Efterlack bilvård... Sandpapper å rubbing?

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Efterlack bilvård... Sandpapper å rubbing?

Inlägg av Persson »

Kommer att byta bakskärmar på en av min bilar och tänkte lacka själv, har alltid lackat själv med sprayburkar men alltid har det funnits en "kant" så man slipper maskera av så det blir en rand med ny färg. Nu ska jag bara byta själva skärmkanten så jag kommer måsta lacka en liten bit bara och sen ska det flyta ihop med resten... Hur gör man?

1. Hur långt upp ska man lacka?
2. Ska man göra något underarbete på lacken som igetligen inte ska lackas?
3. Vilka sandpapper ska man sen använda? Vatten eller inte?
4. Vilket vax/rubbing ska man sen använa för att få det att flyta ihop?
5. Kan man använda sprayburkar eller är det "riktig" färg med spruta som gäller?

Lägger upp bild på hur långt jag kommer kapa skärmkanten.

Det är sånnahär skärmar jag kommer använda:
Bild
Bilagor
44.jpg

Mr 19"
Legend
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth

Inlägg av Mr 19" »

Hej! Du måste matta ner ytan som ska lackas! Använd en 3M slipduk för detta. Sen när du lägger på lacken så försök att "ryk" ut lacken så att du slipper en lackskarv. Man kan vika upp en maskeringstejp en bit ovanför området där man lackar, så slipper man ryka ut för mycket. Efter lacken torkat och du är nöjd med ytan på den bytta delen så kan man ta vattenslippapper och dra ner topparna på det som man har "rykt" ut. börja med 1200-papper eller nåt liknande och jobba minimalt på den gamla lacken. När hela ytan börjar bli matt och torr så kan du börja att rubba ytan och se hur det verkar. Sen blir det ju att polera, men var försiktig om du använder sprayburksfärg. den är ju inte lika bra som om man lackar"på riktigt". Lycka till! Johnny.

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00

Inlägg av low-life »

1. Hur långt upp ska man lacka?
2. Ska man göra något underarbete på lacken som igetligen inte ska lackas?
3. Vilka sandpapper ska man sen använda? Vatten eller inte?
4. Vilket vax/rubbing ska man sen använa för att få det att flyta ihop?
5. Kan man använda sprayburkar eller är det "riktig" färg med spruta som gäller?

1.Hur långt upp du ska lackera beror på hur långt upp du går med grundfärgen. Man bör ha ca 3cm överlapp minst. Det är inte överdrivet noga. Mest förebyggande syfte för tat intye slipa eller polera igenom nya lacken ner till grundfärgen.
2.Du kan, som Mr 19" sa, slipa med 3M. Finns röd och grå scotteduk som jag vet om. Tar du gråa och slipa med den när den är blöt, på den gamla lacken så fäster nya lacken bättre.
Men först, innan du gör det så måste man slipa ut lackkanterna på bilen riktigt först. Kanske du redan visste. Men helst slipa så varje lackkant på bilen är ca 2-3cm bred. Bruka vara minst 2-3 lager lack man måste slipa ut.

Skrev ner lite hur man kan gå tillväga för ett tag sedan. Finns på denna sidan om det kan bli till någon hjälp:)
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php ... t=low-life

Lycka till!

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Oh, toppen beskrivning low-life :thumb3d: Den hade jag missat tottalt... Att man inte söker:D Den ska jag följa:)

Tack även Mr 19"!

Jag kommer inte göra detta nu... Har svetsat nog med rost på denna bil för i år känns det som, men har alltid klurat på hur "dom" kan få det bra när man lackar bara en del av en lackad yta, nu käns det som om man kan ge det ett försök iaf:)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Min erfarenhet är en sprayburkslack inte är bra pga att det inte blir någon kvalli på färgen då det rostar ganska omgående igen trots att det är blästrat o betat med en forsforsyrafärg, det är min erfarenhet i allafall så det bästa är nog att lacka om hela flyglen med en riktig 2 komponentsfärg

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

SK Racing skrev:Min erfarenhet är en sprayburkslack inte är bra pga att det inte blir någon kvalli på färgen då det rostar ganska omgående igen trots att det är blästrat o betat med en forsforsyrafärg, det är min erfarenhet i allafall så det bästa är nog att lacka om hela flyglen med en riktig 2 komponentsfärg
Okey, jo jag tror jag har hört nått sånt.. Tycks ha hört att det inte ska gå bra att blanda vanlig lack och spray också, kan det stämma?

Användarvisningsbild
low-life
Legend

Inlägg av low-life »

Om jag förstår er rätt nu, om att det inte går att lackera spray över billack.!?
Isåfall är svaret jo, det går alldeles utmärkt att lackera med spray på bilen. Finns riktig lack som blandas ner i sprayburk hos vissa återförsäljare av billacker.
Vad jag vet nu så finns det bara på lösningsmedel. Men vattenbaserad är på G.

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

low-life skrev:Om jag förstår er rätt nu, om att det inte går att lackera spray över billack.!?
Isåfall är svaret jo, det går alldeles utmärkt att lackera med spray på bilen. Finns riktig lack som blandas ner i sprayburk hos vissa återförsäljare av billacker.
Vad jag vet nu så finns det bara på lösningsmedel. Men vattenbaserad är på G.

Mvh/Tobbe
Ok, det jag har hört är att det finns några medel i sprayen som inte går ihop med vanlig billack, men jag kommer inte ens ihåg vad jag fått det ifrån.. :) Eller om det var att det skulle bli konstigt om man försökte "slipa ihop" en riktig lack med en spray?

Användarvisningsbild
low-life
Legend

Inlägg av low-life »

Ok, det vet jag inte vad det ryktet kommer ifrån. . Det enda jag kan svara på är min egen erfarenhet. Och det har inte varit några som helst problem. Är man bara riktigt noga med förarbetet kan man få det väldigt bra!

Mvh/Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det finns lite olika kvalli på lacker både 2 komponents och spraybyrkslacker, jag råkade ut för att lacken på mammsens bil kryllade sig när jag skulle bättra den för den var bättrad innan så vad det var för färg vet jag inte. Det finns faktiskt 2 komponentsfärg i sprayburk nu mer men problemet är ju att när man har tillfört härdaren så måste burken sprutas upp och priset är ju högre än en vanlig burk så det är ju alltid ett val man måste göra. ni skriver om att det finns riktiga bilacker som blandas och tappas på burk hos vissa återförsäljare men om det inte är 2 komp så är det samma som dom andra färgerna dvs inte "riktig billack" tyvärr, denna tjänsten är till för att tillhandahålla färger som inte finns i det ordinarie burkstället.

M-man

Inlägg av M-man »

strax under 200kr kostar det att få 2 komponents färg på sprayburk. De brukar säga att man skall lacka samma dag, fast det brukar funka fint även dagen efter ifall man har burken i kylskåp över natten.. MYcket prisvärt ifall man ska måla skärmkanter..

Användarvisningsbild
RJ33
Veteran
Namn: Richard J
Kör: Sierra Cosworth 4x4

Inlägg av RJ33 »

M-man skrev:strax under 200kr kostar det att få 2 komponents färg på sprayburk. De brukar säga att man skall lacka samma dag, fast det brukar funka fint även dagen efter ifall man har burken i kylskåp över natten.. MYcket prisvärt ifall man ska måla skärmkanter..

Mig veterligen ska hållbarheten vara längre än 1-2 dagar.
Obs. Riktiga prylar, då. Om man bara drar i färg o härdare har man nog ganska kort tid på sig...
Dom jag vänt mig till drar i färgen men inte härdaren i burken, för i burken finns redan en lufthärdare.
Härdar alltså först när man sprejat ut färgen.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)

Inlägg av Släggmek »

Persson skrev:Ok, det jag har hört är att det finns några medel i sprayen som inte går ihop med vanlig billack, men jag kommer inte ens ihåg vad jag fått det ifrån.. :) Eller om det var att det skulle bli konstigt om man försökte "slipa ihop" en riktig lack med en spray?
Största problemen beror på att "vanlig" sprayfärg man köper på macken är inte alls samma material som billack. Det rör sig om en gammaldags, enkel syntetlackfärg som oftast egentligen inte duger att bättra med om det ska bli seriöst åtgärdat. Kan inte poleras heller. De där penselflaskorna för nån tia brukar vara rena skämtet. I så fall är det bättre att köpa hobbyfärg för plastmodeller, det är vanlig lackfärg typ Servalack etc och betydligt hållbarare. För allt detta gäller att vara grundlig med renslipning inför omlack eftersom det innehåller oljerester, reser sig av starka lösningsmedel och f ö inte binder billack, däremot är det inga problem att måla över billack med vanlig lackfärg. Bäst är då något med komplexbildare, typ Beckers Plomb, Alcro Protect eller liknande.

Några lackare jag pratat med har rekommenderat att ta outspätt 1K-material av motsvarande typ som 2K-lacken att bättra med om det rör sig om typ penselbättring av stenskott eller större flagor (brukar bli ganska bra med miniroller av skumgummi som tål lösningsmedel), men jag vet inte vad som gäller för de nya vattenbaserade. Observera att sprayfärg tydligt avsedd för fälgar är som regel en annan, klart bättre kvalitet - helst då Auto-K, Carlofon/TurtleWax eller liknande märkesvara.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar