Det här med ljudisolering...??

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Det här med ljudisolering...??

Inläggav Anglofilen » mån maj 16, 2016 9:35 am

Rätt avdelning?
Ljudisolering är väl egentligen inte någon raketvetenskap men ibland är "kontoret" låst, dessutom är det inte så ofta en pyssler med sånt :banghead: .

Har ju en snikvariant där utrustning av detta slag är så gott som obefintligt, vilket innebär att också taket måste isoleras.
Där undrar jag vad som är bäst - letar efter nåt som är lätt, effektivt, stannar på plats i evigheter och som absolut INTE suger åt sig och lagrar fukt.

//Sugpintons vänner

Tags:

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » mån maj 16, 2016 1:26 pm

Takisolering vet ej, men för att dämpa hålrumsbuller användes i Saab 900/9-3 en massa hyperlätt fluff i plastpåsar som bara stuvades in bakom panelerna, har för mig det inte ens tejpades fast, så det är inga problem att plocka på skroten.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » tis maj 17, 2016 6:12 am

Finns en hel del olika varianter b.la biltema och mekonomen har.
Annars är det dämpmattor i form av asfaltmattor eller "dynamat".
Det är egen mest till för att dämpa vibrationer i plåten.
Men du kan lägga ett yttre lager med asfaltmatta och sen en mjuk matta för ljudet.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Användarvisningsbild
Nemesis_se
Legend
Inlägg: 1591
Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
Namn: Peter Olesen
Ort: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Medlemsnummer: 188

Inläggav Nemesis_se » tis maj 17, 2016 6:47 am

Ljudisolering är ganska komplicerat, kanske inte raketforskning men nära på.
Olika material dämpar olika frekvenser och man har olika typer av ljud med olika frekvensspektrum i olika delar av bilen.
I många bilar dämpar man som Keller säger plåtvibrationer med asfaltsmattor och sedan ligger det olika typer av ljuddämpande skum eller ull och ytterst ligger det en matta som klädsel.
Dämpningen i torpendväggen är ofta tjockare för att dämpa motorljud och bakom paneler ligger ofta en mjukare matta främst för att dämpa vindljud.

Kolla på denna typ av ljudisolering på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-2000017199/
FORD CLUB SWEDEN – Kassör & Medlemsansvarig.

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6051
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Ort: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Medlemsnummer: 7

Inläggav nextuz » tis maj 17, 2016 6:48 am

Jag skulle nog påstå att ljudisolering är just raketvetenskap :)
Tar man exempelvis ljudisolerade manöverrum i industrin så kan små små glipor läcka stora mängder ljud.
Så det gäller att göra det konsekvent. Överlappning på 2cm när man skarvar dämpmattor.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3278
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Ort: Västernorrland
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inläggav Släggmek » tis maj 17, 2016 9:53 am

Den där ljudvetenskapliga biten är intressant. Jag kommer att tänka på en mycket gammal artikel om hur amerikanska bilar iaf under de plåtigaste åren på 50-70-talen försågs med gjutna metallstycken (typ en tacka på nåt hekto) som punktades på noga ljudlaboratorieutprovade platser i karosserna för att ta upp resonanser. Där påpekades hur viktigt det var/är för bullerdämpningen att sätta tillbaks dessa till synes obegripliga & onödiga detaljer på samma ställe (ofta nånstans i bagagerummet eller andra partier med stora släta ytor och mycket utrymme).

Kom att tänka på... Dynamat är nån sorts ljuddämpningsmatta jag sett nämnas i olika sammanhang av amerikanska garagepulare och folk verkar vara nöjda, fann några firmor i UK som säljer deras prylar men har inte tid att luska efter nån eventuell svensk ÅF. Här är iaf tillverkarens hemsida http://www.dynamat.com/, de verkar ha ett stort utbud av olika produkter.

Asfaltmatta är en klassiker, jag har sett många gamla franska och japanska bilar som knappt hållit ihop men den rika mängden asfaltmatta de klistrade in verkar ha fungerat som ett invändigt fuktskydd (den innehåller ju lite mineraloljor) för ytorna där den suttit :D. Tveksamt däremot om det inte är betydligt bättre att ersätta med moderna material när man renoverar.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )



Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Användarvisningsbild
Keller
Legend
Inlägg: 8896
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Simon Keller
Ort: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Medlemsnummer: 190
Kontakt:

Inläggav Keller » tis maj 17, 2016 10:48 am

Dynamat och motsvarande består av butylgummi som tar upp mycket av både egenresonans i metallen och vägljud.

Som nextus skrev så ska man dessutom överlappa så alla skarvar täcks.
Med dynamat och asfaltmattor används en roller för att kunna pressa ut luften och få mattan att fastna ordentligt.

Dämpull funkar också men det dämpar inte riktigt på det sättet som dämpmattor.
/Keller

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"

Anglofilen
Veteran
Inlägg: 314
Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
Namn: Peter E
Ort: Sundbyberg
Kör: Volvo 300, Ford Cortina mk3 & mk5 plus en Triumph Daytona 1200

Inläggav Anglofilen » tis maj 17, 2016 7:17 pm

Skönt med alla hjälpsamma människor här på forumet, tack pöjka´ :bowdown: .
FHM, Ford-Hälso-Myndigheten föreskriver
full fart i VIP flexi-fulen, funkar bäst med trä, kol och gummi... :revs: