Få bort krom!

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Få bort krom!

Inlägg av Fiechen »

Kromet på kofångaren (av metal) har släppt på sina ställen och hade ändå tänkt lacka den svart. Har ni några tips på hur man får bort det helt?

Misstänker att avkromning på firma som gäller men tänkte ändå höra :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag har lämnat mina till min 120 Y på blästring då dom var allt annat än fina i cromet, blev vettigt efter lite lätt spackling o sen flödigt med mattsvart färg av den lite tjockare typen.

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Okej låter som ett bra alternativ, inget i kemikalie väg som funkar? :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Inga kemikalier som vi dödliga kan få tag i mig veterligen, o det kanske är lika bra det :Odd:

För att förtydliga mig lite, cromet på mina stötisar blästrades inte bort utan dom ruggade mer upp ytan så färg/spackel skulle få en fästyta, där det var rostblemor släppte ju crom/kopparn så fint så och där fick det ju efter rostskyddning spacklas.

Användarvisningsbild
Fiechen
Erfaren
Inlägg: 68
Blev medlem: sön jan 16, 2011 11:38 am
Namn: David
Kör: Ford Taunus Turbo
Ort: Markaryd

Inlägg av Fiechen »

Ska göra på samma sätt då, tackar för infon :)
Bygger snabb gammelford, sån man kan ha att åka och köpa snus med
http://skogenracing.editboard.com/t5990 ... date-21-10

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3352
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Egentligen är korrekt metod att syrabeta av kromet, men det är förstås inget man bör göra i garaget (ibland kan man få det gjort hos ytbehandlingsfirmor om de är villiga att ta in sidojobb och bitarna är ordentligt rena).

SK Racing-Mats budgetlösning är dock helt okay, jag har gjort ungefär likadant en gång och det var fortfarande fräscht när bilen skrotades för att resten rostat ut.

Om kromet är matt, särskilt om det polerats regelbundet med vanlig kromglans som innehåller slipmedel (Autosol etc), så brukar det räcka att våtslipa ytan och göra rent grundligt. Till spackling bör man använda ett hårt spackel typ Plastic Padding Metallspackel eller liknande. Oavsett om man nöjer sig med det eller blästrar ska man sedan lägga på en bra grundfärg (Turtles eller liknande sprayburk duger gott), eftersom mattsvart och även blanka lacker släpper från ytan efter några år annars.

Om du kostar på blästring, tänk på risken för att det slår sig. Anlita någon som är bevisat van med att blästra tunnplåt om du inte gör det själv - själv blev jag bokstavligen ganska "blåst" en gång och fick sneda stötfångare tillbaka, trots att firman hade verksamhet med att blästra alu-fälgar :mad:.

Btw fär att reda ut detaljerna :znaika: : Det vi kallar krom består av tre olika skikt; ett tjockt lager koppar som bygger upp ytan (det är där slipreporna hittas på hastigt massproducerade eller dåligt renoverade kromdelar), nickel som utgör det speglande skiktet och ytterst kromet som egentligen bara är en skyddande, aningen gulaktig hinna som ger glans och skyddar mot oxidation.

PS. :kopfkratz Blev det inte precis en sån här tråd för några år sen? Kanske nån kan göra en FAQ om det. DS.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar