Sida 1 av 2

Polering av bil

Postat: tis jun 27, 2006 10:35 am
av Cossie_nisse
Tjenare tänkte bara kolla med folket vilka märken o medel som ni tycker funkar bäst o vad för maskin ni använder när ni polerar!!

Ja jobbade på recondfirma förut o de använde lahegas produkter o ja tyckte de tog bort i stortsett alla skador som kom in på ett mycket bra sätt!

För grovrubbing använde de nr 11
Fin 17 o
Vaxning 28

Ja tyckte resultatet blev bra o har kört med de medlen när ja polerat o vaxat min o mina kompisars bilar!

Nu vill ja kolla med er va ni använder!??

Sen vill ja ha tips på vad ni gör för att inte få poler rosor!??
Ps: Vore bra ifall ni gav tips på bra polermaskiner åxå!!
ds.. Mvh Nisse :cool:

Postat: tis jun 27, 2006 11:36 am
av low-life
Använder Autosmarts grovrubbing(easycut), Deras vax(Platinum) och deras lackkonservering(silverseal).
Och 3M:s polish. Och Ditecs "clay" som jag tvättar bilar med som inte är väldigt fina i lacken.

Använder singeltrissa vid förarbeten innan vaxning eller polish. Dubbeltrissan används till vaxning, polish och lackkonserveringen. Så slipper man roserna också, tack vare dubbeltrissan. Kör ingenting för hand, just för att slippa repor!
Finns knottrig trissa för enkelmaskin, som förhindrar grova polerroser, sen hur bra det verkligen fungerar vågar jag inte svara på. Blir ju när bilen står i solen som allting avslöjar sig, om jobbet blivit bra eller inte.

Mvh/Tobbe

Postat: tis jun 27, 2006 11:47 am
av Lemon
För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...

Postat: tis jun 27, 2006 12:25 pm
av Ankaz
Lemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...
Exakt så gör jag med. Får inga rosor fast jag kör singeltrissa

Postat: tis jun 27, 2006 12:33 pm
av Lemon
Ja det funkar utmärkt, är typ enda sättet att polera en mörk/svart bil.

Postat: tis jun 27, 2006 12:51 pm
av low-life
Lemon skrev:För att förhindra polerrosor och spår av ställen du polerat/flammighet ska du först smeta ut medlet på lågt varv, sen gå på hårdare med mkt högre varv, sist drar du ner varvet på trissan och drar över stället du polerat några gånger. funkar ALLTID, har aldrig fått en polerros :)
Finns nog mer trix...
Är det med en platt mjuk trissa, eller en knottrig modell?

Postat: tis jun 27, 2006 1:20 pm
av Lemon
low-life skrev:Är det med en platt mjuk trissa, eller en knottrig modell?
Funkar med den blåa och den gula, nån knottrig modell har jag inte testat...

Postat: tis jun 27, 2006 1:28 pm
av Papillon
Gå över ytan med en occilerande maskin och fint polermedel så slipper du polerrosor :)

Postat: tis jun 27, 2006 1:28 pm
av low-life
Okey, där ser man. Man lär sig nått nytt varje dag ;)

Mvh/Tobbe

Postat: tis jun 27, 2006 1:31 pm
av Big Al
vi använde no 11 med enbart roterande maskin (om det behövdes)
sen 11 med oscillerande maskin för att få bort vändrepor (polerrosor)
och sist no 28 (vaxet) eller lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson
resultatet vart alltid perfekt :)

edit: ibland kunde vi även använde claymagic´s lera för att få bort "osynlig" skit innan vi rekondade

Postat: tis jun 27, 2006 1:42 pm
av Rixon
Big Al skrev: lackskyddet 37a å 37b beroende på om det var en bil som skulle säljas elller om det var privatperson

Vad är det för skillnad på 37a och b?
Bättre hållbarhet på 37b eller ? :D

Postat: tis jun 27, 2006 9:10 pm
av Ankaz
Det var en Ocilerande maskin jag körde med :) icke en roterande som jag skrev tidigare

Polering

Postat: tis jun 27, 2006 9:20 pm
av Cossie_nisse
Rixon: Det är 2 komponents ! så först tar du a o o torkar av de sen lägger du på b o torkar av
Man kan sejja att det är en lättare försegling!
Mvh

Postat: tis jun 27, 2006 11:08 pm
av Big Al
torka av? :\
vi körde först a sen vänta 15min sen köra b sen vänta 15 min och sen torka av
man får efter behandligen inte tvätta bilen på (tror det var) 3 veckor för att det ska härda
garantitid 1år :)
dvs bilen ska se likadan ut i 1 år

Postat: ons jun 28, 2006 12:34 am
av Cossie_nisse
Ofan då kanske ja glömt av de då.. de står ju på flaskans baksida eller ngt sånt hur man ska göra men hade för mig att man torka av i mellan behandlingarna :Odd: