Tips på hur man rensar ur kylsystemet

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Namn: Gerry Stenmark
Kör: Ford Sierra 4x4
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

SK Racing skrev:Jag lyfter denna då det börja bli säsong för värmeproblem :rolleyes:
Du e bara för jävla bra helt enkelt. Ska fixa en sådan koppling idag o börja våldta mitt system för jag börjar bli ganska sne nu, har spolat värmepaketet med varmt vatten o de rinner hur klart vatten som hellst genom o ser skit bra ut, har även spolat typ hela systemet från expansionskärl till vattenpump o.s.v. Bytte tillochmed termostat nu i förrgår o slangarna blir glöd heta med lögn i fan att få värme i bilen ;P Blir lika varmt som en bakfylle fis!
Återkommer när jag har prövat din koppling!

Tusen tack...
Sjyst Bilstyling o Bil ljus till riktigt bra priser o hög kvalitet: http://www.stylingwebben.se
:lakrits: Cos it´s worth it :lakrits:
:w00t2:De e ju inte hålet man e ute efter de e ju kanterna :w00t2:

Tags:

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

SK Racing skrev:En kompis lånade mitt kitt men han fick ingen värme i sin Sierra, han bytte paketet o sen så blev det vulkanvärme :D

Ibland så är det så mycket beläggning i värmepaketet att det är dax o byta ut det för att få någon ordning på det.

Åh fasen... Men du eftersom du (enligt min mening) är jävligt duktig i det mesta vad gällande detta. Har du lust o göra en lite guide till hur man byter värmepaketet på smidigast möjliga sätt? För vad jag har sett när jag har skrotat några bilar så måste man ta bort hela jäkla instrument panelen vilket är ett satans sket jobb hehe men jag kanske har missat att det finns ett smidigt sätt att byta skiten hehe ;P Och en sak till när ni pratar om o byta ut det är det begagnat som gäller eller kan man få tag i nytt? Vart o pris på de isåfall?

Tack på förhand =)
Sjyst Bilstyling o Bil ljus till riktigt bra priser o hög kvalitet: http://www.stylingwebben.se

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

SK Racing skrev:Ja där ser man, lugn o fin nu, men det blir ju lite + för detta :D

Hrrm, ja jo visst kan jag göra en guide, men jag har liksom ingen Sierra som ska skrotas nu, det finns en på kö som ska strippas till våren när det är vettigt väder.

Har för mig att det går o byta utan att lossa panelen, värmepaketet ska gå o ta ut på högersidan nere vid fötterna om jag inte har fel, man får dock lossa hela plasthuset så att du kan backa ut anslutningarna genom torpedväggen o sen ta elementet ut åt höger.

Ja beg är ju billigast, men jag har för mig att ha man otur så har det legat förlänge o då har packningen som tätar mellan gavel o cellpaketet fått kaffet o torkat, med resultat att det blir ångbastu inne i bilen,

Nytt säljer väl vilken bildelsockerfirma värd namnet som helst.

Lycka till.

Okej men se om du inte kan göra en liten guide nu någon dag med just paketet så kan du ju alltid strippa resten senare ;P Vore super sjyst. Jag ska pröva att spola mitt paket nu i veckan iaf!

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

Tja, du jag har ett dilemma. Jag har spolat ur värme systemet och jag befarar att det funkar för det är såhär, om bilen står på tomgång så går den knappt upp i temp utan ligger strax under normal. Om jag däremot varvar 5-6tusen varm så blir det varmt utav bara helvete i bilen det blir den där riktiga sierra värmen men så fort man släpper gasen igen så blir det fisljummet/kallt igen och efter att man har kört lite med bilen och känner på kylaren så är den övre delen på kylaren varm/ljummen men undre delen är iskall. Är det fler än jag som tror att felet med min värme kan bero på att min kylare är igensatt eller vad kan det vara tro? Någon som skulle vila ringa eller skicka ett sms till mig för jag kan bara låna en dator just nu för stunden men om ni orkar och har lust så når ni mig på 0730514794. Skulle behöva din åsikt med SKRacing...

p.s. termostaten är nybytt så felet är inte i den...
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

sköljde ur kylaren och det kom vit gegga ur den och sedan brunt vatten o skit o de kom även vit gegga från kylsystemet medans jag tömde ur allt vatten, kikade faktiskt inte på pumpen denna gången men det funkade ändå inte är samma visa, varvar jag som en idiot så blir det varmt men inte annars, körde 8 mil utan värme och höll på att frysa ihjäl... Fan me att de ska va såhär!!!

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

SK Racing skrev:Inte roligt det här alls, tyvärr så har mina råd tagit slut.

Du får nästa gång du får motivation skölja hela systemet o se om det hjälper något.

jag ska försöka byta vattenpump idag o se om den är hel...

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

Vattenpumpen bytt samt en översyn av termostaten eldade lite på den för att se om den öppnade o de gjorde den så fint så. den gamla pumpen glappade LITE grann inte alls jätte mycket men lite iaf, satte dit en annan begagnad som inte glappade och rengjorde allt nogrannt. Blev LITE LITE LITE varmare i bilen men fortfarande inte tillräckligt. Luftade ur systemet med och tryckte ut en jäkla massa luft men inte hjälpte de heller. Vad fasen kan det vara? Kan en spricka i blocket eller en gången topp packning vara bov i detta dilemma? Blir fortfarande as varmt om man varvar som en galning men bara fis ljummet vid låga varv...

Användarvisningsbild
moonboy89
Veteran
Kontakt:

Inlägg av moonboy89 »

SK Racing skrev:Det enda jag kan komma på är att det kommer ut kompresion i kylsystemet och som då orsaka luftfickor som i sin tur ger upphov till dålig värme.

Sierran med friska bitar har ju en värme som får det mesta o blekna, har ju själv varit med om att det luktar plast i bilen just för att det blir lite varmt :D
Mjo min far började tjata om att det kan va spricka i toppen som trycker ut i kylsystemet. Skiftade håll på slangarna till värme paketet idag så att den som kommer från insugssidan sitter överst o den till vattenpumpen underst, blev lite varmare faktiskt men fortfarande ingen sierra värme!

romme-sierra
Nybörjare
Namn: Anders Andersson
Kör: Ford Sierra

Inlägg av romme-sierra »

Hej! Är det någon här som vet vart man kan köpa den där "3-anslutningen" som visas på bild?

Dvs. den där saken ni kopplar tryckluft och vatten till som sedan kopplas till slangen till värmepaketet.

Vore väldigt tacksam om någon kunde berätta vart man får tag i en sådan?

Och om jag hittar vart dom finns, finn det olika eller ska jag köpa någon speciell som passar till tryckluftskopplingen tex?

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Spana in en välsorterad järnaffär som högts troligt har det du söker, som man sedan plockar ihop lämpliga anslutningsnipplar till vad man vill ansluta.

Annars om man nöjer sig med en vanlig T-koppling finns sådana hos tex Biltema som man också där tåtar ihop rätt pinaler till passande gänga.

Crossie
Nybörjare
Namn: Markus
Kör: Ford Sierra CLX -92

Inlägg av Crossie »

Bild

Såhär byggde jag :) Funkade perfekt. Jäkla värme det blev.
Från Biltema
Art.nr. Benämning Antal Á-pris I lager Hyllplats Ta bort
17246 INSTICKSNIPPEL M1/4"- 2 ST 19:90
14035 KRANANSLUTNING 1/2"-3/4" ALU 26:90
17269 T-RÖR 3 X F1/2" 39:90
15423 SKARVNIPPEL M1/2"-M1/2" 29:90
15406 REDUCERINGSNIPPEL 1/2"-1/4" 32:90
15413 REDUCERINGSNIPPELM M1/2"-M3/8" 1 34:90 <--- Ej större/mindre för slangarna passar perfekt om du tar o lossar den från pumpen o bakom termostat huset :) Ialf för Dohc motorn.

Skriv svar