Lacka ventilkåpa

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Lacka ventilkåpa

Inlägg av m-e »

Hej

Vad ska man använda för färg när man lacka sin ventilkåpa hemma i garaget? Något speciellt man bör tänka på annat än att det inte får komma färg på insidan av den?
/Macke

Användarvisningsbild
ErikJ
Legend
Inlägg: 4892
Blev medlem: tor aug 07, 2003 12:00 pm
Namn: Erik Johansson
Kör: VolvoV70N o Fabia RS. Chevrolet impala 60
Ort: Väckelsång
Medlemsnummer: 249
Kontakt:

Inlägg av ErikJ »

billack är bäst... tycker jag :)
Pallbocksräsern:Ford Sierra Cosworth RWD->Cossien
http://www.garaget.org/video/4mv187vgmfjn bästa et402m:runktid på 11.82 208,9hm/h 60 fot 1.86sek.urk

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

2k billack är nog det bästa du kan använda...
se också till att färgen under är riktigt nermattad eller kåpan är blästrad ordentligt innan så är det inga problem!

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag använder Pasticpaddings mattsvarta till mina delar, även deras blanksvarta.

En mycket bra färg som jag är helnöjd med, fast det bästa måste ju vara en riktig 2-komps färg.

artur

Inlägg av artur »

Jag använde svart motorlack från mekonomen.
Blev överaskande blankt, använde samma färg sen till trummor och ok fram.
Kan se lite bilder på Garaget.

Artur

Cossie Micke

Inlägg av Cossie Micke »

eller så lackar jag om den för en 500 å då blästrar jag alltid först sen får du en 2k polyrutan färg på kan även köra pulver.;)

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: lör dec 10, 2005 12:25 pm
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

Jag brukar alltid blästra mina ventilkåpor för att få bort all olja/smuts som grotts in under åren.
Rentvättning med siliconferner el motsv.
Epoxigrund - Förslagsvis Hagmans CA primer, billig och fungerar fruktansvärt bra!
Matta ner grunden något.
Ett par varv med sligrund som man sedan vattenslipar för att få bort eventuella småfel.

Lack! 2-komps lack "bil-lack" är nog att föredra då ventilkåpan utsätts för värme och olja som kan förstöra sk hobby lack ;).
Då bör du få ett resultat som du är nöjd med och som lär överleva en hel del

Lite inspiration på en Pinto kåpa jag gjorde i helgen ( dock inte nöjd så den ska göras om , helt :eek: )

Bild
Bild
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

Cossie Micke

Inlägg av Cossie Micke »

Ford_Taunus skrev:Jag brukar alltid blästra mina ventilkåpor för att få bort all olja/smuts som grotts in under åren.
Rentvättning med siliconferner el motsv.
Epoxigrund - Förslagsvis Hagmans CA primer, billig och fungerar fruktansvärt bra!
Matta ner grunden något.
Ett par varv med sligrund som man sedan vattenslipar för att få bort eventuella småfel.

Lack! 2-komps lack "bil-lack" är nog att föredra då ventilkåpan utsätts för värme och olja som kan förstöra sk hobby lack ;).
Då bör du få ett resultat som du är nöjd med och som lär överleva en hel del

Lite inspiration på en Pinto kåpa jag gjorde i helgen ( dock inte nöjd så den ska göras om , helt :eek: )

Bild
Bild
Men det är ju inte bra om du blästrar in oljan i matrialet men antar att du tvättar först?=) Sen bör man ju ha en alkalisk tvätt.

En 2k färg klarar ca 120grader sen börjar isocionaterna att aktiveras igen och färgen kan börja gulna Vid ca 150-160 grader så börjar en 2k-polyrutan färg att lösas upp.

En fråga varför använder du en sliprund och en epoxi?För att få bort Fel säger du men det får du ju bort med Blästringen.Eller du kanske kör en grov blästersand typ (Grit?) och måste fylla upp ytan med epoxi för att få en slät yta?

bifogar 2 bilder ena är när den är blästrad med glas sen har jag målat den med en 2k-Polyrutan färg .. OBS Kan lova att den såg förjävlig ut innan, Den va orginal grön och såg ut som den legat i skogen i 50år =) Sen så fick polaren fylla i texten och ford märket med vit.
Bilagor
DSC00042.JPG
DSC00041.JPG

Användarvisningsbild
Ford_Taunus
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: lör dec 10, 2005 12:25 pm
Namn: Ante Andersson
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Ford_Taunus »

Okej nu ska jag försöka få med alla svar här :) :

Ja givetvis fel av mig, jag glömde skriva att det ska tvättas innan blästring, ska förövrigt tvättas emellan alla moment, flera gånger .

Jag har aldrig varit med om att färg blivit förstörd på någon av dom ventilkåpor jag lackat, om man använder 2K såklart.
Så kallad motorfärg( Akryl ? ) som ska kunna användas på div varma motordelar , men inte alls hållit måttet och då fått de resultat som du nämner

Ang slipgrunden:
Just precis: Jag har inte en tillräckligt fin sand i min bläster . Istället för att varva lager på lager epoxi, så blir det väl får man bygga upp ytan med sligrund istället. MEN det är ju även så att ibland behövs ju ingen slipgrund - Men även då använder jag slipgrund, som en liksom sista försäkring om att grundarbetet är 100% :)

Lackade du alltså direkt med pollyfärgen ovanpå kåpan, direkt ifrån blästern?
Eller la du en grund först? Washprimer antar jag isf eftersom att Coswort kåporna är Aluminium..
Vart ju snygg i vilket fall :)
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i

George k
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: mån mar 27, 2006 9:13 am
Namn: George k
Kör: ingen ford. R1
Ort: västragötaland

Inlägg av George k »

snyggare att polera. här har du en som är påbörjad

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=54059

Skriv svar