Klarlackering efter högglanspolering, hur?
- Drugga
- Veteran
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
Klarlackering efter högglanspolering, hur?
Jag håller på att högglanspolera en del grejer. Mestadels aluminium såklart.
Vet att man borde behandla dessa för att skydda från väder och annat rusk. Farsan står prompt fast vid att man ska på med Sonax Hårdvax men det känns ju inget vidare hållfast och då vet jag att en del klarlackerar.
Hur förbehandlar man en högglanspolerad yta för klarlackering (alternativ försegling) och vilka produkter rekommenderar ni? Helst produkter som gemene man får tag på såklart.
Vet att man borde behandla dessa för att skydda från väder och annat rusk. Farsan står prompt fast vid att man ska på med Sonax Hårdvax men det känns ju inget vidare hållfast och då vet jag att en del klarlackerar.
Hur förbehandlar man en högglanspolerad yta för klarlackering (alternativ försegling) och vilka produkter rekommenderar ni? Helst produkter som gemene man får tag på såklart.
när du är mycket 
då vill jag bara

då vill jag bara
- Flane
- Veteran
- Namn: Rickard Dahlin
- Kör: Kadett Gsi (busbil), Bmw 530 IA Touring -02
- Kontakt:
Drugga skrev:Jag håller på att högglanspolera en del grejer. Mestadels aluminium såklart.
vad jag har blivit lärd så är det sonax hårdvax som gäller dock måååååånga lager!
fast visst nån primer eller nått som gör att klarlacke hade fäst hade inte varit fel =)
Mvh Rickard
- Tobbeturbo
- Veteran
- Namn: Tobias Öberg
- Kör: Sierra Cosworth 4*4 -92 i garaget.
Jag köpte en burk med klarlack på Stiwema o spraya på en vevhusburk i alu som jag polerat, det gick hur bra som helst. Men torka av den med en ren o torr trasa först.
Men jag har hört att alu som är klarlackat o utsätts för värme, kan bli gult med tiden.
/tobbe
Men jag har hört att alu som är klarlackat o utsätts för värme, kan bli gult med tiden.
/tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
- Tobbeturbo
- Veteran
- Namn: Tobias Öberg
- Kör: Sierra Cosworth 4*4 -92 i garaget.
Precis...ser mycket bättre ut om man låter den polerade ytan vara polerad,men man får hålla efter de. "Vill man vara fin får man lida pin"low-life skrev:Stämmer, det är klarlacken som gulnar av värmen.
Men att klarlaca en polerad yta tappar en del av sin glans och äkthet. ytan ser mera tillgjord ut och stel.
Mvh/Tobbe
/tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
-
Mabusus
- low-life
- Legend
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Om man bara vill vaxa ytan och inte lackförsegla så prova något av dessa:
Platinum(Smartab, ca 800:-/litern, lätt att jobba med)
Liquid hardwax(Auto-glym, ca 450:-/litern, svårarbetat men bra)
Brightguard 37 A+B(Lahega,ca 600:-/litern, vet ej hur den är att arbeta med)
Är dessa jag kommer på i nuläget.
Sen fungerar det väldigt bra att använda en vanlig tvättsvamp med mkt vatten i, och en stor klick Pol(som Autosol fast inget slipmedel).
Det fungerar med Autosol också, bara att tänka på man antingen använder väldigt mycket vatten eller mindre klick av produkten.
Sen bara svampa ytan som när man tvättar bilen. Går att "gnugga" på ytan också om man är försiktig.
Sen spolar man bara av ytan med vanligt vatten. Blir kanonfin glans och yta efteråt.
Använder man vaxning nån gång/månad och tvätta såhär så har man skyddat sig. Så länge man INTE använder något sorts avfettningsmedel!!
Gör alltid såhär när jag tvättar bilen under på allt som är polerat. Och det har fungerat kanon för mig, även på avgassystemet.
Mvh/Tobbe
Platinum(Smartab, ca 800:-/litern, lätt att jobba med)
Liquid hardwax(Auto-glym, ca 450:-/litern, svårarbetat men bra)
Brightguard 37 A+B(Lahega,ca 600:-/litern, vet ej hur den är att arbeta med)
Är dessa jag kommer på i nuläget.
Sen fungerar det väldigt bra att använda en vanlig tvättsvamp med mkt vatten i, och en stor klick Pol(som Autosol fast inget slipmedel).
Det fungerar med Autosol också, bara att tänka på man antingen använder väldigt mycket vatten eller mindre klick av produkten.
Sen bara svampa ytan som när man tvättar bilen. Går att "gnugga" på ytan också om man är försiktig.
Sen spolar man bara av ytan med vanligt vatten. Blir kanonfin glans och yta efteråt.
Använder man vaxning nån gång/månad och tvätta såhär så har man skyddat sig. Så länge man INTE använder något sorts avfettningsmedel!!
Gör alltid såhär när jag tvättar bilen under på allt som är polerat. Och det har fungerat kanon för mig, även på avgassystemet.
Mvh/Tobbe