Total nybörjare behöver hjälp (VW Golf)

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
argan_85

Total nybörjare behöver hjälp (VW Golf)

Inlägg av argan_85 »

Hej!

Jag har precis köpt min första bil, och har aldrig någonsin varit intresserad av att meka med bilar förut, men tänkte att det kunde vara kul att pröva på.

Detta kommer bli lite pinsamt, för jag är så helt oinsatt (köpte en bil jag tyckte var skönt att köra, drog lite och var smidig) att jag inte ens vet exakt vilken modell jag har. Det som står på registreringsbeviset är en VW Golf 2.0i (97 års modell). Är detta det som benämns generation 3?

Jag hade förstås inte tänkt bända upp huven och börja direkt, utan tänkte höra om ni har några tips på böcker/manualer för oss nybörjare? Jag hörde någon nämna att Haynes har skrivit en bra bok om reparationer och service på egen hand, men vid en sökning hittade jag väldigt många...vilken tror ni är relevant för just min bil?

Slutligen tänkte jag också fråga om en sak som kom fram under servicen (lämnade in bilen direkt när jag köpt den, för tänkte att det var lika bra). Ett par anmärkningar de hade var bl.a. att bromsoket var dåligt, div bromsrör rostiga, skivbromsarna dåliga och bromsslangarna torrspruckna. Jag är ju som sagt ingen expert, men detta låter ju ganska typiskt dåligt i mina öron...tycker ni att jag bör undvika att köra bilen tills detta är reparerat på ett eller annat sätt? Jag har aldrig märkt av att bromsarna skulle vara särskilt dåliga.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
JohanE
Veteran
Namn: Johan
Kör: Cosworth RWD

Inlägg av JohanE »

Nu är det ju visseligen ganska generella frågor, men jag skulle gå in på vw klubben och ställa dina frågor istället för fordklubben... Tips: http://www.gtiklubben.nu eller http://www.vr6.nu är bra sidor för golf.
Sierra cosworth RWD, 425rwhp / 483 rwnm

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Haynes har ju skrivit en hel del böcker och till vissa bilmodeller mer än en beroende på hur många olika utförande bilen har funnits i och hur vanlig den är/har varit.

Du ska ta den boken som tar upp just din bil när det gäller motorns volym betäckning osv, växellådan automat/manuell osv.

Gäller det GTI, cab o VR-6 kan jag tänka mig att dom avhandlas i separata böcker och dom mer std betonade varianterna i en bok, men jag är inte säker då mitt intresse för vagbilar slutar när baggen las ner 75 i Europa.

argan_85

Inlägg av argan_85 »

Okej, tackar för svar. :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Sen så tycker jag nog du ska köpa en bakhjulsdriven bil så du får lite körglädje ;)

Användarvisningsbild
Payne
Veteran
Namn: Patric Dahlqvist
Kör: volvo 850

Inlägg av Payne »

en cosworth rwd är en bra start ;)
// Patric

Användarvisningsbild
Järnkaminen
Legend
Namn: Johan Mejenqvist
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MK V.
Medlemsnummer: 295

Inlägg av Järnkaminen »

Payne skrev:en cosworth rwd är en bra start ;)
Kanske inte helt optimalt om man inte kan skruva så mycket :p. Förresten, 4x4 äger :D!
FORD CLUB SWEDEN – Vice Ordförande - sponsoransvarig - Forumsansvarig.
Problem med ditt forumskonto eller nån tråd? Kontakta mig!

Användarvisningsbild
Payne
Veteran
Namn: Patric Dahlqvist
Kör: volvo 850

Inlägg av Payne »

Järnkaminen skrev:Kanske inte helt optimalt om man inte kan skruva så mycket :p. Förresten, 4x4 äger :D!
då blir det ju massa tid i garaget å lära sig skruva :)
jaa 4x4 is the shit ;)
// Patric

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

argan_85 skrev:Hej!

Jag har precis köpt min första bil, och har aldrig någonsin varit intresserad av att meka med bilar förut, men tänkte att det kunde vara kul att pröva på.

Detta kommer bli lite pinsamt, för jag är så helt oinsatt (köpte en bil jag tyckte var skönt att köra, drog lite och var smidig) att jag inte ens vet exakt vilken modell jag har. Det som står på registreringsbeviset är en VW Golf 2.0i (97 års modell). Är detta det som benämns generation 3?

Jag hade förstås inte tänkt bända upp huven och börja direkt, utan tänkte höra om ni har några tips på böcker/manualer för oss nybörjare? Jag hörde någon nämna att Haynes har skrivit en bra bok om reparationer och service på egen hand, men vid en sökning hittade jag väldigt många...vilken tror ni är relevant för just min bil?

Slutligen tänkte jag också fråga om en sak som kom fram under servicen (lämnade in bilen direkt när jag köpt den, för tänkte att det var lika bra). Ett par anmärkningar de hade var bl.a. att bromsoket var dåligt, div bromsrör rostiga, skivbromsarna dåliga och bromsslangarna torrspruckna. Jag är ju som sagt ingen expert, men detta låter ju ganska typiskt dåligt i mina öron...tycker ni att jag bör undvika att köra bilen tills detta är reparerat på ett eller annat sätt? Jag har aldrig märkt av att bromsarna skulle vara särskilt dåliga.

Tacksam för hjälp!

Mvh
Björn
Kan du inget om bilar ska du nog inte börja med att skruva med bromsar tycker jag.
Låter som en 10000kr+ historia i mina öron iaf när vi börjar prata bromsrör och bromsok...på firma.

Ja det är en golf 3:a du har, är skitdålig på golf men den karossen fanns väl 92-00? (typ) så en haynesbok från det årtalet borde du köpa...

Har för mig att MICRO brukar ha haynesböcker att köpa.

Lycka till :)

Skriv svar