Lackskydd, Ceramic Pro 9H eller liknande?

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Robert
Erfaren
Inlägg: 74
Blev medlem: ons apr 13, 2016 7:37 am
Namn: Robert W
Kör: Focus RS
Ort: Luleå

Lackskydd, Ceramic Pro 9H eller liknande?

Inlägg av Robert »

Hej,

Funderade på att skaffa något fort av lackskydd till nya RS:en men har aldrig tyckt att exempelvis Ditec fungerar så mycket bättre än ifall man vaxar själv. snubblade dock över något som heter Ceramic Pro häromdagen vilket verkar intressant. Man lägger på en mycket hård hinna som skyddar lacken mot repor mm.

Tänkte höra ifall någon har erfarenheter av det eller något annat liknande? Skulle kosta 6500kr att fixa så det är ju ganska dyrt, men det kanske det är värt?

Användarvisningsbild
Sotvispen
Veteran
Inlägg: 404
Blev medlem: tis mar 29, 2005 8:05 pm
Namn: Michael Lindström
Kör: Sierra Cosworth rwd, Bmw 525
Ort: Karlskrona

Inlägg av Sotvispen »

Om du kan tänka dig att göra jobbet själv, så hade jag nog satsat på Cquartz uk tex. Är även det ett keramiskt lackskydd. Är väldigt lätta att lägga och torka av.

Har inte någon erfarenhet av ceramic pro 9h själv, men vi har en firma här nere som koenigsegg lämnar sina bilar för lackskydd innan de lämnas till kund och han lägger på ceramic pro 9H på dem. Så det bör ju inte vara skit på en bil som kostar x miljoner kr.

Robert
Erfaren
Inlägg: 74
Blev medlem: ons apr 13, 2016 7:37 am
Namn: Robert W
Kör: Focus RS
Ort: Luleå

Inlägg av Robert »

Sotvispen skrev:Om du kan tänka dig att göra jobbet själv, så hade jag nog satsat på Cquartz uk tex. Är även det ett keramiskt lackskydd. Är väldigt lätta att lägga och torka av.

Har inte någon erfarenhet av ceramic pro 9h själv, men vi har en firma här nere som koenigsegg lämnar sina bilar för lackskydd innan de lämnas till kund och han lägger på ceramic pro 9H på dem. Så det bör ju inte vara skit på en bil som kostar x miljoner kr.
Funkar det till Koenigsegg borde det funka till min bil med :)

Teamandersson
Nybörjare
Inlägg: 13
Blev medlem: lör sep 01, 2018 6:41 pm
Namn: Fredrik A
Kör: Ford Edge
Ort: Ängelholm
Medlemsnummer: 449

Inlägg av Teamandersson »

Robert skrev:Funkar det till Koenigsegg borde det funka till min bil med :)
Det används mycket Angelwax på Koenigsegg och volvos specialbilar Bild

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jag har CeramicPro 9H Guld på min Sierra. Kan bara säga positiva saker om det, ja utom priset då. Men förstår man lite bakgrund och hur det funkar så förstår man varför.
Jag har som sagt ett Guld-paket, så jag har teoretiskt sett livstids garanti på det. Bara man tvättar på rätt sätt så ska det hålla för all framtid.
Enda tråkiga med det är att 3mån efter att det läggs på så är det sjukt känsligt, det är under härdningsprocessen. Då är det enbart vatten som gäller, och glöm att ens peta på bilen då.
La på det på min bil i februari iår, och det känns verkligen fortfarande att det är en sjukt hal yta på hela bilen. Avrinningen är helt sjuk..

Tips, åk till företaget som utför behandlingen och prata med dem, finns massor med broschyrer och information som förklarar hur det funkar.
Som Medlem i FCS så har vi samarbete med Bilpedanten i Alvesta, Småland ( http://www.bilpedanten.se ) som utför behandlingen där vi även har lite rabatt.. ;)

En film jag gjorde tidigare iår på min.. :)



Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Skriv svar