Polera plenum och annat

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Polera plenum och annat

Inlägg av m-e »

Vilket sätt är smidigast för att polera upp cosworthplenum och lite andra detaljer av liknande art?

Ytan är ju rätt så "rå" original och jag har ingen lust att lägga ner miljarder timmar på att få en superslät, superblank yta - jag vill däremot att det ska se fräschare ut än ett slitet original. Finns det några enkla knep man kan ta till?
/Macke

Cossie Micke

Inlägg av Cossie Micke »

m-e skrev:Vilket sätt är smidigast för att polera upp cosworthplenum och lite andra detaljer av liknande art?

Ytan är ju rätt så "rå" original och jag har ingen lust att lägga ner miljarder timmar på att få en superslät, superblank yta - jag vill däremot att det ska se fräschare ut än ett slitet original. Finns det några enkla knep man kan ta till?

ja du jag glas blästa mitt sen så körde jag med ett fint sandpapper typ 1500-2000 sen avsluta jag med en polerings trissa inget rolligt jobb alls=)

Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Inlägg av m-e »

Cossie Micke skrev:ja du jag glas blästa mitt sen så körde jag med ett fint sandpapper typ 1500-2000 sen avsluta jag med en polerings trissa inget rolligt jobb alls=)
Jag har inte möjlighet att glasblästra mitt... Sandbläster däremot har en jobbarkompis, hur blir det?
/Macke

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

m-e skrev:Jag har inte möjlighet att glasblästra mitt... Sandbläster däremot har en jobbarkompis, hur blir det?
Det beror på hur grov sanden är och vilken typ av sand som används, jag blästrar aluminium när sanden är sliten och finkornig, resultatet blir då en fin grå matt yta.

Jag använder Aluminiumsilikat och den är grov som attan i början med efter att ha blästrat lite gjutet gods o annat grovt skit så kör jag alutoppar o insug sist.

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

För att få en finare finnish så fungerar svinto och autosol..men för att få blank så är de bara våtslip som gäller och det tar tid de!
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

Cossie Micke

Inlägg av Cossie Micke »

m-e skrev:Jag har inte möjlighet att glasblästra mitt... Sandbläster däremot har en jobbarkompis, hur blir det?
annars går det väll att slippa med grovt papper först sen får du gå till finare och finnare och sist polera. borde funka det me men tar väl lite längre tid..

som SK Racing sa bror på vad för sand det är?

Cossie Micke

Inlägg av Cossie Micke »

m-e skrev:Jag har inte möjlighet att glasblästra mitt... Sandbläster däremot har en jobbarkompis, hur blir det?
du kan även pulverlacka krom och det blir bra men inte som polerat men endå snyggt. Dyrt kan de bli =/ det ska nämligen jag göra i morgon på allt under min bil =) så du kan få se resultatet på fredag.

Användarvisningsbild
LOJDEN
Veteran
Inlägg: 934
Blev medlem: ons aug 06, 2003 9:37 pm
Namn: Stewe Lundeberg
Kör: Focus Rs Mk1
Ort: Rönninge

Inlägg av LOJDEN »

m-e skrev:Vilket sätt är smidigast för att polera upp cosworthplenum och lite andra detaljer av liknande art?

Ytan är ju rätt så "rå" original och jag har ingen lust att lägga ner miljarder timmar på att få en superslät, superblank yta - jag vill däremot att det ska se fräschare ut än ett slitet original. Finns det några enkla knep man kan ta till?
Blästra sedan pulverlackera så har du saker som
är snygg
Bilagor
motor1.jpg
T.C.S
AUTOEXPERTEN SÖDERTÄLJE
TG RACING
Lw Glas & Metall

Användarvisningsbild
alex
Legend
Inlägg: 1309
Blev medlem: ons jun 28, 2006 4:03 pm
Namn: Alexander Löhr Riise
Kör: Escort Rst S2 e85
Ort: Haninge

Inlägg av alex »

Kan lägga upp bilder på mitt kompressor hus som ska pulverlackeras.
Först våtslipade jag det upp till 1000 i finhet sen så blästrade jag det med aluminiumsilikat.
Bilagor
Blästrat.jpg
innan bläster.jpg
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,\||____
| farsan får inte ligga |||""|""\__,_
| ________________l |||_ |__|__|)
|(@)@)***********|(@)(@)**(@)......

George k
Veteran
Inlägg: 261
Blev medlem: mån mar 27, 2006 9:13 am
Namn: George k
Kör: ingen ford. R1
Ort: västragötaland

Inlägg av George k »

polera blir snyggast. köp ett plenum o slippa det i lugn o ro o polera det sen

Användarvisningsbild
m-e
Veteran
Inlägg: 679
Blev medlem: fre jan 07, 2005 7:42 pm
Namn: Macke Eriksson
Kör: Sierra Cosworth -92 (SÅLD) Sierra DOHC -93
Ort: Flen, Södermanland

Inlägg av m-e »

Tack för alla svar!
En kompis tipsade mig om denna sidan, så jag tänkte jag tipsar vidare:
http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/
/Macke

Användarvisningsbild
RJ33
Veteran
Inlägg: 865
Blev medlem: tis jun 13, 2006 10:00 am
Namn: Richard J
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Ort: Borås

Inlägg av RJ33 »

Ett hett tips är att köra med röd eller blå nylontrissa efter man filat bort gjutskägg och liknande.
Bilagor
9239_big.jpg

Skriv svar