Sida 1 av 1

Åtgärda rost

Postat: lör jan 13, 2018 1:57 pm
av mangelol
Hej,

Har en del rost på min Perfomance Blue Focus ST som jag behöver åtgärda. Bifogar bilder: https://imgur.com/a/rBY58

Någon som har lagat liknande grejer eller har koll som har någon aning om vad det kan kosta att laga? Jag vill låta firman sköta demontering, grundarbete och lackering.

Någon som känner till någon bra men förhållandevis billig lackerarfirma i- eller nära stockholm som kan åtgärda detta? Det är ju trots allt en 12 år gammal bil så jag vill inte att det ska kosta för mycket...

Postat: lör jan 13, 2018 6:51 pm
av Blixnabb
jag var och frågade en lackfirma ang min RS och de sa från ca 11000:-
Då var det att ta alla skärmkanter och lacka under list förutom bakflyglarna som fick tas upp till vecket.

Postat: lör jan 13, 2018 7:32 pm
av Järnkaminen
Prisspridningen på denna typ av jobb tror jag är stor.

Om du får tips här på någon bra firma så är det nog enda alternativet att åka förbi och visa bilen.

Min lokala lackfirma tar 2000kr per panel för lack och sedan tillkommer rostlagningen då (Plus Moms ;)). Men att finna en så billig firma i huvudstaden antar jag är svårt(?).

Postat: sön jan 14, 2018 2:28 pm
av Jimmie-E
Järnkaminen skrev:Prisspridningen på denna typ av jobb tror jag är stor.

Om du får tips här på någon bra firma så är det nog enda alternativet att åka förbi och visa bilen.

Min lokala lackfirma tar 2000kr per panel för lack och sedan tillkommer rostlagningen då (Plus Moms ;)). Men att finna en så billig firma i huvudstaden antar jag är svårt(?).
2000 per panel, plus rostlagning är nog inte så långt ifrån 11000. Det där med att stoppa rost är vanskligt, det kan ju ta exakt hur mycket timmar som helst, och det finns aldrig garantier för att det inte kommer igen. Besvikelsen när rosten blommar upp efter ett år, trots blästring, zinkbehandling och omsorgsfullt lagd lack är svår att beskriva. Ibland måste man helt enkelt kapa isär, byta ut och svetsa igen helt sjukt noggrant, och det finns det få firmor som tar på sig till fast pris.

Postat: sön jan 14, 2018 4:08 pm
av Jimmy86
Hade slängt den skärmen så långt jag orkat.
Byt den istället. Blir troligtvis billigare då det inte behövs lägga nått jobb på en ny i form av rostlagning. Och som plåtslagare sen tio år så kan jag säga att om du väljer att lacka den och typ blästra och spackla rosten så är den tillbaka i sitt nuvarande skick inom ett år eller två.

Mvh Jimmy

Postat: sön jan 14, 2018 4:17 pm
av Jimmie-E
Jimmy86 skrev:Hade slängt den skärmen så långt jag orkat.
Byt den istället. Blir troligtvis billigare då det inte behövs lägga nått jobb på en ny i form av rostlagning. Och som plåtslagare sen tio år så kan jag säga att om du väljer att lacka den och typ blästra och spackla rosten så är den tillbaka i sitt nuvarande skick inom ett år eller två.

Mvh Jimmy
Sant. Jag är så inkörd i udda bilar med delar som är svår att hitta så jag tänkte inte ens tanken på utbytesgrejer i bra skick. Lagat är aldrig lika säkert och bra, det kommer alltid finnas en por som sabbar hela lagningen.

Postat: sön jan 14, 2018 7:12 pm
av mangelol
Jimmy86 skrev:Hade slängt den skärmen så långt jag orkat.
Byt den istället. Blir troligtvis billigare då det inte behövs lägga nått jobb på en ny i form av rostlagning. Och som plåtslagare sen tio år så kan jag säga att om du väljer att lacka den och typ blästra och spackla rosten så är den tillbaka i sitt nuvarande skick inom ett år eller två.

Mvh Jimmy
Tack för tipset.

Har kollat på skärmar, lite osäker dock på om de passar till 100% då de tydligen passar alla andra Focus mk2. Får höra med någon kunnig om modellen... Om inte du kan svara på det såklart :)

Jag tror åtminstone du har sparat mig en del pengar, hade inte tänkt på att de ens går att byta ut, det är min första bil så jag har inte så stor erfarenhet kring reservdelar.

Rosten bak (första bilden) får jag väl bara pensla över med lackstiftet jag har. Tog ca 3 månader för den rosten att komma tillbaka efter förra lagningen jag gjorde själv, och då körde jag bara rostätare, grundfärg och lackstift.

Postat: mån jan 15, 2018 4:12 pm
av Jimmy86
Framskärmen är ju som sagt inga större problem, bara att byta den. Ang bakskärmen så är väl mitt tips att lämna in den till en lackerare som slipar och blästrar den och sen lägger epoxigrund på den. Brukar vara det som håller undan rosten bäst. Dock lär den tyvärr komma tillbaka framöver.

Har rosten väl kommit så är det rent ut sagt ett helvete att hålla den i schack.
Gå in på Ford och kolla vad dom ska ha för en ny skärm. Mina erfarenheter är att Ford håller rätt låga priser på nya karossdelar. Men visst, skulle tippa på att den går på ett par tusen, är sen skärmen unik till ST:en så är den säkert ännu dyrare. Lacken går nog också på ett par tusingar.

Men kör runt en lackerare och kolla med dom och en Ford återförsäljare och kika vad en skärm kostar. Vill också varna för att köpa en piratskärm, vet att mekonomen säljer såna. Brukar sällan passa.

Mvh Jimmy

Postat: tis jan 16, 2018 12:06 pm
av Keller
Bakskärmarna är standard då stötfångaren ligger och skaver.

Ford ville ha 5000 per sida att göra vid pga att dom lackar hela bakskärmen och upp på blåser ut på taket.

Lackeringsfirman jag nytjade la skarven i skärmbreddningen. Blev riktigt bra och syntes inte öht. Tror jag betalade 2-3000 kr för båda sidorna (inte kompispris) .

Postat: ons feb 21, 2018 2:51 pm
av mangelol
Keller skrev:Bakskärmarna är standard då stötfångaren ligger och skaver.

Ford ville ha 5000 per sida att göra vid pga att dom lackar hela bakskärmen och upp på blåser ut på taket.

Lackeringsfirman jag nytjade la skarven i skärmbreddningen. Blev riktigt bra och syntes inte öht. Tror jag betalade 2-3000 kr för båda sidorna (inte kompispris) .
Lackering är bokad, men vilken färgkod var det du använde? Har hört att det finns flera olika performance blue. På min dörr står J4, men har hört 3cvcwwa, vilken gäller? Eller har exakt samma nyans flera olika koder?

Postat: ons feb 21, 2018 4:04 pm
av Jimmy86
Det löser lackeraren åt dig. Du har en färgkod eller i Fords värld ett namn (performance blue som du skrivit skulle jag tippa på). Sen kan det finnas tio varianter på den. Men det har en lackerare en karta över så väljer han den som helt enkelt passar bäst.

På Ford står väl alltid färgkoden i serviceboken? Har aldrig hittat en etikett på bilen.