Rostlagning med biltema produkter

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

Rostlagning med biltema produkter

Inlägg av Ankan-78 »

hej hej, tänkte laga upp rosten på transiten igen.....
gjorde det i sommras, men det har rostat igenom nu, då slipade jag, på med roststopp och sen sprayfärg. villket inte alls blev bra, kan ju tillägga att när jag nästan var klar så började det regna med, så det vart lite fuktigt och allt blev skit liksom, men nu ska jag göra om det innan det blir hål, och jag har igentligen bara biltema som är närmast att åka till, så nån som vet villka produkter jag behöver?
arbetet kommer att vara utomhus i fint väder.

jag tänkte slipa ner, sen spackla med glasfiber eller universalspackel som jag har hemma, sen vet jag inte villken rostskydd och färg jag ska ha, spray eller pensla på spelar ingen roll, det är ju inte direkt nån utställningsbil, ha ha. just det färg på bilen är vit.
rosten är mest en jäkla massa prickar på skåpet och en söderostad skärmkant.

eventuellt ska hela bussen rollas eller sprutas om till annan färg senare i år, men det får jag se hur det blir då.

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Jo, hej själv! :)

Ja, som gammal bakgårdsreparatör :D har jag positiv erfarenhet av Biltemas material för glasfiberlagningar. Jag lagade upp en hiskelig skärm för nu rätt många år sedan och det har inte varken släppt eller spruckit, inte heller har rollerlacken flagat av den så jag är helt nöjd efter omständigheterna. Busbilligt och klart okay. Såklart sjönk det över tid när plasten satte sig (något som sker med all polyester när lösningsmedlen dunstar, man får välja på att låta det vila typ ett halvår i garaget och lägga på mer om man ska vara seriös eller budgetslabba och stå ut med att det blir vågigt med tiden). Biltemas plastspackel (styrenbaserat finspackel) tycker jag funkar bra att toppa med för att få till ytlagret.

Däremot gillar jag inte deras blaskiga sprayfärger, så välj hellre märkesvaror där. När det gäller sprayburkprimer brukar jag välja Turtle, Plastic Padding eller Auto-K, men det finns fler bra märken om man letar lite. Utsatta ytor kan man med fördel prima med Biltemas Kallgalv-spray (lika bra som märkesvarorna), men tänk på att zink (som iofs är ett spårämne kroppen behöver) är giftigt i höga doser så ha god ventilation på arbetsplatsen och undvik inandning/hudkontakt - galvfrossa är inte kul kan jag säga av erfarenhet och det handlar om påverkan på nervsystemet. Hur mycket man tål innan reaktion inträffar är individuellt, men det rör sig om milligram i upptag per dygn så försiktighet är viktigt.

Klart, snackar vi en hellack blir det förstås att köpa en pyts av nån enkel alkydoljebaserad lackfärg för utomhusbruk (ej väggfärg, men en del säger att färg för plåttak funkar om man gillar halvmatt) om det ska bli billigt och hyfsat bra. Nåt avsett för traktorer, järnräcken/flaggstänger/etc eller att måla verkstadsbänkar. Några gamla produktnamn jag gillar och har använt både hemma och på olika jobb till litet av varje är Alcro Mekan och Beckers Plomb, ett par välbeprövade sorter som har hög glans (90 skaldelar), väderbeständighet och reptålighet. Inte det allra billigaste, men definitivt prisvärt jämfört med en del obskyra sorter från stormarknaderna.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Ankan-78
Veteran
Namn: Tom Karlsson
Kör: Ford Transit

tackar, tackar

Inlägg av Ankan-78 »

detta låter som mycket bra tips som jag ska leta upp och införskaffa :)
arbetet hade jag tänkt göra utomhus i fint väder, men tydligen så är en ny vinterperiod på väg in redan i dag, så jag får avakta med detta några veckor kanske, om jag inte hittar nån plats innomhus att vara i.
men tack ska du ha det var hyggliga tips :)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

International har några grundkulörer som är grund o täck i samma, har lackat någon container invändigt och det var en jäkligt fyllande färg, finns i hyfsat blank, visst inte gratis men inga 700-1000 kr litern, som bilfärg.

Ovanstående är en-komp

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, International har jag använt en gång också med bra resultat :). Min Granada mk 1 som jag hade för många år sedan såg rent förjäklig ut nedanför skärmpressningarna, men deras bottenfärg för båtar funkade utmärkt trots att det var svartrost kvar i plåten efter slipning. Det höll tills rosten ätit sig ut från insidan, så man får säga det var värt det höga literpriset.

Ankan-78: Ah, väl bekomme, kul att vi kan hjälpa till här :).
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar