Sida 1 av 1

Det här med ljudisolering...??

Postat: mån maj 16, 2016 9:35 am
av Anglofilen
Rätt avdelning?
Ljudisolering är väl egentligen inte någon raketvetenskap men ibland är "kontoret" låst, dessutom är det inte så ofta en pyssler med sånt :banghead: .

Har ju en snikvariant där utrustning av detta slag är så gott som obefintligt, vilket innebär att också taket måste isoleras.
Där undrar jag vad som är bäst - letar efter nåt som är lätt, effektivt, stannar på plats i evigheter och som absolut INTE suger åt sig och lagrar fukt.

//Sugpintons vänner

Postat: mån maj 16, 2016 1:26 pm
av Släggmek
Takisolering vet ej, men för att dämpa hålrumsbuller användes i Saab 900/9-3 en massa hyperlätt fluff i plastpåsar som bara stuvades in bakom panelerna, har för mig det inte ens tejpades fast, så det är inga problem att plocka på skroten.

Postat: tis maj 17, 2016 6:12 am
av Keller
Finns en hel del olika varianter b.la biltema och mekonomen har.
Annars är det dämpmattor i form av asfaltmattor eller "dynamat".
Det är egen mest till för att dämpa vibrationer i plåten.
Men du kan lägga ett yttre lager med asfaltmatta och sen en mjuk matta för ljudet.

Postat: tis maj 17, 2016 6:47 am
av Nemesis_se
Ljudisolering är ganska komplicerat, kanske inte raketforskning men nära på.
Olika material dämpar olika frekvenser och man har olika typer av ljud med olika frekvensspektrum i olika delar av bilen.
I många bilar dämpar man som Keller säger plåtvibrationer med asfaltsmattor och sedan ligger det olika typer av ljuddämpande skum eller ull och ytterst ligger det en matta som klädsel.
Dämpningen i torpendväggen är ofta tjockare för att dämpa motorljud och bakom paneler ligger ofta en mjukare matta främst för att dämpa vindljud.

Kolla på denna typ av ljudisolering på biltema:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/

Postat: tis maj 17, 2016 6:48 am
av nextuz
Jag skulle nog påstå att ljudisolering är just raketvetenskap :)
Tar man exempelvis ljudisolerade manöverrum i industrin så kan små små glipor läcka stora mängder ljud.
Så det gäller att göra det konsekvent. Överlappning på 2cm när man skarvar dämpmattor.

Postat: tis maj 17, 2016 9:53 am
av Släggmek
Den där ljudvetenskapliga biten är intressant. Jag kommer att tänka på en mycket gammal artikel om hur amerikanska bilar iaf under de plåtigaste åren på 50-70-talen försågs med gjutna metallstycken (typ en tacka på nåt hekto) som punktades på noga ljudlaboratorieutprovade platser i karosserna för att ta upp resonanser. Där påpekades hur viktigt det var/är för bullerdämpningen att sätta tillbaks dessa till synes obegripliga & onödiga detaljer på samma ställe (ofta nånstans i bagagerummet eller andra partier med stora släta ytor och mycket utrymme).

Kom att tänka på... Dynamat är nån sorts ljuddämpningsmatta jag sett nämnas i olika sammanhang av amerikanska garagepulare och folk verkar vara nöjda, fann några firmor i UK som säljer deras prylar men har inte tid att luska efter nån eventuell svensk ÅF. Här är iaf tillverkarens hemsida http://www.dynamat.com/, de verkar ha ett stort utbud av olika produkter.

Asfaltmatta är en klassiker, jag har sett många gamla franska och japanska bilar som knappt hållit ihop men den rika mängden asfaltmatta de klistrade in verkar ha fungerat som ett invändigt fuktskydd (den innehåller ju lite mineraloljor) för ytorna där den suttit :D. Tveksamt däremot om det inte är betydligt bättre att ersätta med moderna material när man renoverar.

Postat: tis maj 17, 2016 10:48 am
av Keller
Dynamat och motsvarande består av butylgummi som tar upp mycket av både egenresonans i metallen och vägljud.

Som nextus skrev så ska man dessutom överlappa så alla skarvar täcks.
Med dynamat och asfaltmattor används en roller för att kunna pressa ut luften och få mattan att fastna ordentligt.

Dämpull funkar också men det dämpar inte riktigt på det sättet som dämpmattor.

Postat: tis maj 17, 2016 7:17 pm
av Anglofilen
Skönt med alla hjälpsamma människor här på forumet, tack pöjka´ :bowdown: .