Laga ytrost med färgsläpp Focus mk II

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Ocke

Laga ytrost med färgsläpp Focus mk II

Inlägg av Ocke »

Hejsan!

Kikat runt och tagit del av många förslag i andra trådar. Men jag är en lekman vad gäller rost och är allmänt förvirrad :confused: Har en Focus mk II 2006 blå/grå metallic, och fått ett stenskott vid främre delen av hjulhuset. Lacken har släppt (flagnar) och ytrost synlig men inga hål.

Slipade med en liten stålborste i höstas, fick bort ytrosten och la på ny lack och klarlack som jag köpte på Ford. Det var svårt att få bort allt i de små porerna/skårorna i lacken, men det gick. Dock har det under vintern kommit tillbaka och nu flagnar färgen av igen!

Ska jag ta nån liten slip och ta bort allt med? Ska jag även ta bort lack där det ser ut som att rosten krypit in? Behöver man spackla och vad för slags spackel? Nån form av rostbekämpning som behövs? Rostskyddsfärg eller nått liknande?

Vore verkligen tacksam för hjälp om något vet en hållbar lösning :) Bifogar en bild, kanske svårt att se pga. snö och is.. Men det har iaf inte gått hål i plåten.

Bild

// Ocke.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hej o välkommen hit.

Ja du, det är inte helt lätt det här med rostborttagning, det första som en ska ta reda på är om fordonet är galvat, är det det så får en vara försiktig vid bättring, mången ammatör har slipat bort galvet och målat, gissa om det rostar sen :Odd:

Du har ju redan varit där o pillat så den biten kan vi hoppa över, när det gäller rostborttagning så är det ju blästring och syra jag använder, är det hål ja då får svetsen åka fram.

I ditt fall så hade jag syrat, finns 20-30% saltsyra i handlen o köpa och den tar bort all rost, även i porena.

Syran penslar du på och sköljer av med vatten, därefter är det mycket lämpligt att beta plåten med forsforsyra, även den finns o köpa i färhandlen, denna sköljer du inte av utan den får torka in.

Sen kommer vi till det knepiga, färgen, jag använder mig av en tvåkomps-Wach-Primer som rostskyddsfärg som just även den innehåller forsfor, problemet är att den numér pga miljöb*garna säljs i 5 liters förpackningar så att vi hemmafixare inte ska kunna köpa den :banghead: Den är nämligen inte billig per liter.

Sen så ska en grundfärg läggas och den ska vara komperbatibel med rostskyddsfärgen och topplacken, så jag rekomenderar dig att åka till någon som kan det här med färger, så det inte blir fel om och när du gör detta.

När det sedan gäller topplacken så rekomenderar jag omlack av hela plåtdetaljen då bättringar med sprayburk inte håller måttet, färgens kvalité är dålig och det håller inget vidare på en bil som rullar året runt, jag blandar hellre till en halvliter tvåkompsfärg och häller i färgsprutan och lägger många lager just för att få ett bra skydd, särskillt runt hjulhusen.

Användarvisningsbild
m.ohlsson
Legend
Namn: Micke Ohlsson
Kör: Bil

Inlägg av m.ohlsson »

hej.

jag har arbetat som bilplåtslagare i 8 år, håll dig ifrån att blästra plåten så länge de går,rostar fortare efter blästring men ibland så måste man när det är gravrost, i ditt fall finns enklare "rengörare" t,ex scotch brite, rost kommer tillbaks förr eller senare, har de börjat så har de, är du osäker och vill få ett bättre slutresultat, lämna in den till en lackfirma som gör jobbet åt dig, man får säga vad som helst om detta men har man inte gjort de tidigare och ska ha kvar bilen ett par år så är det mitt tips, bilar idag är sämre med rost på karossen, sämre plåt,i stort sett inget rostskydd och tunnare lacklager. en lackfirma gör en snygg bättring på hundbenet och ner över tröskeln så du ska inte behöva måla hela skärmen, när du är klar så tejpa en transparant stenskottstejp där plåten är utsatt för grusskvätt, finns kanske färdigskurna att köpa på ford? så slipper ialf stenskott gå genom färgen lika lätt.

lycka till

Micke
Tack: Simatec Stenungsund
TG Racing
Alutech.se
Skruffse.se
Dalhems.se

Användarvisningsbild
nexis
Veteran
Namn: Ninni Strömberg
Kör: alldeles för fort

Inlägg av nexis »

Tips ang. lacken... en seriös lackfirma hjälper gärna till så att du får tag på rätt grejer och rätt kulör... I lagom mängd...
Peugeot 205 Gti Dimma "Lillan"
Ford Focus "Cupen"

Det enda vi vet om livet är att ingen kommer ur det levande så vi kan lika gärna leva livet när vi ändå är här

Användarvisningsbild
Ulrika.Ekeberg
Nybörjare
Namn: Ulrika Ekeberg
Kör: Modeo -98
Kontakt:

Inlägg av Ulrika.Ekeberg »

Jag har samma problem med min 2k:a. Har läst allt mycket noggrant och gissa vad jag kommer pilla på bilen i sommar.

Jätte tack!
:thumb3d:

Skriv svar