Lackbehandling

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
SimonL

Lackbehandling

Inlägg av SimonL »

Fick tipset om att göra en lackbehandling eller lackförsegling på min nya bil. Behövs det? :confused:

Är det något jag kan göra själv eller ska jag ta in den till en rekond firma?

(Har letat i forumet, men kunde inte hitta en liknande tråd.)

/Simon

Användarvisningsbild
low-life
Legend
Namn: Tobbe H
Kör: Ford cosworth rwd,Chrysler pt cruiser -00

Inlägg av low-life »

Det är bara fördelar, speciellt på en ny.
Lättare att tvätt, bätte andrahands värde, alltid roligare med en fräsch bil med bra glanstal*drool*

Det går göra jobbet själv, men blir aldrig lika bra glans och yta som när ett proffs gör det(oftast).

Lj-trading.se finns det "Fireglaze" Den är lättjobbad och ger riktigt bra glans.

Sen har dom "Proguard sealent". Den ska vara motståndskraftin mot avfettning bl.a. Jag precis köpt den själv för att prova, men inte använt den på en hel bil än för att våga bedömma den.

Mvh Tobbe
Putsböööögen i Sierran

073-2680938

Bilpedanten

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

SimonL skrev:Fick tipset om att göra en lackbehandling eller lackförsegling på min nya bil. Behövs det? :confused:

Är det något jag kan göra själv eller ska jag ta in den till en rekond firma?

(Har letat i forumet, men kunde inte hitta en liknande tråd.)

/Simon
Behövs avgör du själv om vill ha mer pengar när den säljs och snyggare bil, vissa vill inte ha det. Vad som dessutom rekommenderas att göra när du har en ny bil är att underredesbehandla den i alla hålrum och i överflöd. Ni har en tendens att fuska med det i sverige och därför ser vissa av era bilar hemska ut bara efter några år på vägen.:saythat:
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

wizeguy

Inlägg av wizeguy »

Tänkte höra med er om hurvida jag ska göra angående lackbehandling av min S-max .
Är det bättre att vänta framåt våren när man slutat salta vägarna å det är mindra skitigt ute att göra en behandling ,eller är det bättre att ta det nu när det är saltat å skitigt ?
Tänkte att man ska ju även inte tvätta bilen på 2 veckor har jag läst (DITEC)
efter behandling ..kanske även det talar för att man ska vänta in våren?

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Namn: Michael Lindström
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525

Inlägg av Sotvispen »

wizeguy skrev:Tänkte höra med er om hurvida jag ska göra angående lackbehandling av min S-max .
Är det bättre att vänta framåt våren när man slutat salta vägarna å det är mindra skitigt ute att göra en behandling ,eller är det bättre att ta det nu när det är saltat å skitigt ?
Tänkte att man ska ju även inte tvätta bilen på 2 veckor har jag läst (DITEC)
efter behandling ..kanske även det talar för att man ska vänta in våren?
Jag hade väntat till framåt vårkanten pga av att skulle du göra en behandling nu så är lacken ren o fin ett tag, men sedan framåt våren så kommer den ändå vara som ett sandpapper i lacken så man får hålla på att avfetta för att få bort det och då försämras skyddet lite grann. Men vänder man på det så är det ju bättre desto tidligare man gör det desto bättre för bilens skull.

wizeguy

Inlägg av wizeguy »

Ska försöka vänta ,bara det att tidigare ägare (leasad företag) varken gjort tidigare lackbehandling, eller ens handtvättat ..syns små borst repor från maskintvättar.

Skriv svar