polera/jämna ut lackade skärmkanter

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
CosworthSierra
Veteran
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Kontakt:

polera/jämna ut lackade skärmkanter

Inlägg av CosworthSierra »

Efter att ha lagat skärmkanter i en Sierra, och sen lackat dessa har man ju en ful nyansskillnad och en dimmig skarv.

Hur gör man på bästa sätt för att polera ut detta så det blir bra?

Har sett flera finfina exempel där man behöver begrunda skärmkanten i 10 min för att överhuvudtaget se att den varit lagad och lackad.

Vill gärna veta vilka verktyg, tips, medel, och i vilken ordning man utför olika poleringar. :)

Tacksam för svar!

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

En enkeltrissa, medelgrovt polermedel (3M med grön kork) och hyssfade ögon för att se defekter på lacken..
Om det ska bli riktigt bra så kan du komplettera med dubbeltrissa och fint polermedel, då får du bort polerrosorna du får utav enkeltrissan plus att ytan blir mycket bättre.

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

CosworthSierra
Veteran
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Ok!

Jag som aldrig polerat med maskin förr, hur ska detta gå?

Hur länge kör man med en enkeltrissa, mellan tummen och pekfingret?

Är det dryga jobb eller det är bara några minuter vi pratar om?

Vad händer om man trycker för hårt, eller kör för länge? :^o

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jadu, man polerar tills det blir bra.. ;)
Om det är vanliga dimskarvar så ska det ju inte ta många minuter att polera till. Inget avancerat jobb, men visst är det en fördel att ha en viss känsla för det, men tar man det bara försiktigt så ska det inte vara några problem..
Om man kör för hårt eller för länge så kan man ju i värsta fall polera igenom lacken typ..

Mvh Jonas
FORD CLUB SWEDEN – Styrelseledamot - Moderator

[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ Ford Sierra RS Cosworth 4x4 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

" Quote CossieRich: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things "

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

resultatet beror nog mycket på lackeringen i sig också, jobbade som rekond på autoropa för ett par år sedan och där var många taffligt lackerade ferraris där man kunde följa skarven över hela bilen, stört omöjliga att polera bort.
//Johan

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Papillon skrev:jobbade som rekond på autoropa
Dom har rätt fina bilar i hallen *drool*

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja, jag ska väl inte bara skriva OT i tråden utan även komma med några tips :)

Då jag ibland har fått bättra någon del på någon bil så har jag börjat med att tvätta och därefter polera delen som är skadad/rostig, detta för att få en så bra överenstämmning med bättringsfärgen, samt med polerad yta innan jag börja bättra på det hela så slipper jag den mörka skitranden runt skadan som inte går o polera bort.

Jag maskerar inte runt skadan utan försöker följa med när jag lackar med en bit wellpapp så det inte dimmar ut för mycket, då jag gör såhär så blir det ingen kant eller synlig skarv att polera bort, utan vid efterföljande polering så är det fullt möjligt att faktiskt få ett ganska bra resultat.

3M har bra poler/vax produkter så dom funkar fint, även sonax finns i 1-liters flaskor och ska säljas på Mekonomen, i allafall förut.

Har du inte polerat med maskin innan så rekomenderar jag dig att öva på någon skrotbil eller om inte det finns, någon lös huv eller dyligt som står o skräpar.

Det är inte mycket färg på bilarna så det går jäkligt snabbt o polera igenom, den enklaste missen som man gör är att köra över kanter o veck, där är det lättast att köra igenom då maskinens punkttryck ökar dramatiskt.

Plana ytor är betydligt enklare o köra på, sen så har jag alltid en sprejflaska med vatten och duscha på med när jag kör med rubbingen då denna torkar in i trissan och att då lägga på mer polermedel, ja då blir det bara knas, i allafall för mig.

Det ska heller inte bli för varmt när du kör med maskinen, det går alltså att bränna färgen om det körs för fort med trissan och en alltför saktfärdig rörelse på maskinen.

När jag polera så brukar jag köra vågrätt o lodrätt och även på tvären så att jag är helt säker på att jag överlappat ytan.

Det finns inga: Så här ska du göra. Utan det är lite olika med vem du talar med, en viktig sak du inte ska glömma är att maskera dina lister o handtag på bilen, annars så blir dom missfärgade av polermedel o vax.

Lycka till.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Är underarbetet gjort seriöst så lämna till en riktig rekondare som kan våtslipa och göra arbetet ordentligt, dock kommer det säkert synas att det är omlackat oftast.

Om vi säger såhär ang resten av svaren i tråden: En rekondare kan lätt se om en amatör polerat en bil :D många tror sig kunna "rubba" upp lacken så den blir blank med en dubbeltrissa från biltema :D lycka till :rolleyes:.
Finns ju även extremfall som tror dom får bort repor med lite vax och en trasa...handgnuggning:p

Kan du inte polera låt bli :D speciellt på en mörk bil :D

SK: finns många tips om hur man ska polera, och man bör inte köra kors och tvärs med maskinen. Och det ska mkt till för att bränna hål på lacken. stötfångare bör köras med lägre varv och "känsla" :) lite känsligare där...;)

Sen om man skulle lyckas köra "igenom" på kanter/veck borde man nog lägga ner innan man ens börjat....:D då har man redan pajjat lacken med det tryck man använder...

Användarvisningsbild
MrB
Veteran
Namn: Björn Liedström
Kör: Capri
Medlemsnummer: 259

Inlägg av MrB »

Hur lär man sig då om man aldrig försöker ????
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....

Skriv svar