Kan inte någon skriva en rekond-guide

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Kan inte någon skriva en rekond-guide

Inlägg av m-e »

Det finns ju en del rekondare här på forumet,
kan inte ni skriva en guide för oss hemmapulare hur man får till ett riktigt klockrent resultat?
Gärna så detaljerat som möjligt
/Macke

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2337
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

instämmer..nån kan vara go o ge lite tips..
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

artur

Inlägg av artur »

Hoppas att detta hjälper:


Utvändigt:

Köplista: Fälgrengöring, avfettning, champo, magik clay, lackglans, rubbing (grov och fin) hårdvax eller lackförsegling, däckglans.
Diskborste, svamp, hink, sämsskin, bommultrasor, mikrofiberduk.

Bra att ha tillgång till:Högtryckstvätt, högtrycksluft, polermaskin utav ett bätre kvalité (Tex. Flex), varmvatten.

Börja med att lägga på fälgrengöring.
Spruta på avfettning i motorutrymmet, gångjärn och falsar i dörrarna och baklucka. Dra runt lite med diskborste om det är mycket skitigt.
Lägg på avfettning över resten av bilen och låt det suga någonn minut.
Spruta med högtryck,lättast i den ordningen:
Motorutrymme
Falser och gångjärn
Fälgar
och till slut resten av bilen.
Kolla att all smuts så som asfaltrester och dyl är borta genom att dra lite med handen under lister och bakom hjulen.
Upprepa om så behövs.

Champonera hela bilen, avsluta med att även champonera falser, runt gångjärn, motorutrymme och till slut fälgar.
Spola av hellst med varmt vatten.

Torka torrt, börja med motorutrymme, gångjärn, falser, och gummilisterna med bommulstrasorna. Till slut resten av bilen om den inte hunnit toka självmed sämsskin.

Om du ska polera med maskin så kan man rengöra lacken med nåt så kallad lera (magik clay och lackglans)
Polera därefter med olika hastigheter för att få bästa resultat och slippa rosor.
Ta en bit i taget och börja med taket. Lägg på önskad vax eller lackförsegling (läs instruktioner för resp)

Torka bort. Många föredrar att man polerar bort vaxet, jag föredrar själv mikrofiberduk.

Invändigt:

Köplista: Fönsterputs, interjör tvätt, nagelborste, bommulstrasor, öronproppar.

Bra att ha tillgång till: Dammsugare, högtrycksluft, nagelborste. Våtdamsugare om bilen ser förjävlig ut.

Börja med att spruta lite fönsterputs på panelen, knappar, luftutblåst och dyl.
Sätt i öronpropparna och blås, spruta på mer om behövs och torka bort om vid överflöd. Spruta även på och runt stolsskenor.
Dammsug bilen ordentligt, glömm inte reservhjulsbaljan.
Allt plast inne i bilen räcker det att man rengör med fönsterputs och högtrycksluft och nagelborste om det behövs.
All sort bumpershine brukar dra till sig damm, glänser och är flottigt. Så undvik detta om du vill ha det frächt i bilen.
Till slut putsa rutorna och voila.

Behöver du tvätta stolarna se till att du kan ställa bilen inne över en dag efter att du har tvättat de.

Det vart mycket och jag tror att jag ändå har glömt någott, det är bara att slänga en fråga om en sådann finns.

Lycka till.

Artur

Användarvisningsbild
cossiepatrick
Legend
Inlägg: 2337
Blev medlem: tor apr 08, 2004 1:27 pm
Namn: Patrick T
Kör: Cosworth
Ort: Norrtälje
Medlemsnummer: 109

Inlägg av cossiepatrick »

hur är det i mororutrymmet .ska man tejpa el osv,fan man är ju livrädd för att det ska komma in fukt o dylikt,från en som inte har en aning hur man går till väga me just motordelen.
FORD CLUB SWEDEN – Moderator.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jo motorrummet är ju lite kännsligt, eller snarare elen som är där.

Jag i dom fallen det behövs grovtvättas så använder jag högtryckstvätten till just motorn och dom delarna av motorutrymmet som man kommer åt utan att direkt spruta på elkontakter o dyligt, övriga komponenter sköljer jag mer av med vattenslangen.

Jag brukar använda diskborste och tvättsvamp på dom delarna som kan vara lite ömtåliga, tillsammans med i första steget petroliumbaserad avfettning, för att sedan övergå till alkalisk avfettning och för att sedan avsluta med en tvätt med vaxschampo.

artur

Inlägg av artur »

Brukade mest jobba med modernare bilar och de har klarat sig bra föutom BMW-bilarna som har lite konstig konstruktion till tändstiften. Fick byta både tändspolarna och stiften innan den gick bra igen.

Annars är det bra iaf att vara försigtig med generatorn.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6141
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Inlägg av nextuz »

Har lite tillägg... Beroende på vatten i din kommun så kan det vara bra att torka bilens lack med sämsskinn direkt efter du tvättat den.. och efter det ta det övriga.. Exempelvis vattnet här i borlänge har väldigt högt kalkinnehåll vilket medför att man får väldigt fula vita kalkringar.. :(

Om du har tillgång till trycklyft... Blås då bort vatten runt alla lister.. handtag.. backspeglar, lyktor osv... då slipper man det att de rinner fram när man kör senare...

Undvik att spola runt tändkablar o tändstift... Zetecen bland annat har väldigt bra o djupa hål runt stiften där vatten kan lägga sej..o detta behöver man inte märka direkt... kan ta flera dagar till o med (talar av egen erfarenhet)... bilen började hoppa o misstända efter 3 dagar... med bärgning som följd :p
Väl hemma så var det bara o rycka tändhattarna och blåsa bort vattnet i hålen...

Kanske detta är en bra tråd o klistra?

eyes79

Inlägg av eyes79 »

Använd vanligt tidnings papper (typ aftonbladet) på rutorna... blir kanon fint och man slipper ludd och fiber rester som man kan få av många andra materal... sparar mycket tid...

/Marie

Skriv svar