Rengöra gummimattor

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93

Rengöra gummimattor

Inlägg av m-e »

Hej igen! :D

Vilket är bästa medlet för att få gummimattorna att se fräscha ut?? Mina såg helt NYA ut när jag köpte bilen, nu har dom blivit småsunkiga, brukar spruta på "gummi och plastrent" (kommer inte ihåg tillverkaren, köpt på Mekonomen) när jag tvättar bilen men det blir liksom flammigt efteråt. Vill att dom ska se nya ut igen!

MVH
/Macke

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

m-e skrev:Hej igen! :D

Vilket är bästa medlet för att få gummimattorna att se fräscha ut??
MVH
Yes. Diskmedlet alltså. Skurborste och Yes. Får mina att se nya ut. Blir dom gråa igen så får du väl använda silikonspray.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Användarvisningsbild
m-e
Veteran

Inlägg av m-e »

Paroxyst skrev:Yes. Diskmedlet alltså. Skurborste och Yes. Får mina att se nya ut. Blir dom gråa igen så får du väl använda silikonspray.
Mycket bra tips, det ska jag prova.
/Macke

artur

Inlägg av artur »

m-e skrev:Mycket bra tips, det ska jag prova.
Risken med silikonspray är att mattorna kan bli som en skriskobana under pedalerna, vilket kan bli väldigt trafikfarligt.
Prova på bakmattorna först, eller lägg i tygmattor ist.

Användarvisningsbild
m-e
Veteran

Inlägg av m-e »

Jag provade med YES och det blev faktiskt ganska bra, rena blev dom i alla fall och inte lika flammiga som med min Plast/Gummi/Vinylrengöring.
/Macke

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

artur skrev:Risken med silikonspray är att mattorna kan bli som en skriskobana under pedalerna, vilket kan bli väldigt trafikfarligt.
Prova på bakmattorna först, eller lägg i tygmattor ist.
Mm. Beror på hur mattorna ser ut. Är det släta ytor blir det halt men är det räffligt etc går det bra. Felet som många gör när dom sprayar silikon är att dom inte torkar bort överflödet med ren trasa efter vilket man måste göra. YES eller vilket lite bättre diskmedel som helst gillar jag för det duger även till att tvätta bilen och fälgarna med. Alltid gnuggat med diskmedel på mina bilar och ...tja..döm själva ;)
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Mr 19"
Legend
Namn: Johnny Lehti
Kör: Sierra Cosworth

Inlägg av Mr 19" »

Fälgtvätt, sedan högtryck och sen spraya på vinylglans och torka av.

Användarvisningsbild
Chris1967
Erfaren
Namn: Chris
Kör: Ford Mondeo ST220 EST

Inlägg av Chris1967 »

Varför inte testa ett gammal beprövat recept med Glycerin och T-röd(eller träsprit)
Tvätta mattorna innan med något fettlösande som YES diskmedel först.

Bild

Jag tyckte resultatet blev ganska bra, även om kameran inte återger allt, men stor skillnad som synes.
Glycerin är också bra för att förebygga åldrandet på gummilister. Finns på apoteket(glycerol) och i hobbyaffärer.

Slet visst tag i en rätt gammal tråd såg jag, hoppas inte någon hoppar för det ;)
Lita aldrig på en blå banan.
http://www.garaget.org/?car=269013

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Nog ingen fara med gammal tråd,, då det väl alltid är lika aktuellt att snygga till sina mattor...

Annars är just diskmedel en klassiker, som silikonspray som man riktigt bör torka torra efteråt till detta med glysering som med återställer gummits struktur. :)

Skriv svar