Valeting av UG RS

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
T16user
Nybörjare
Namn: Munir Tchaitchian
Kör: Ford Focus RS Mk II

Valeting av UG RS

Inlägg av T16user »

Jag tänkte dela med mig lite bildmaterial ifrån en uppfräschning av min Focus. Bilen i fråga inhandlades från Ford handlare där den "rekondats".
Planen var inte på något sett att få en show car finish utan helt enkelt att få en ren lack och bli av med lättare oxidering samt få ett bra skydd innan sommar semestern.

Bild
Bild
Bild
Bild

Började med en dekontaminering av lacken och jag använde mig utav Valetpro citrus&tar remover, SNB samt Iron-x. När allt fått verka några minuter och lacken fått blöda ur sig all metallstoft gick jag på med valetpro advanced neutral snow foam. Därefter en rejäl avspolning och tvätt enligt tvåhinks metoden med grit guards i vardera hink. Använde mig utav Dodo juice born to be mild och två olika lammulltvätthandskar av märket Carpro.

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Nytvättad
Bild
Bild

Inspektion och maskering.
Bild
Bild
Bild

Cleaner&Vaxning
.....

Tags:

T16user
Nybörjare
Namn: Munir Tchaitchian
Kör: Ford Focus RS Mk II

Inlägg av T16user »

Efter att ha gjort en inspektion av skicket på lacket bestämde jag mig för att hoppa över en grovpolering och valde att gå över den med en mild cleaner. Innan vaxning torkades allt med Carpro Eraser.

Bild
Bild

SV CR som med rent nöje läggs på för hand. Fälgarna fick sig ett lager SV Autobahn medan däcken behandlades med Meguiar's Endurance Gel.
Bild
Bild

Bild

Bild
Bild

Resultatet
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild