Polermärke på instrumentglas.

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran
Namn: Christoffer Mårtensson
Kör: Ford Capri Mk3

Polermärke på instrumentglas.

Inlägg av Chrisse »

Nu är det så att den förra ägaren har varit på och puttsat som fan på min gammla Capri, speciellt i interiören, så den är ren som fan iallafall. Men nu är det så att han har polerat en hel del på plastglasen till hastighetsmätaren så det har blivit en liten matt fläck på den. Ytterst ytterst ytterst fina repor är det, långt ifrån att man skulle kunna känna dom. Hur kan man polera bort detta? Hur funkar det med autosol? Eller blir hela ytan matt då? Måste ha något som är lite grövre än en, typ, tygtrasa. Tillräckligt för att kunna polera bort denna matthet.. Våtslippapper går fedebort aldeles för grovt med 2000 o masser av vatten, kan jag säga utan att testa.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Autosol är på tok för groft, jag har tyvärr ingen erfarenhet av att polera genomskinligplast men har fått bra resultat på baklysen på mina bilar men det bör gå med en fin polisch och sedan vaxa den men som sagt jag är ingen expert. har bilpedanten nått förlag???

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Tandkräm (vanligt, med normal halt av slipmedel) användes redan på 50-talet av racers för att polera bort fina repor i acrylplast typ Plexiglas, de brukade slipa vindrutorna på öppna sportbilar. Man bör nog inte ta en med fluor ;) och skölj rent sedan ordentligt så att det inte blir rester kvar, då kan ytan bli matt. Är väl det mildaste av "allmänna" polermedel som kan tas till plast. Autosol brukar funka att grovpolera djupt repade plastytor, sen tar man det sista med tandkrämen.

Aning off-topic men apropå polering :p : Autosolen funkar även på att rugga upp mattad alkydbaserad lackfärg (bra på busbyggen) och en del andra solida + gelcoat. För övrigt har jag hört att Carborundum funkar till att polera glas av den kvalitet som sitter i klockboetter, tänkte prova om det går att rädda en hopplöst repig vindruta i lamellglas jag har på lager... :).

samba

Inlägg av samba »

Sonax har en ny produkt som heter Plastic Scratch Remover. Fungerar rätt bra faktiskt och gör absolut inga repor. Du kan behöva upprepa behandlingen ett antal gånger för att få bra resultat.
ArtNr är 305000

Lycka till..

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran

Inlägg av Chrisse »

samba skrev:Sonax har en ny produkt som heter Plastic Scratch Remover. Fungerar rätt bra faktiskt och gör absolut inga repor. Du kan behöva upprepa behandlingen ett antal gånger för att få bra resultat.
ArtNr är 305000

Lycka till..
Vart säljs det?

Tack för alla svaren!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

jag har köpt Sonax "proffs" serie vax o rubbing på Mekonomen så dom bör ju kunna få fram det annars så bör ju Sonax ha en hemsida där ev återförsäljare finns listade

Användarvisningsbild
Chrisse
Veteran

Inlägg av Chrisse »

Testade tandkräm, tog bort en del repor. Men inte det som jag ville ha bort. Är liksom som en ljus fläck. Kanske är någon solskada? Då är det kanske bara att byta glaset? Vart kan man fixa det?

Användarvisningsbild
Cosworth_81
Erfaren
Namn: Daniel Petersson
Kör: Sierra Cosworth 4x4 -92

Inlägg av Cosworth_81 »

Dom har ett hyffsat medel på clasohlson som jag tycker du ska prova först, det är ganska billigt med.

Polering Polywatch. För repor i plastglas på klockor m.m. 5 g.
Art nr: 31-3808
"Man får vara som man är när man inte blev som man skulle"

Skriv svar