Gör jag fel?

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Butchi

Gör jag fel?

Inlägg av Butchi »

Jag bygger om min motor till bilen och vissa detaljer som tex fäste för generator, generatorskydd, fuelrail mm ska jag lackera. Jag använder mig av färgburkar för tillfället men när jag ska gå på själva lacken på bilen kommer jag använda kompressor med riktiga hjälpmedel.

Men, till dessa smådetaljer har jag som sagt användt mig av färgburkar. Har köpt svart blankmotorfärg (max 150 grader). Den har jag sprayat mina saker med. Blir en fin ytfinish, nästan lika blank som vanlig sprayfärg som inte klarar mycket värme.

SEN TILL PROBLEMET. Tänkte att om jag sprejar på klarlack så kommer även detaljerna klara av lite tuffare tag som smårepor mm.

Det som hände var följande. Sprejade jag med ett avstånd på ca 25 cm blev ytan prickig av klarlacken plus när det torkade var hela ytan matt. Sprejade då mer på en annan detalj så att jag såg att klarlacken la sig fint och fick en jämn härlig yta. Tittade till efter ca en timme, då hade klarlacken på några ställen lyft sig eller färgen under lyft sig. Det ser ut som om färgen har veckat sig.

Vet någon vad som hänt. Detta har hänt mig förr också, det är därför jag aldrig använder klarlack.

Löser klarlacken upp färgen? Färgen hade varit torr i två dagar, riktigt genomhärdat.

Mvh Butchi

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det finns olika typer av färg, troligen så har du en alcrylfärg som du lackat med en klarlack som är "vassare" dvs kraftigare lösningsmedel i, i allafall så gissar jag på det.

Vid lackning så är det som vanligt viktigt att kolla så att alla grejerna lirar ihop, har du en blank bas så ska den torka och mattas ned innan klarlacken läggs på, ska du lägga klarlack på en matt färg så kan man hoppa över mellanslipningen, om man nu inte gör det för att få ett jämnare resultat vill säga.

Jag har nu sedan jag lackade min bil själv med riktig 2-kompsfärg helt slutat köpa färg i sprayburk då dom suger, enda undantaget är mattsvart som jag fortfarande köper i burk o använder till smådelar.

Skriv svar