Klarlackssläpp på taket!
- MätZ
- Legend
- Namn: Mats Ekström
- Kör: Ford Focus RS -10
Klarlackssläpp på taket!
Har fått en liten klarlackssläpp (typ5x5cm) på taket,
går det o fixa förutom att lacka om typ hela taket?
Tänkte mer på om man kan våtslipa ner kanterna och
lägga på klarlack o slipa igen eller ngt sånt?
Alla tips mottages med öppen famn
går det o fixa förutom att lacka om typ hela taket?
Tänkte mer på om man kan våtslipa ner kanterna och
lägga på klarlack o slipa igen eller ngt sånt?
Alla tips mottages med öppen famn
- low-life
- Legend
- Namn: Tobbe H
- Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00
Behöver inte lackera om hela taket. Men däremot våtslipa ut kanterna med P1000 och lägga ny bas och sedan klarlack. Slipar man på basen missfärgar kulören sig och när man lägger klarlack blir det helt tokigt.
Detta gäller dock vid metallic, som jag misstänker det handlar om.
Frågan är bara VARFÖR det har släppt!?
- MätZ
- Legend
- Namn: Mats Ekström
- Kör: Ford Focus RS -10
low-life skrev:Behöver inte lackera om hela taket. Men däremot våtslipa ut kanterna med P1000 och lägga ny bas och sedan klarlack. Slipar man på basen missfärgar kulören sig och när man lägger klarlack blir det helt tokigt.
jadu om man ändå visste, e lite släpp på bakkofångaren oxå.
Är ju en import så antingen kan den ha vart lite smällt så e det
dåligt lackerat eller ngt sånt. Jag vet då inte...
- Släggmek
- Legend
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi (TC 2), 1982 Taunus 2.0GL Kombi (TC 3)
Släppet kan ju bero på dålig borttagning av siliconrester från vax vid förarbetet om det är omlackat, iofs brukar det väl visa sig ganska direkt i "fish eyes" som uppstår vid härdningen. Man bör tvätta av hela bilen med siliconbortagare innan grundning. Fingeravtryck på ytan kan i vart fall teoretiskt orsaka släpp långt efter när det lilla hudfett som avsätts oxiderar till syra.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda
)
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Drugga
- Veteran
- Namn: Ola Eliasson
- Kör: Scorpio Ghia -91
Ny färg alltså. Jag fick lära mig den hårda vägen (har en tråd här nånstans, med bilder) att man absolut inte får röra en metallicfärg innan klarlacken är på. Antar att det har nånting med mattningen och flakeningen att göra.BelseBoB skrev:på vilket sätt ny bas? har massor med lacksläppsprickar över hela V-bakdörrantagligen krockad nångång i tiderna...
Slipar du på den så blir det helt tokigt, färg/nyansförändringar så det ser ut som att färgen skiktar sig.
när du är mycket 
då vill jag bara

då vill jag bara
-
The_Serp
Klarlacksläpp kan orsakas av olika anledningar..stenskott,siliconrester,dammkorn under klarlacken m.m. men oftast är det av dåligt underarbete såsom silicon rester som någon nämnde..att våtslipa ut kanterna & hållas tar inte bara tid..det blir inte snyggt. Men mitt råd är att lämna in den på en lackfirma & be dom lägga på ny klarlack & att du ber dom tvätta grundligt med M3's M600 avfettning INNAN så att alla rester försvinner..och har du pengar så be dom mellanslipa klarlacken..då slipper du klarlacksläppen i framtiden.
en fråga Low-life...du skrev att han skulle lägga ny bas...varför?är det bara klarlacksläpp & inte basen har fått sig t.ex. en repa så behöver man inte lägga bas..
en fråga Low-life...du skrev att han skulle lägga ny bas...varför?är det bara klarlacksläpp & inte basen har fått sig t.ex. en repa så behöver man inte lägga bas..