Bästa angreppsvinkel för plåtarbeten?

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
tbar
Erfaren
Inlägg: 91
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:15 pm
Namn: Thomas Barnå´
Kör: Mondeo hgv -94
Ort: Vallentuna

Bästa angreppsvinkel för plåtarbeten?

Inlägg av tbar »

Tja,

Har nu lagt en hel del tid och pengar på att fixa bakvagn, framvagn och motor på min -94a.

Efter att ha lyckats få händerna rena och tagit ett stolt steg tillbaka för att beundra vrålåket inser jag nu att det finns mycket kvar att göra --- rost :banghead:

Skärmkanterna på båda hjulhusen bak är rejält sönderrostade, vänster framskärm vid infästningen mot tröskeln har fullt med kryprost. Fick byta höger tröskel förra våren men skutten som gjorde jobbet har visst slarvat och nu börjar det komma rostgenomslag i färgen.

Har funderat på att skaffa en 220V svets (har inte 3fas) och försöka göra jobbet själv men har bara svetsat lite "tjockplåt" i skolan för 25 år sedan.

Skall jag lämna bort jobbet? Lär väl kosta mer än vad bilen är värd inklusive alla nya reservdelar.

Har någon här på forumet gjort plåtjobb och kan tipsa om det är "svårt" att göra själv eller vart man kan vända sig för att få det gjort till en överkomlig peng?

Tacksam för alla svar.

// Tbar

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej!

Ja att råda om rostlagning är ju svårt då det är mycket som spelar in, vad ska jobbet ha för nivå? Vad får det kosta? Osv.

Att på en pundarbil/bruksholken åtgärda vassa kanter på ex-vis bakskärmana löser man ju med att i princip popnita dit en ekonomiplåt, det håller bilens resterande livslängd på kanske 1 år eller två.

Är det ögonstenen som ska lagas, ja då är det ju hela bakskärmen som byts och original punktsvetsskarvarna slipas/borras väck.

Ytrost blästrar jag alltid bort, sen kommer efterarbetet, jag lägger alltid en två komps Wash Primer som rostskyddsfärg och därefter grunden och slutligen basen/topplacken, tänk på att sprejburksfärgen duger inte att lägga på bilen, det ska vara en riktig två kompsfärg för att motstå salt o övriga nötningar som bilen utsätts för i vardagen.

Jag har slutat använda sprejburk numér och har inhandlat en liten färgspruta för att kunna lägga på "riktig" färg på mina bilar/delar framöver, små ytor som jag blästrar använder jag mig av en fintrådig pensel modell dyr som i princip ger en blank yta och efter polering så blir resultatet ok i allafall.

Färgsprutan jag köpt kommer från Biltema och den ska tydligen fått bra omdömmen på nått lackforum kompisen hänger en del på, så den och jag ska få sin debut på min bruksbil som ska få lite ny färg i fronten framöver.

Lycka till.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3356
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hm, jag small ihop en liten "bra-att-veta" om det där men glömde Flash-minnet på annat håll :banghead: (egna minnet kunde vara bättre, ähum... :rolleyes:) så jag ber att få återkomma i ämnet, å andra sidan la jag märke till rätt nyss att tråden legat och skvalpat rätt länge men det är väl fler som får för sig att prova svetsa nu när vintern kommer så det kan ju vara relevant att lyfta den.

Men på raken kan jag säga att en billig, enkel MIG/MAG kan räcka ganska långt för reparationer på tunnplåt. Själv har jag i alla år fipplat hemma med ett par 80 ampere 1-fas trådmatare och lagat upp ganska hopplösa objekt till bruksskick, men så klart att mer ampere och 3-fas är att föredra för smidiga och snabba jobb. Svårt eller ej, det beror väl mest på hur bilen är hopsatt. En MIG/MAG är ju mest bara att hålla in avtryckaren på och försöka få rätt vinkel mot plåten. Biltema har nån handbok som jag nog borde läsa själv :rolleyes:, men har nån lust kan vi väl sätta ihop en liten FAQ typ lathund för det grundläggande man bör tänka på. Mats till exempel, vad tycker du? :)

Iaf, om man gör dragande söm så får man ytligare fog och med påskjutande så går smältan djupare, med större risk att bränna igenom. En 80 amp bör man inte köra tjockare än ca 2 mm plåt med för ordentlig inbränning, kan gå med aningen tjockare om man fasar kanterna. Spalt mellan ytorna ska vara samma mått som plåtens tjocklek om möjligt (går bäst då) och använd solid tråd och blandgas typ Mison (inte ren kolsyra) så blir det bäst - flussfylld rörtråd ryker och sprätter onödigt mycket och brukar ge slagg och porer i fogen. Nå, lite sent så det får räcka för närvarande, men frågan är fri. När det gäller val av maskin märkte jag att det startats en egen tråd för det, kika där med för tips.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Impeller

Inlägg av Impeller »

ett bra köp vid rostlagning är falstång/håltång finns på jula för en billig peng... säkert på fler ställen

svets ja punktsvetsa räcker i regel så allt funkar... beroende på hur petig man är, o finns ofta folk som kan låna ut sina maskiner för dom använder dom knappt.

skärmkantsbyte
1. köp ekonomiplåt o lägg mot skärmen, märk hur stor den är... kolla på falstången hur stor käft den har o provkläm en lös plåtbitkolla o lägg till det på märkningen du har gjort kapa falsa skärmen och slå punkthål i ekonomibiten svetsa i hålen och rostskydda insidan ordentligt ta sen och gör rent plåten där du svetsat

obs ta ej med fingrar på ren plåt.. använd alltid handskar.. för där är första stället det kommer börja rosta på

och börja med minimalt glasfiberspackel där själva skarven är... försök minimera tjockleken.. grovslipa.. kasta på pp100 mao finspackel o 3mm max ca i tjocklek.. primer duger d mesta till tänk dock på att primer är inte rostkydd.. inte heller rostskydd är rostskydd... skumt va =) för d blir rostskydd när du lägger annan färg ovanpå

sen ni som fått bytt plåt o lagt på rostskydd/primer o sen body bara.. det saknas en del där.. som grundfärg/primer och sen färg, sen klarlack... sen body då håller d för färg andas primer oxå.. och är det inte tillslutet med klarlack så släpper d igenom fukt o då börjar d rosta

sry om jag är lite flummig, dyslektiker.. ville kasta ihop något snabbt.. kan ta mig lite tid senare men nu skall jag ner o byta ventilkåpspackningar

Skriv svar