Lacka upp röd igen! Tips?!

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
timpO

Lacka upp röd igen! Tips?!

Inlägg av timpO »

Hejsan!
Var och inhandlade min andrabil i lördags som blev en fin liten Escort mk2
Väldans fin men lite matt i lacken som är förståeligt efter 30 år.. Men gav upp tanken med rubber osv då det bara blir "lite mer rött" och inte som glansig nylack.
Så har en kompis som föreslog lacka upp då han precis gjort det med sin sierra. Och eftersom jag vill ha den röd igen och den är skitfräsch i allt rött osv inne i bilen och vid dörrkanterna osv så kör jag bara utsidan..
Det blir med riktig spruta och inget roller-klet. Då behöver jag väl bara matta ner lacken runt bilen samt spackla en bula och en rostfläck runt bilen för att den ska vara redo för maskering och lack(dubbla lager) och klarlack? Eller är det något jag missat?

Och hur tar jag bort lister runt fönstren?! Går det utan att ha sönder eller ska jag helt enkelt lacka dom på plats med bra maskering runtomkring? Vill nämligen få allt krom svart.

Och har beställt frontspoiler, vinge bak samt stötfångare fram o bak från plasthallen.se som ska på och där är ju den andra funderingen.. Sätta på dom på bilen först innan lackering eller lacka bilen och glasfibersakerna vid sidan av och Sen montering?! Som sagt det är mitt första projekt så är lite småosäker och panikslagen inför arbetet!

Och sen har jag haft beslutsångest utifall man skulle ta bort listerna på sidan eller ha dom kvar?! Förstår att det hela är en smaksak men tänkte lacka dom svarta också utifall dom är kvar och då blir det ju som en snygg "linje" längs bilen... Äsch det ska nog bli bra!

Byta till pinto eller så får bli när jag fått jobb och har råd med vettiga prylar! :)

Jaja vart väl som en hel bibel detta men det får man leva med!

Kan väl slå in en bild i det hela hur bilen ser ut nu om jag lyckas klura ut hur jag gör!

Bild

Ligger den på fel forumdel så kan väl någon hygglig moderator flytta den :)

Mvh Timmy

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag hade gjort följande:

Mattat ner bilen och blästrat den ytrost som finns, lagt på en 2-komps whashprimer på den bara plåten, därefter spacklat och sprutat på mer 2-k primer utanpå spacklet för att vara säker på att ingen plåt runtom var utan 2-k primer.

Köp en bra färg av någon ledande leverantör/tillverkare, 2 lager täcker knappast sedan blyet togs bort, vilket medfört sämre täckning.

Klarlack kan du lägga på när färgen härdat men på en solid(ej metalick) så är det ingen nödvändighet men om man lägger på en klarlack på en bas och är jävligt noga med mellanslipningen och även slipar och polerar upp klarlacken efteråt så blir ju resultatet sjukt bra.

Gummilisterna runt fönsterna lyfter du upp o trycker in runtom en elkabel, typ 4-6 mm2 och på detta vis så lyfter du upp listen och du kommer åt o slipa o få in färg under listen.

Jag hade först passat in plasten och därefter lackat bilen och plasten vad för sig för att vara garanterad att få in färg överallt.

Jag hade behållt std listerna som dom är då std Escorter inte växer på träd.

Det finns modernare motorer att byta till än Pinto, Escort RS-2000 motorn är ju inte dum, 150 std hk, sen finns ju 2.3 l motorn från Scorpio, ca 140 hk, båda är 16 V och är mycket modernare än pinton när det gäller effekt och framför allt förbrukningen.

Lycka till o välkommen hit.

Användarvisningsbild
antonBylund
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons mar 28, 2007 7:44 am
Namn: Anton Bylund
Kör: ford escort mk2
Ort: Nossebro

Inlägg av antonBylund »

Ser inte ut som om det är originallack på utsidan av escorten. Men om det är det så vet jag säkert att den går att polera upp . men du ser ju ut att ha lite ytrost här och var så kanske lika bra att fixa det samtidigt. gör rostjobbet och lacken ordentligt plocka ut rutorna och ta bort lister osv, kanske tar 8h mer tid men så värt det. finns redan så många tattiga escorter. Lycka till. tänk på att om du ska lacka hemma så måste du ha minst 20 grader i garaget...

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Inlägg: 1385
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:14 pm
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Ort: N 60º03'0 E 20º09'0
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Vad du än gör. Lacka INTE kromet svart :mad:. Det är värt sin vikt i guld det där kan jag berätta. Snart omöjligt att få tag på i bra skick. Det går bra att peta bort dem försiktigt. De sitter clipsade underifrån.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

Användarvisningsbild
antonBylund
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons mar 28, 2007 7:44 am
Namn: Anton Bylund
Kör: ford escort mk2
Ort: Nossebro

Inlägg av antonBylund »

Paroxyst skrev:Vad du än gör. Lacka INTE kromet svart :mad:. Det är värt sin vikt i guld det där kan jag berätta. Snart omöjligt att få tag på i bra skick. Det går bra att peta bort dem försiktigt. De sitter clipsade underifrån.
Håller verkligen med om kromet. mycket snyggare med. leta upp något i dåligt skick om du nu måste kladda det svart.

timpO

Inlägg av timpO »

Okej okej tack för så bra svar!!! Alla tips är guld värda då jag Inte kan göra ett proffsjobb men helt klart försöka göra det bästa av saken! Jag hade bara tur att få tag på en sånhär bil ska. o bes. för den pengen endå så då kan man lika gärna göra det seriöst!

Ungefär såhär vill jag ha den i slutändan ---> Bild

Mer som en upphottad original, är väl ungefär så dendär gamla modellen rs2000 såg ut om det inte är jag som är helvirrig?! MEN jag vill fortfarande behålla kofångarna i krom osv och försöka sätta dit frontspoilern så att den går att ta bort utan våld.

Blir det snyggt med röd bil och kromlister då?! Fan som sagt det är beslutsångest om allt vare gäller med bilen då jag inte vill "förstöra" den gamla själen som finns i den!

Det är dock inte så mycket ytrost på den, finns en fläck höger bak brevid tanklocket men ganska fin runt skärmkanter så jag har haft en jävla tur verkar det som.. Men såklart så kollas allt upp så det inte finns någon rost som gömmer sej! Sen längre fram så besöker jag nog mina kusiner som äger rostskyddsfirma i nyköping och tar en helservice på den samt grov rekond!

Och angående motor så tänker jag då inte byta föräns jag har Råd att stoppa i bra prylar som sagt men jag är endå ganska förtjust att ha den original då domhär bilarna som sagt faktiskt inte växer på träd... Men har ett år kvar i skolan så efter den tiden får man se hur man gör.. Men inget övertrim/ombyggnad av hela bilen kommer jag vilja ha... Vill inte sätta på breddare ens då originalsjälen försvinner då! Men kommer nog isf lacka bilen och Sen stoppa på allt glasfiber om jag ens gör det. Får väl se hur snygg den blir i originalskick först! Sen autosol eller vad det heter på allt krom för extra glans ;)

Hehe ja men tack iaf som sagt för svaren! Blir väl någon till tråd kanske då jag måste byta fläktmotorn i bilen snart o, eller om det finns någon redan.. Jaja men har ni några bra ideer för hur Ni skulle vilja se denna bil så hojta! Vill ju som sagt göra den som en uppfräschad std och inget rallyutseende då det finns så många av dom redan!

Mvh Timmy

Användarvisningsbild
antonBylund
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons mar 28, 2007 7:44 am
Namn: Anton Bylund
Kör: ford escort mk2
Ort: Nossebro

Inlägg av antonBylund »

hade inte min bil varit så rostig så hade jag aldrig börjat kapa i den. tyckte den va cool original. det är fälgarna som gör hela bilen. du kan ju kolla mitt garaget.org den va röd med krom. kan ju även kolla i mitt galleri där.

http://www.garaget.org/AntonBylund


Angående fläkten så antar jag att du menar kupefläkten. spola rent elementet och byt kolen i motorn så ska du se att den går. jag fila till ett par från en gammal trasig borrmaskin. bara tips men inte rätt :)

rs2000 har dubbla framlysen och sne front. lycka till

timpO

Inlägg av timpO »

Måste säga att det var en väldigt fin escort du har anton! Jo fälgarna gör väldigt mycket men det är lite dyrare att fixa då jag inte har något jobb än så det får väntas lite! Dumt att köpa något man inte är riktigt nöjd med bara för att ha dom. Men har satt på vinterdäcken nu som har vita fälgar och tjocka ekrar och det var jäkligt snyggt faktiskt. Men dom skulle behöva blästras dock! Fick med några plåtisar som var jäkligt slitna men såg ut att vara nått från original kanske så blir väl blästring av dom osv sen framöver dessutom!

Trökiga är ju bara att impulsiv som man är så har man redan beställt glasfibret -.- Men men kan väl ha nytta av dom i framtiden kanske!

Okej tack för svaret! Jo kupefläkten är det allt. Ska öppna och kolla någon dag så ska jag nog få fart på den! Tack för tipset iaf

Justja ja då var det jag som var virrig minsann ;)

timpO

Inlägg av timpO »

Måste bara fråga, jag vet att rubber tex tar bort mattheten lacken och i synnerhet extra bra på röda bilar men det blir inte dendär "glansen" som en fräsch lack har... Går det att få tbx det glanset på något sätt?! Nedmattning och klarlack? Om det går så är det ju skönare att kunna fräscha upp det man har istället för allt arbete bakom lackering!

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Inlägg: 1385
Blev medlem: tor jul 10, 2008 2:14 pm
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Ort: N 60º03'0 E 20º09'0
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

timpO skrev:Måste bara fråga, jag vet att rubber tex tar bort mattheten lacken och i synnerhet extra bra på röda bilar men det blir inte dendär "glansen" som en fräsch lack har... Går det att få tbx det glanset på något sätt?! Nedmattning och klarlack? Om det går så är det ju skönare att kunna fräscha upp det man har istället för allt arbete bakom lackering!
Jag har några gånger lyckats få riktigt fin lyster i lacken igen med det sedvanliga; tvätta med diskmedel och varmt vatten. Rubbing paste normal grain, och sedan Turtle wax (riktig kaka) på i 5 minuter.
Sen finns det risk att det blir mjölkigt ändå och då vete tusan vad man kan göra annat än att måla om.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

timpO

Inlägg av timpO »

Okej tack det ska lagras i hjärnbalken! Får väl hoppas på det bästa då så kanske man slipper lackering! Tusen tack

wursting erik

Inlägg av wursting erik »

våtslpa med fint sandpapper å sen polera brukar kunna funka oxo

Användarvisningsbild
Lilljebjörn
Veteran
Inlägg: 296
Blev medlem: mån jan 05, 2009 8:49 pm
Namn: Johan Lilljebjörn
Kör: Ford Escort -75, Ford Escort kombi -76, Ford Escort -78, Ford Taunus Kombi -80
Ort: Ölme

Inlägg av Lilljebjörn »

Bilen på bilden har inget krom alls runt fönster. Om du vill ha RS2000 eller Mexico-looken så ta bort krom och lacka runt fönster i "satin black".

Och eftersom jag vill vara lite petig så hade alla RS2000 en annan sluttande front med dubbla lysen...
SKATTEBEFRIAT OCH BAKHJULSDRIVET, ANNARS KAN DET VARA!

Användarvisningsbild
antonBylund
Veteran
Inlägg: 169
Blev medlem: ons mar 28, 2007 7:44 am
Namn: Anton Bylund
Kör: ford escort mk2
Ort: Nossebro

Inlägg av antonBylund »

Lilljebjörn skrev:Bilen på bilden har inget krom alls runt fönster. Om du vill ha RS2000 eller Mexico-looken så ta bort krom och lacka runt fönster i "satin black".

Och eftersom jag vill vara lite petig så hade alla RS2000 en annan sluttande front med dubbla lysen...
Jag var petig före dig! haha :)

Fredrik_tak
Veteran
Inlägg: 645
Blev medlem: sön aug 10, 2003 10:00 am
Namn: Fredrik J
Kör: Opel Corsa B!
Ort: Dalarna

Inlägg av Fredrik_tak »

skulle jag lacka som "nybörjare" (vilket jag tar för givet då du frågar här) så skulle jag nog köra en Röd 2k, dvs färg+ härdaren samt förtunning om det skulle behövas.. (Ingen klarlack) JAG tycker att den är mycket enklare att lägga på, iaf tyckte jag det när jag började spruta. Men nu så är det nog ingen skillnad i svårhet, snarare tiden som det tar att spruta lite fler gånger.. Men sen har man fått lite mer sprutvana med. Så gå på den, dom kulörena blir hur bra som helst! :)

Skriv svar