Rostlagning med svets hur gör jag

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Ford fiesta97
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 14, 2011 7:05 pm
Namn: Ludde Askman Junhede
Kör: Ford Fiesta 1,4 16v Ghia
Ort: Stockholm

Rostlagning med svets hur gör jag

Inlägg av Ford fiesta97 »

Hej allihoppa!

Är en kille på 17 år som för några dagar sedan fick min första bil :)
Bilen är en Ford Fiesta 1,4 16v Ghia. Bilen fick jag trot eller ej gratis av
en min kompis kompis familj. Nog om det. Självklart är det lite fix på bilen och det jag oroar mig mest för är rosten i tröskel på vänster sidan. Den yttre trösklen tror jag bara är kosmetisk rost men innanför tror jag det går en balk, är inte så hemma på att mecka bilar än. Balken ser relativt rostig ut och undrar om ni tror att det behöver svetsas på ny plåt? Bifogar med två bilder, hoppas kvaliten är tillräckligt bra som man kan se vad som behöver göras. Jag har tillgång till MIG svets och är relativt händig.

Är ny på forumet så ber om ursäkt om detta är fel postat eller om jag brytit mot någon forum regel.

Tack på förhand!
Bilagor
IMAG0317.jpg
IMAG0318.jpg

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Välkommen hit.

Ja du, du går ut rätt hårt må jag säga, svetsa kan alla gör, det är resultatet som skiljer så att säga...

Det finns två sätt o göra det på o det är rätt eller fel, olika människor gör på olika sätt o alla är bra utom dom dåliga.

Jag gör som så att jag försöker lägga kant i kant så ofta det går, någon mm i överlapp kan jag leva med då det ändå smälter vid själva svetsningen.

Vad du däremot inte ska göra är o slaska på en plåt utanpå den gammla, utan kapa/slipa bort den dåliga plåten, många sk svets/mekare slaska ihop skiten på ovanstående sätt o det blir bara skit.

Till många bilar finns det sk ekonomiplåt att köpa på/i biltillbehörsockrana men tyvärr så brukar passformen vara rätt dålig, men efter att ha jobbat med plåtarna en stund så brukar resultatet bli vettigt.

Dom bilarna jag sysslat med är ju äldre o då kantiga i sina former, jag har då varit i kontakt med lokala plåtslagarfirmor som bockat till ex-vis trösklar i 2mm plåt, trevligare o svetsa i än den 0,6 eller 0,8 mm plåt som är i bilen std.

Själva svetsningen är det ju så att när det gäller tunnplåt, så är det punktsvetsning som gäller, dra en fog är inte o tänka på under ca 2mm, du får helt enkelt sitta o punkta tills det blir en fog av det, ta o sprid ut punkterna över ett större område så värmen inte blir för koncentrerad, plåt slår sig när den hettas upp o kyls.

A o O för all svetsning är ju att ha ytorna fria från rost, olja/fett o färg osv, plåtrena ytor är en förutsättning för en porfri fog.

Det finns ju hur mycket som hellst o skriva om detta o nu är jag trött i fingrana, glöm bara inte bort o lossa + eller - polen på batteriet innan svetsning, din generator kan få kaffet annars.

Ford fiesta97
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 14, 2011 7:05 pm
Namn: Ludde Askman Junhede
Kör: Ford Fiesta 1,4 16v Ghia
Ort: Stockholm

Inlägg av Ford fiesta97 »

Tack.

Ahh haha men men desto mer tränining man får desto bättre blir man förhoppningsvis :)

Finns det folk som slänger på ny plåt låter ju inte hållbart någonstans, om man ska göra nåt gör man det ordentligt.

Ekonomiplåt kan det finnas på ställen som mekonomen och liknande eller måste man åka till auktoriserad ford handlare för det??

Ahh det låter ju lite smidigare vad tror du plåtslagarfirmor tar för sånt??

Bra att du sa det så man inte paja generatorn. Men vet du nåt riktigt bra rostskyddsmedel som du använt själv och rekommenderar?? Vill ju helst att det ska hålla sig så länge som möjligt.

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har sett det mesta i lagningsväg, tror mig det finns männikskor som inte ens skulle få vara i samma rum som som en svetsutrustning...

Ja mekonomen o liknande inrättningar har plåt, vill man ha endast det bästa så är det ju originalplåtar som gäller, men det är oftast oförsvarbart dyrt, o lämpar sig därför till mer påkostade jobb på entusiastbilar, enligt mig då alltså.

I denna byhålan så brukar det gå o ordna för kaffepengar, dock så kan ju väntetiden på dito plåtar bli lång, då det faller utanför ordinarie jobb, så lite framförhållning är nog lämpligt.

Jag kör med en tvåkomponents WashPrimer med forsforsyra i som betar plåten, dyr som attan då den enligt min färgnisse nu endast säljs på 5 liters burk, allt för att vi hemmafixare inte ska komma åt den, o med ett literpris runt 800 kr litern så...

Men men, över den så lägger jag en grundfärg o sen topplack, här är det viktigt att dom olika färgerna fungerar tillsammans, så det får du kolla med din färgnisse.

I hålutrymmerna kör jag med tunflytande hålrumsvax och på undersidan av bilen så blåser jag varje höst på spillolja, ja jag vet att jag är ett miljösvin :Odd:

Ford fiesta97
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: sön aug 14, 2011 7:05 pm
Namn: Ludde Askman Junhede
Kör: Ford Fiesta 1,4 16v Ghia
Ort: Stockholm

Inlägg av Ford fiesta97 »

Förstår vad du menar, renoverade en Puch dakota i vintras, ja har nog aldrig sett så många dåliga lösningar sivlertejpad kedjespännare, lack som man bara sprejat på inte ens gjort rent känns de som...

Ahh kollade mekonomen och hittade ekonomi plåt, perfekt att laga ful rost med i vinter.

Ohh det var inte billigt, nästan då som bums som fanns tidigare, man bara strök på lite och dan efter var lacken mer eller mindre pulver men det har de förbjudit nu idag :banghead:

Om man ej har ekonomin för wash primer kan man köra med vanlig rostskyddsfärg sedan grundlack+topplack och pensa på hammarlack där det inte syns??

Haha tyvärr är det ju så att de bästa kemikalierna för att bevara lack och skydda bilar från rost är ju förbjudna nu för tiden så då blir man ibland illa tvungen :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Hammarlack ska du hålla borta från bilen, tror det är silicon i den för att få fram utséndet som hammarlacken har, o silicon är ingen hitt o ha på bilar, blir liksom lite svårt att få vanlig färg att fästa.

Ja visst kan du använda dig av vanliga färger, jag nämde bara primern som "bra att veta"

Ingen lackfirma som jag känner till använder den då priserna ska pressas i botten för maximal förtjänst, många gånger så mattar dom bara ner transportfärgen på plåten som ska lackas o blåser på topplacken direkt.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Bra förklarat, Mats! :) Jo, vad gäller silikon i Hammarlack har jag hört sägas samma, fick tipset av en bekant som arbetat med produktutvärdering och han var ganska säker på saken. Vet inte om jag ska fara ut i en utläggning om allsköns gamla bakgårdsmetoder med risk att nån somnar :znaika:, men finns intresset kan jag återkomma om det. Eller? Jag provar en halvlång... :)

Ah, spillolja är tveksamt inte bara ur miljösynpunkt (ska jag säga som kör med en orenoverad motor från -74 :whistling:), utan det betyder också att man gör bäst i att inte alls underredstvätta mellan gångerna man ska göra om, då det inte sitter värst bra. Själv drog jag hem ett objekt en gång som hade behandlats så - jotack, kardantunneln var intakt och full av kladd eftersom den sällan nås av nåt slask, men det visade sig också vara nästan det enda utom innerskärmarna som det fanns något mer än järnbaserat kex kvar av :p. Dessutom kryper spillolja långa sträckor, så det brukar färga in golvmattor om man har otur - gör man det ultimata misstaget att använda det i hålrum kan man se fram emot en ny färg (och doft...) på kanterna av både dörrsidor och innertak :eek: plus att det tränger ut genom karosskarvar. En inte helt ovanlig syn när folk hällt en skvätt i trösklarna på gamla amazoner etc. Nä, inte helt lyckat, tycker jag. Varmvax är uppenbarligen ganska bra så länge det inte rostar igenom utifrån, själv brukar jag köra med tunnflytande brun rostskyddsolja typ Dinitrol, Tectyl, Corrostabil etc och tycker det sitter kvar länge och bra även om det tränger in fukt t ex mellan dörrarnas rutlister, men det finns säkert annat som funkar lika bra. Säger nån transformatorolja däremot, så be dom dra... :av-89: - sånt skit cirkulerar bland oseriösa småskojare som erbjuder billig rostskyddsbehandling, men är så giftigt (cancerframkallande!) att det faktiskt är förbjudet att hantera utan särskilt tillstånd. Det händer dock att spill från oljebyten kommer på drift till såna "företagsamma", så se upp.

Nå, det där med rostskydd kan man skriva en avhandling om, men bäst av allt på friska plåtytor är att lägga zinkgrund innerst. Det ska vara en ren zinkprimer och ingen plastbaserad skitfärg oavsett vad försäljaren säger om att den minsann är slagtålig - förutsatt att plåtytan är någorlunda kemiskt ren att binda vid så reagerar den rena zinken som elektrolyt med att självläka genom att vandra över skadan vid genomrepning. Resultatet blir ungefär som en galvaniserad karossplåt, jämför t ex med hur en Audi (inte) rostar. Bunden i en plastbas gör zinken ringa nytta.

Men var försiktig vid påföring av all zinkfärg - använd ordentliga skydd och se till att ventilationen är mycket bra! Att hålla på i ett litet villagarage etc är verkligen ingen bra idé, utan jobba hellre utomhus då. Zink är giftigt i höga doser och kan vålla nervskador, precis som vid svetsning i galvade ytor! Detta står det sällan varningar om på förpackningen. Förgiftning ger symptom som frossbrytningar (=nervpåverkan) och allmänt illamående - jag lovar, det är inget man viftar bort. Mindre besvär kan motverkas genom att dricka mjölk eller ännu hellre grädde för att ta hand om skiten om olyckan är framme, men tillståndet kan bli allvarligt och fordra akut läkarvård och orsaka bestående men, så var mycket noga med att undvika spilla zinkfärg på bar hud eller att andas in färgångorna. Det gäller även slipning av zinkmålade ytor.

/Mvh Hasse "Släggmek"
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jo att spilloljan kryper har jag märkt :) Fast det är ju i skarvarna jag vill ha den :)

Sen så visst, miljön hit o dit, hur många kubik fosilt bränsle går det åt varje år för att utvinna, transportera och sprida salt på vägarna, trots lag om vinterdäck :rolleyes: :confused:

Bra inlägg btw, som vanligt, ja jag fjäskar :D

Jag fick kaffet igår efter o svetsat i galvad plåt, fy fan vad jag mådde dåligt o ändå var jag utomhus, svetsar gärna ute numér efter många år i dåliga garage, tror jag fått någon "svetsröksförgiftning" eller nått, för varje gång svetsen åker fram så mår jag sämmre än sämst efteråt.

Så jag svetsar faktisk väldigt ogärna numér, o när det sker så blir det på sommarhalvåret, utomhus eller i utrymme som är öppet så det nästa blir som ute.

Så bra att du skrev så varnande om svetsning i galv, jag vill även med detta lyfta fram vanlig svetsning som en stor hälsorisk även den.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Annat tips kan ju vara att ta allt som är värt nåt på bilen och skrota den sen. Blir möjligen billigare och lättare än att fixa den... Tråkigt svar men antagligen det bästa.

MÅSTE du köra med bilen så svetsa dit en fet plåtbit, släng på färg o sen går den igenom besiktningen. Håller kanske ett år eller nåt, SEN släng bilen inför nästa besiktning.
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hehe, tack för "fjäsket" ;), Mats. Nå, med tanke på alla föroreningar som forsar ur ur fabriker och reningsverk etc i samhällsnyttans namn gör nog nåt oljedropp varken till eller från för miljön, det avgår nog mer spill från parkerade Harley-hojars oljetråg :D. Jag tänkte mera på spillet som kryper in i bilen, undertill brukar det sitta kvar relativt bra (som sagt, förutsatt man skippar underredstvätt) om man drar några repor på en dammig grusväg när det är nypåsprutat, det gjorde dom förr. Se bara till att det inte är en väg där lut spritts för att binda dammet.
Jo, med största säkerhet åkte du på rökgasförgiftning. Jag har gjort samma erfarenheter, har väl både jobbat för mycket med diverse slags bröt både i arbetslivet och privat utan att fundera tillräckligt mycket på hälsoriskerna, sånt där börjar gå igen nu med överkänslighet som följd - tänk på det, alla nybörjare! En del gifter ansamlas i kroppen, det gäller även oljor och ju tunnare, desto skadligare är regeln och lederna (mer exakt brosket och benhinnorna som ligger emellan som "bussningar", det löses upp av mineraloljor etc) är bland det som tar mest stryk. När det gäller zink och en del annat är påverkan ganska individuell beroende på något som kallas "njurtröskel" och avgör hur mycket som lagras upp innan det börjar rensas ut till urinen. Zinkförgiftning kan även orsaka nervskador om det blir alltför illa. När det gäller svetsning så kan en del metallegeringar innehålla s k 6-värt krom och detta är verkligen inget man bör andas in ångor av.

Roger, jag håller med. Rör det sig inte om en bil man tänker behålla är det knappt lönt att lägga ner en massa jobb om det redan är illa fusklagat en gång. Bättre att antingen göra en ny men lite bättre fullagning (om det inte är kritiska punkter som infästningar etc) och köra nåt år till, eller finna en bil med friskare kaross & lite att göra och ha den första som reservdelsbil. Sånt där kan man bli stående länge och rota i, då vill det ju till att det är något man verkligen känner entusiasm för. Jag har liksom gått den där vägen förr.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja jo Roger där kom du med ett bra förslag, jag ville inte skriva det för grabben kanske ville försöka från början, så som jag gjorde för snart 22 årsedan, herregud vad tiden går o jävlar vad jag är gammal :banghead:

En liten detalj o nämna är att den billen finns fortfarande :) i min ägo :)

Men det mesta har jag gjort om i "vuxen" ålder då kunskaperna ökat, så det är inget, eller mycket lite kvar av mina fjortislagningar.

Ja åter till ämnet, ja det här med o laga rost är ju inget jag förespråka på annat än unicum fordon, då det är mycket enklare och hitta o köpa en bättre kaross, o flytta över bitarna till.

Sen kan man ju även vilja laga något av sentimentala skäl, men det är ju en annan sak.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jovisst, hoppas vi inte fick den unge Ludde att tappa sugen för att laga själv, det var ju inte meningen, men ibland är det nog bättre att "måla Fan på väggen" än att sockra verkligheten. Det går fort att fastna med ett projekt som aldrig blir klart och bara kostar pengar om man jobbar sig fram en bit i taget utan att göra en totalbedömning först, vilken ofta visar att det är billigare att lägga projektbudgeten på något som är i bättre skick att börja med. Det är ju nästan ett ordspråk och oftast sant om man inte har tur, att det är dyrare att köpa en bil i delar än komplett. Vill säga, är det en bil som är bra gammal eller udda kan det ju vara värt som kulturgärning att ta hand om även ett dåligt objekt, men oftast finns det fler bilar än det finns entusiaster som vill ha dem och då hamnar även fina gubb/tantkörda bilar i brukssvängen som pendlarholkar medan någon med gott bilhjärta står och svetsar upp en likadan full med rost.

Apropå: Läste just i ett glömt ex av tidningen Klassiker nr 2/2011 (mars-numret) i en bra artikel om en Escort mk 1 RS2000-replika att Escort mk 1 börjat bli så sällsynt att t o m tvärsluta objekt av specialarna betalats med upp till 30.000 kr i en del fall, värt att ta i beräkning om man får syn på en vanlig i någorlunda skick. Ibland är ju även en alldaglig bruksmodell värd den extra jobbinsatsen. När det gäller Fiesta så tycks de gå samma väg, men jag har sett några hyfsat välhållna brukskärror av första utförandet i sommartrafik i år så än finns chansen för de som vill hugga en att ha som billig entusiastbil.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 316
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Kör: Volvo 300 brukis (etanol/bensin), Ford Cortina mk3 & mk5 och en engelsk moped
Ort: Sundbyberg

Inlägg av Anglofilen »

Men vänta lite nu...gammal spillolja är full av en massa skit som inte är något
vidare bra för metall.
Det är ju därför man byter olja emellanåt, ta nåt fräschare som rostskydd
istället om det nu ska vara lite livslängd på bitarna.
Eldar med trä, kol och gummi

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jovisst är det allt en konst att rostlaga och har väl med dryga 27 år som bilmekaniker sett både det en som det andra. Till ett par år som bilprovare erfarit både popnitade som endast plastade lagningar av bärande delar osv osv...

Nu är ju tråden ett par år gammal och trådskaparen har vid det här laget precis som alla är färska i början av sin svets karriär, förmodligen rätt bra fått till snittsen...

Annars just detta med att rostskydda med spillolja som till och med påståtts vara jämförbart med riktigt rostskydd är en spridd missuppfattning, som går tillbaka långt i tiden när det inte fanns rostskyddsprodukter.
Spillolja i sig är miljöfarligt avfall och skall destrueras! Spillolja och motorolja är inte klassade som rostskyddsmedel (de klarar inte krav enligt Svensk Standard). De är dessutom förbjudna att användas som rostskyddsmedel, eftersom de inte torkar utan rinner av, tunnas ut och förorenar i naturen.

Dessutom innehåller spilloljor mängder med olika syror som till och med är rostbyggande.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Exakt, bra påpekande. Kan tilläggas att förbrukad motorolja har dessutom genom den starka upphettningen oxiderat så kraftigt att det förutom syror mm t o m innehåller Dioxin, vilket nog de flesta vet är det starkaste gift som är känt (säger jag "Seveso-katastrofen" så ringer nog larmklockan hos några med många hack i bältet). Så faktum är att egentligen bör man inte ens söla med det utan rejält täta skyddshandskar. Apropå det så ansamlas oljor i brosket när det nått in i kroppen (förutom allt annat elände det ställer till - några droppar motorolja man råkar få i sig om man är klart oförsiktig vid urtappning :banghead::whistling är egentligen nog för att ge nervskador) och kan orsaka sånt som förstörda benhinnor i lederna med tiden. Fast där är regeln att ju tunnare olja desto värre, t ex smörjmedel för frysanläggningar. Hm, blev aningen OT nu men detta är viktig kunskap det med.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar