och lackförsegling igen. Otroligt resultat det blev efter det.

Lahega btw

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

skånsk ondska skrev:De kan stämma ganska bra det. Använde det mycket på toyota när jag jobbade där. Tyckte det var helt underbart att arbeta med och gav bra resultat...tills som du säger. Man tvättat ett par gånger. Köpte en liter igår och ska köra över i helgen med :)

Nästa år blir det att lämna iväg henne igen för seriös polering och lackförsegling igen. Otroligt resultat det blev efter det.

Lahega btw

om vi skulle fixa den näst vi är hos mig? kan nog bli bra efter ett par bärs....
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
skånsk ondska
Veteran

ErikJ skrev:om vi skulle fixa den näst vi är hos mig? kan nog bli bra efter ett par bärs....

Absolut Erik!

Tycker vi tar det inom de närmsta. Nästa helg kanske? har inget planerat då.

De polermedlet behövs stryckas ganska tätt mellan omgångarna. Och att det är lätt att arbeta med gör det inte sämre när vi är på ölen :)

MOT ÄCKELSÅNG!!! ;)

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

[quote="skånsk ondska"]Absolut Erik!

Tycker vi tar det inom de närmsta. Nästa helg kanske? har inget planerat då.

De polermedlet behövs stryckas ganska tätt mellan omgångarna. Och att det är lätt att arbeta med gör det inte sämre när vi är på ölen :)

MOT ÄCKELSÅNG!!! ]

jag har en hel del grejer som skulle sitta på din bil som ett smäck... vi kan ev planera nästa helg...
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

Användarvisningsbild
GT-Mange
Veteran
Namn: Magnus E:sson-Wasa
Kör: Saab 9000 CS 1995

Inlägg av GT-Mange »

Nån som har testat Turtles nya serie med "Nano teknik" ??
http://www.seab.se/mallar/n_l_mall1.asp?news=85
och kan ge ett omdöme, samt om det är nån märkbar skillnad från föregångaren "Extreme" som jag tycker är ok.

Skriv svar