Lacka motorblock

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
sierrahasse
Veteran
Namn: Hans
Kör: Bmw 330 XD
Medlemsnummer: 73

Lacka motorblock

Inlägg av sierrahasse »

Hallå!

Ska till och lacka mitt cosworth block och tänkte använda Hagmanns Värmefärg som jag har några burkar av hemma. Frågan är: Behöver jag grunda blocket först? Har frågat hos färghandeln som sålde färgen men de visste inget och de står inge på burken. I så fall så måste de ju vara en grund som har också tål lite värme.

Någon som vet?

MVH/ Hans

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Just Hagmans kan jag inget om med en grund eller snarare rostskyddsfärg ska/bör ju alltid läggas på all metall innan lackning, därefter en grund och slutligen topplacken.

Jag har målat många block och jag har aldrig använt värmefärg utan vanlig billig enkompsfärg, och det har hållt fint i många år.

Dom senaste blocken har fått sig en omgång i blästerskåpet och därefter två lager med en två-komps Wash-primer och därefter 3 lager med en billig hemmablandad skitfärg och det verkar sitta riktigt bra.

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

Ok!

Hade fått för mej att vanlig färg skulle få svårt med värmen, speciellt på avgassidan där de blir endel strålningsvärme. Men i så fall så borde det ju gå bra att först lägga på rostskyddsprimer, sedan 2-komps grund och därefter ett par lager av värmefärgen (kan ju inte skada att de är värmefärg iaf)?

Mvh/ Hans

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Nej skada gör det ju inte, sen o andra sidan har jag ju ingen turbobil så ang strålningsvärmen kan jag inte uttala mig om.

Är det en sommarbil så klarar sig blocket bättre ur rostsynpunkt, så det bör räcka med en rostskyddsprimern och topplacken direkt.

Viktigt är ju dock att dom olika färgerna är avsedda för varandra så det inte blir knas under resans gång :)

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

Testade idag hur pass tålig värmefärgen var mot bensin på några delar jag lackat tidigare och de visade sej att lacken mer eller mindre rann av:banghead:, Så nu har jag skaffat en motorfärg som är oljebeständig och tål 180 grader och som penslas direkt på blocket utan grund. Gillar igentligen inte sånna färger så nu är ja lite osäker på om jag ska använda den eller grunda med rostskyddsprimer och sen ta lite mattsvart spraylack..

Användarvisningsbild
BelseBoB
Legend
Namn: Kristoffer Kuula
Kör: Austin Mini

Inlägg av BelseBoB »

testa att pensla lite först med en mjuk pensel och se hur resultatet blir. kan ju hända det flyter ut riktigt bra och sist och slutligen inte ser så farligt ut :)
Ford 26M -70 *100% orginal*
Ford Consul -72 V8
Austin Mini 850 -64
Peugeot 103 ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

sierrahasse skrev:Testade idag hur pass tålig värmefärgen var mot bensin på några delar jag lackat tidigare och de visade sej att lacken mer eller mindre rann av:banghead:,
Dom flesta sprayburksfärger är tyvärr ganska värdelösa, den enda sprayburksfärg jag använder så är det Plastickpaddings matt o blanksvarta.

Ska man ha en oljetåligfärg värd namnet så är det 2-komp som gäller, i allafall vad jag har förstått, även en vanlig 1-komp kan klara en hel del, om det är lite bättre kvalli på den.

Jag har en mycket god kontakt med en firma som säljer allt inom färg och vi brukar när tid finnes samtala om färger, o jösses vad det är o hålla reda på :banghead: En djungel minst sagt.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

sierrahasse skrev:Så nu har jag skaffat en motorfärg som är oljebeständig och tål 180 grader och som penslas direkt på blocket utan grund. Gillar igentligen inte sånna färger så nu är ja lite osäker på om jag ska använda den eller grunda med rostskyddsprimer och sen ta lite mattsvart spraylack..
Det största felet som görs är att man slarvar med underlaget, olja, fett, rost, färgrester o all annan möjlig skit lämnas kvar när det ska målas.

Jag brukar roa mig med ett flak öl och en dunk He1(Alkalisk avfettning) samt en högtryckstvätt och efter en dags tvättande, öl pauser inräknade så brukar blocket/delarna vara så rena så att jag är nöjd.

Nu hamnar blocket efter torkning i blästerskåpet och efter ett antal timmar där så är blocket porrigt rent, nu målas blocket och färgen fäster jäkligt bra på en blästrad yta och kommer att sitta där länge :)

Har man inte tillgång till bläster eller inte vill riskera att damma ner motorblocket så tvätta det med fosforsyra, det löser rosten samt lämnar en fosfaterad/betad yta efter sig som är ett mycket gott övermålningsbart rostskydd.

Vill man innan fosforsyran vara 100% säker på just avrostningen så köp 20-30 procentig saltsyra och pensla på blocket, då finns det ingen rost kvar efter det.

Tvätta ordentligt efteråt och duscha på forsforsyran så jäklar har du en bra fäst grund:)

Tänk på din säkerhet vid hanteringen av syror, skyddsglas, handskar och skyddsmask.

Lycka till.

sierrahasse
Veteran

Inlägg av sierrahasse »

Tack så mycket för alla goda råd!

Har suttit hela dagen med stålborste till min slipmaskin och gnuggat och fått blocket så att de ser ok i alla fall. Ska till och måla nu så får vi se hur de blir!

Mvh/ Hans

Skriv svar