Rostlagning med svets hur gör jag

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det var ett å annat man fick lära om då man växte upp som en riktig lantis så var det mer regel än undantag att man i godan tron att man "rostskyddade" med spillolja. Ju äldre dessbättre så som det var på 60-70-talen...

Jo det är korrekt med även om man med åren blivit lite yrkesskadad gällande kroppsskydd och kan väl slarvas en del med tex oljeurtapp. :nono:

Så var det mycket man fick tänka om på en bilskade utbildning man gick för ett antal år sedan där även rostskydd överhuvudtaget är mycket skadligt för bar hud. Som lär tränga nära på direkt in i blodcirkulationen...

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Så sant. Nu blir det lite mer OT en bit eftersom det kom upp, men arbetarskydd är ett viktigt ämne som lyfts alltför sällan. Det finns ett kroppsligt fenomen som kallas "hudandning" och lång story kort så kan i princip vilken lättflyktig vätska som helst ta sig in genom skinnet. Det vill alltså till att det inte är något organiskt giftigt som kan ställa till saker. Lika bra att påpeka här att det är precis samma orsak till varför man aldrig ska rikta tryckluft mot kroppen för att blåsa bort damm från overallen som jag ibland sett tanklöst folk göra, eller ännu värre göra det på korttänkt djävulskap mot andra för att skrämmas lite - luft består bara till en liten del av syre och om de andra gaserna tränger in i blodbanorna ens i mikroskopisk mängd så uppstår små blodproppar när det koagulerar. Det har hänt att verkstadsfolk dött av sånt, faktiskt.

Btw ang. rostskydd så togs rostskyddsmedlet Dinitrol ursprungligen fram särskilt för att behandla medicinsk utrustning, så jag antar att det kan vara aningen mindre hälsovådligt än en del andra sorter att hantera men vet inte säkert. Däremot så är det i alla fall konstaterat att den rödfärg som man brukar kalla "transportprimer" på ekonomiplåt innehåller som regel allergiframkallande ämnen, så det är lämpligt att ha ordentligt andningsskydd vid slipning (ah, som alltid egentligen) när man ska preppa inför svetsningen. Liksom att tänka sig för när man svetsar i okända material särskilt om det ytbehandlat med något. Många plastlacker etc framkallar Dioxin vid förbränning så slipa rent ordentligt före, och en del grövre konstruktionsstål typ balkar etc kan innehålla sexvärt krom som är väldigt giftigt.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo det är högst troligt så att man kanske inte ska veta allt vad som är farligt om man tänker efter och redan pysslat massor med...
Men visst viss eftertänksamhet är aldrig fel och minns en egen farbror som jobbat med bilar i hela sitt liv och inte direkt tagit fast på detta med säkerhet. Så som han sedan många år är blind på ena ögat på grund av svetsblänk.

Ger ju bara det vissa tankeställare,, jo minns med detta tryckluft som man först kan tro är rätt harmonisk, men ack så farlig vid hudnära kontakt där luften som sagt direkt går in i blodomloppet. Detta ältades det i oändliga på fordonstekniska redan på 70-talet.

Jo det blev allt lite OT men ändå avhandlas kring riskerna på området. :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Ja alltså säkerheten sätts nog oftast åt sidan när hemmapulare håller på, sen om det är snickeri eller mekanik det gäller spelar nog ingen roll.

Jag försöker hålla på säkerheten här hemma, skyddsskor, andningsskydd, skyddsglasögon, svetshjälm, handskar osv.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Tänkte laga släpet. Axeln har rostat. Spricka ena sidan. Man får göra det va? Mina svetskunskaper är väl rätt goda och har bra utrustning. Sen, någon som är sugen på att köpa släpet sen så hör av er... ;) FOBO 1300. Helgalvat(utom axeln då) och aludurk.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Jo som sagt även som numer hobby mekaniker efter drygt 27 år som yrkesmekaniker på landets allehanda bilverkstäder, så försöks det naturligtvis i möjligaste mån fortsättningsvis hålla någorlunda på reglerna.

Som jag minns det från bilprovningen godtogs svetslagade axlar till släpvagnar (om dessa nu upptäckts). Ska väl inte vara omöjligt att bli av med en sådan kärra...

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

När det gäller axlar/bärarmar så har ju Bilprovningen som policy att INTE godta lagade delar, detta pga att div hemmapulare ska ge f*n i att försöka laga med buntband och poppnit.

Utförs lagningarna på rätt sätt och med ev lämpliga förstärkningar så är det inga problem att rulla igenom bilprovningen, jag har inte haft några problem med det i allafall, med mer eller mindre 50% av div delar/bärarm nytillverkad pga rostangrepp.

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Möjligt att synsättet i dag förändrats men det beror självklart hur det reparerats och om det ens syns vilket det oftast inte görs ordentligt. Men visst under Plastic Padding kan ju det mesta döljas.

Har med flertalet tillfällen lagat tex släpvagnsaxlar (har diverse svets licenser liggandes någon stans). Som minst motsvarat original hållfastigheter med råge. ;)

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Hmmm... nja, om inte pendeln svängt i bedömningspolicyn så är det ju snarare färre kunskapskrav på den som gör jobbet än det var förr, anno dazumal 70-80-tal. Då fick ju knappt nån godkänt på svetsning i balkar på bil om det inte gick att visa upp en giltig industrisvetsarlicens (klart det ändå slapp igenom en del väl dolda fullagningar vad jag hört). Detta lättade mot slutet på 80-talet (som jag minns det), sen har det ankommit på jobbets kvalitet (ankskitar eller för mycket friserat med slipen = adjö) om det inte rör sig om hjulupphängningar och dylikt där kraven på bevisad kompetens är hårdare. Gäller det just fästet på släpet är det nog bäst att kolla först vad som fordras.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Vi lämnar kärran till erfaren smedja. Visade sig att det behövdes svetsas lite special för att inte bränna fjädringsgummina.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Peter H
Legend
Inlägg: 6157
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Ja det är det bästa om det känns osäkert och speciellt i områden med gummi lagringar osv som annars först kräver demontering.

Förmodar med att bedömningar överlag har blivit mildare och minns tiden som anställd på Svensk bilprovning under 80-talet, efter bedömning kunde godkänna en svetslagad axel.

Användarvisningsbild
MDE6Y
Legend
Inlägg: 1059
Blev medlem: mån maj 29, 2006 10:00 am
Namn: Roger Gustavsson
Kör: Ka -02 VWtyp1 -90 Mexiko Körde: Escort mk2 kombi -76
Ort: Puerto Vallarta, Jal, Mexico
Kontakt:

Inlägg av MDE6Y »

Det skulle svetsas bitvis på nåt vis med kylning. Grejer vi inte har. Vi tjänar drygt 2000 på att laga jämfört med ny axel. Hoppas den besparingen håller ett antal år framåt.

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk
A guy came up to me at the gym and asked me what event I was training so hard for. Life, motherfucker.

HardCore, HighQuality, TopStyle Leather Jackets and Accessories Sand&Salt

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jo, vet dom vad dom gör så håller det säkert. Det är ju lite "vit magi" det där med svetsning, men en korrekt utförd svetsfog gjord med rätt metod går ju inte ens att skilja ut från omgivande yta med materialröntgen. Det riktigt trixiga är väl om det är härdat material, som om jag minns rätt måste först avhärdas för att inte orsaka spänningar vid svetsning och sedan omhärdas efter svetsningen. Då blir ju nästa problem att återfå rätt hårdhet så att inte materialet överhärdas och blir sprött i stället. Oj, nu blev det mycket att hålla reda på känner jag :crazy:;).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar