Plastskada

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Linqan
Nybörjare
Namn: Peter Lindqvist
Kör: Focus 2008

Plastskada

Inlägg av Linqan »

Hej

Jag tänkte kontrollera med er om ni har några tips angående reparation av en plastskada i framvagnen på en Ford focus 2008. Vad behövs om jag skall genomföra en reparation själv eller borde man vända sig till någon mer kvalificerad?

Nedan finns en bild på skadan. Eftersom den är långt nere och inte mycket synlig är jag ute efter en "förbättring" och inte en helt perfekt lagning. Något som spackel och färg kanske man kan komma långt med?

Bild

All form av tips och trix uppskattas stort!

Tags:

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Jag hade provat o värma försiktigt med en värmepistol och försökt att få bort dom största bulorna, sen hade jag slipat och avfettat och sedan spacklat.

Jag hade demonterat stötfångaren och lackat den med riktig färgspruta, då bätt4ringsfärg på burk inte är min favorit, men visst, det är ju bättre än inget givetvis.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, vanlig burkspray lär ju inte hålla i längden. Det behövs en tillsats som gör den elastisk för att inte krackelera och flaga rätt fort och möjligen att nån lackfirma kan blanda en sprayburk med det, plus att det behövs en plastprimer i botten men det borde gå med en standardprodukt där.

Kom att tänka på; en del burksprayer som t ex fälgspray av bra kvalitet som t ex Turtle och Auto-K (men inte Biltemas, jag har provat) går bra att polera till högglans (resultatet liknar eloxering) med Autosol Kromglans (det sista man ska använda den som...), så beroende på produkt kan det gå att våtslipa burkspray och gnugga bort skuggor, torrsprut och kanter när det härdat nån vecka. Man får prova sig fram.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Behöver en ha mjukgörare(eget ord) i färgen till hårdplast? Dvs stötfångare, trodde det var mjukare vingar osv som det behövdes till.

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Medlemsnummer: 313

Inlägg av Catling »

Japp, Man behöver absolut ha mjukgörare i färgen till stötfångare.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Precis finns bara utrymme bakom har man med för egen del fixat denna och betydligt värre plastskador. Där brukar det bli riktigt bra med lagom värmning och sedan jämnar ut ytorna.

Så denna skada uppskattar jag med bör gå få riktigt bra då den som sagt med sitter lite "bättre" till.
Annars bör det fungera bra med plastprimer (grundfärg) och gärna en 1-komponent sprayburk och inte i allt för tjockt färglager så brukar det hålla riktigt bra.

Skriv svar