Spackla/lackera plastkåpor
-
- Veteran
- Inlägg: 931
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Ort: Simrishamn
- Kontakt:
Spackla/lackera plastkåpor
Har som avsikt att lackera plastkåporna som nu är fria från färg, och vill minimera risken för sprickbildningar och liknande, så jag undrar lite över hur jag ska gå till väga?
Jag har tänkt använda ytterst, minimalt lite vanligt spackel, en del sprutspackel, en slags plastprimer, sen vanlig lack, och sen klarlack.
Undrar om jag behöver en grundfärg också, trots att jag använder plastprimer? Jag vet inte heller riktigt i vilken ordning jag ska lägga de olika grejorna.
Börjar jag med spackel och sprutspackel, och sen plastprimer, eller jag lägger plastprimern först av allt? Och när grundar jag om jag ska använda mig av slipgrund också?
Jag har tänkt använda ytterst, minimalt lite vanligt spackel, en del sprutspackel, en slags plastprimer, sen vanlig lack, och sen klarlack.
Undrar om jag behöver en grundfärg också, trots att jag använder plastprimer? Jag vet inte heller riktigt i vilken ordning jag ska lägga de olika grejorna.
Börjar jag med spackel och sprutspackel, och sen plastprimer, eller jag lägger plastprimern först av allt? Och när grundar jag om jag ska använda mig av slipgrund också?
-
- Veteran
- Inlägg: 931
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Ort: Simrishamn
- Kontakt:
Jag ska inte lacka det med 2-k lack.. Det ska inte alls vara så avancerat. Har köpt lite sprayburkar som jag tänkt använda mig av, bl.a då plastprimer.jocke skrev:det beror ju lite på hur ytan ser ut men vi använder standox flexi spackel för plastrep.
sen plastgrund och slipgrund med mjukmedel( flexigrund )
fråga hos din lokala billackerings firma .
vi använder dupont på mitt jobb
Vet du vilken ordning jag ska lägga de olika i?
-
- Veteran
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons sep 21, 2011 3:08 pm
- Namn: Viktor Olofsson
- Kör: Ford Consul 2000, Sierra Cosworth 4x4, Taunus 20M 4dr -67, Focus -00
- Ort: Skellefteå
När jag lackade min skoterhuv använde jag mig bara av två burkar, en plast primer och en vanlig sprayburk. Slipade ner huven matt, spacklade, slipade, och våtslipade för en repfri yta. Efter det la jag plastprimer som skulle ligga på i en kvart för att sedan lägga täckfärgen på den ej helt torkade plastprimern. Detta sa säljaren i butiken. Jag skulle inte använda nån grundfärg.
Billigt och enkelt med ett bra resultat. Färgen sprack då aldrig efter ett antal rullningar!
Billigt och enkelt med ett bra resultat. Färgen sprack då aldrig efter ett antal rullningar!
-
- Veteran
- Inlägg: 931
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
- Namn: Tobias A
- Kör: lugnt...
- Ort: Simrishamn
- Kontakt:
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Lyfter på tråden lite, nu när vädret börjar tillåta utepyssel... Vilka sprayburkar funkar bäst för plast och hårdgummidetaljer, tycker ni? De vanliga för bättring på plåt brukar ju inte vara så flexibla och fälgspray finns ju inte i många kulörer. Kanske nån brytbar 1K att pensla/rolla (lacken i övrigt har en del skavanker, så toppfinish är inte det viktiga).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument