Rostskydd veteran
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Rostskydd veteran
Hejs. Har toksökt efter "proffessionella rostskyddsinstruktioner" till de gamla TC-bilarna, framgång noll. Nån här som kanske har nåt liknande i gömmorna eller har nåt annat tips. Önskar dock inte höra nåt om "farfars knep" med spilloljor och liknande. tack på förhand.
Man kan aldrig ha för många pipleksaker
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
vad vill du veta? "proffessionella rostskyddsinstruktioner" ... vad är ens det?
Du vill veta hur man lackerar?
Du vill veta hur man lackerar?
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Formulerade mig nog lite fel där, kanske borde skrivit "rostskyddsschema för underrede och alla små fula hålrum..high and low?!
Hade en gång i tiden Fords egna beskrivning för just TC & Granada, exakt var det ska inspekteras, rengöras, borras, sprutas o.s.v.
Var hyfsat likartade beskrivningar, skillnaden var egentligen bara "knölet" med bakaxelvaggan.
Vore bra att hitta nåt sånt, jobbet blir lite lättare då det annars kan vara lätt att glömma de små detaljerna.
En TC3 som knappt passerat 6000 mil gör en lite petig
Hade en gång i tiden Fords egna beskrivning för just TC & Granada, exakt var det ska inspekteras, rengöras, borras, sprutas o.s.v.
Var hyfsat likartade beskrivningar, skillnaden var egentligen bara "knölet" med bakaxelvaggan.
Vore bra att hitta nåt sånt, jobbet blir lite lättare då det annars kan vara lätt att glömma de små detaljerna.
En TC3 som knappt passerat 6000 mil gör en lite petig
Man kan aldrig ha för många pipleksaker
- Mathias-D
- Legend
- Inlägg: 1086
- Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
- Namn: Mathias Dahlström
- Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
- Ort: Karlstad
- Medlemsnummer: 313
Det hade varit intressant om någon kunde skanna in FORD verkstads litteratur på detta! Jag har faktiskt aldrig sett det.
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
Ford Capri -82: https://www.garaget.org/?car=383861
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
I väntan på facklitteraturen...:p
Ett originalschema vore bra att hitta, ska se när jag hittar en stund (lite stressiga dagar just nu) om det inte finns nåt kopierat i Thorsells gamla handbok för TC 1 så kan jag scanna det .
Eftersom jag råkar ha en stunds väntan på annat håll just nu kan jag iaf peka ut de känsligaste ställena (typ: överallt ) - kanske kunde bli utgångspunkt för en FAQ om att rostskydda Taunus-Cortina?;) :
Det är egentligen inte många små kyffen i dom eftersom de inte tycks ha mycket databeräkningar jämfört med andra notoriska rostfällor som ännu äldre Plymouth Valiant och VW Golf I som bägge ståtade med mycket datorstöd i karossutvecklingen (Valiant var pionjär) utan ett enkelt fackverk med stora tomrum som jag minns i detalj från när jag dissikerat några och/eller svetsat i (man lär sig nåt över nån 2 kvadratmeter på en bil ), men den gammeldags lådkonstruktionen gör att det finns en del trånga skrymslen med många plåtskarvar där tre plåtar möts och dålig genomluftning. De liggande skärmfästena fram gjorde dom till den bästsäljande ekonomiplåten för modellen och bland det enda man hittar lätt idag utom trösklarna och domkraftsfästena som mest förstörs av glömska vid tvättarna. Ofta har hela fram- och bakkanterna på framskärmarna och deras fästen vittrat bort eftersom flera plåtar möts där och även lodrätt, så här bör man ha extra uppsikt och dutta lite emellan de fulla genomgångarna. Såklart man måste tänka på att ta loss dom och inspektera ytorna med nån periodicitet så inte kondensen får jobba ifred. Trösklarna tenderar att få hål i fram- och bakkant för att sedan rosta ut halvvägs in under dörrarna respektive nån 10-15 cm in i bakkanterna eftersom det är öppet hela vägen, så ännu viktigare än att få in en slang och spola ordentligt med rostskydd (peta först rent de minimala dräneringarna i botten, utpressade i yttre tröskelplåten, glöm inte kolla & kladda noga på skarven mot golvet) är att täcka upp med ordentliga stänklappar och heltäckande innerskärmar fram och bak. Däremot finns ingen mellanvägg som i Granada (dubbla A-profiler) eller förstärkningsprofil på innerkanten som i 17m (P3) och17/20m (P5/P7/P7b) som kan stänga in kondens. De inre balkprofilerna under golvet är hyfsat väldränerade men ska såklart sprayas väl och alla hål rensas vid behov. Skärmkanternas dubbelveck är lite luriga så det gäller att spraya grundligt både inifrån bagagerummet och vill man vara riktigt noga så ta bort inredningen bak för att komma åt att duscha på från det hållet också i 2-dörrars, inklusive fickorna ovanpå tröskellådorna (som förresten har behändiga övertejpade hål på insidorna att spraya i - passa på när mattan är ute att duscha i profilerna under framsätena - en otippad rostfälla här). Att sedan några av hålrummen i 70-talsanda ljuddämpats med fogskum i baljorna bakom bakhjulen och främre dörrkarmarna packats med tvättsvampar (...) är som om konstruktörerna bett om rostproblem. Den absolut farligaste punkten är A-stolparnas infästning för det är en av de få ställen som inte kan åtgärdas med hyfsat enkel kap & svets utan kan tvinga fram att ta isär hela konstruktionen för att inte allvarligt försvaga den med en bristfällig reparation; det är fritt fram för löv & smuts att samlas i lådan nedanför rutan (att skruva loss kupéfläktboxen och täckplåtarna bredvid och sätta dit ett nät likt på t ex Volvo 700-serien borde gjorts på fabriken) och fukten tränger sig upp i stolparna så där är hålrumsvätska särskilt viktig att få in (men se upp så det inte når innertaket). Fukt kan ställa sig i förstärkningspressningarna nedanför i dörrkarmarna (och inuti dörrarna). På utsidan är hotet lika allvarligt eftersom vägdamm & annat gärna samlas på de små avsatserna längst bak på innerskärmarna fram och skiten parkerar gärna i groparna under strålkastarna där dränering knappt finns, samma med torsionslådorna där emellan. Glöm inte skrymslet under batterihyllan som är extra utsatt av salmiakavsättningar från batteriets avdunstning. Ramtassarna brukar samla fukt och smuts både i framkant vid torsionsstavarnas infästning (en trång kanal runt genomföringen) och baktill i knäna vid golvet (samt i golvet just intill in mot kardantunnelns främre nedre hörn, oklart varför). Av nån märklig anledning i klimat med mycket kondenserande fukt brukar hålrummen i motorhuv och baklucka samla stillastående vatten på TC 1 på grund av designen men det syns inte vara nåt problem på TC 2/TC 3 vad jag vet p g a mindre håligheter där. Jo, och så brukar det samlas en del skit ovanpå bensintanken som kan orsaka hål både i den och runt nederkanten av stosen i karossen kring tankrörets genomföring. Glöm inte gå över tankens band också när den ändå är nere, och spraya längs pressningarna framför även om detta är ett av de minst utsatta ställena. Åh, stötfångarnas fästpunkter brukar få in en del vägdamm med tiden även om de luftas rätt bra, så se till att duscha in där också. Nån som ser nåt jag glömt? Kanske askkoppen i instrumentbrädan men då tar det väl eld om nån fimpar...
Eftersom jag råkar ha en stunds väntan på annat håll just nu kan jag iaf peka ut de känsligaste ställena (typ: överallt ) - kanske kunde bli utgångspunkt för en FAQ om att rostskydda Taunus-Cortina?;) :
Det är egentligen inte många små kyffen i dom eftersom de inte tycks ha mycket databeräkningar jämfört med andra notoriska rostfällor som ännu äldre Plymouth Valiant och VW Golf I som bägge ståtade med mycket datorstöd i karossutvecklingen (Valiant var pionjär) utan ett enkelt fackverk med stora tomrum som jag minns i detalj från när jag dissikerat några och/eller svetsat i (man lär sig nåt över nån 2 kvadratmeter på en bil ), men den gammeldags lådkonstruktionen gör att det finns en del trånga skrymslen med många plåtskarvar där tre plåtar möts och dålig genomluftning. De liggande skärmfästena fram gjorde dom till den bästsäljande ekonomiplåten för modellen och bland det enda man hittar lätt idag utom trösklarna och domkraftsfästena som mest förstörs av glömska vid tvättarna. Ofta har hela fram- och bakkanterna på framskärmarna och deras fästen vittrat bort eftersom flera plåtar möts där och även lodrätt, så här bör man ha extra uppsikt och dutta lite emellan de fulla genomgångarna. Såklart man måste tänka på att ta loss dom och inspektera ytorna med nån periodicitet så inte kondensen får jobba ifred. Trösklarna tenderar att få hål i fram- och bakkant för att sedan rosta ut halvvägs in under dörrarna respektive nån 10-15 cm in i bakkanterna eftersom det är öppet hela vägen, så ännu viktigare än att få in en slang och spola ordentligt med rostskydd (peta först rent de minimala dräneringarna i botten, utpressade i yttre tröskelplåten, glöm inte kolla & kladda noga på skarven mot golvet) är att täcka upp med ordentliga stänklappar och heltäckande innerskärmar fram och bak. Däremot finns ingen mellanvägg som i Granada (dubbla A-profiler) eller förstärkningsprofil på innerkanten som i 17m (P3) och17/20m (P5/P7/P7b) som kan stänga in kondens. De inre balkprofilerna under golvet är hyfsat väldränerade men ska såklart sprayas väl och alla hål rensas vid behov. Skärmkanternas dubbelveck är lite luriga så det gäller att spraya grundligt både inifrån bagagerummet och vill man vara riktigt noga så ta bort inredningen bak för att komma åt att duscha på från det hållet också i 2-dörrars, inklusive fickorna ovanpå tröskellådorna (som förresten har behändiga övertejpade hål på insidorna att spraya i - passa på när mattan är ute att duscha i profilerna under framsätena - en otippad rostfälla här). Att sedan några av hålrummen i 70-talsanda ljuddämpats med fogskum i baljorna bakom bakhjulen och främre dörrkarmarna packats med tvättsvampar (...) är som om konstruktörerna bett om rostproblem. Den absolut farligaste punkten är A-stolparnas infästning för det är en av de få ställen som inte kan åtgärdas med hyfsat enkel kap & svets utan kan tvinga fram att ta isär hela konstruktionen för att inte allvarligt försvaga den med en bristfällig reparation; det är fritt fram för löv & smuts att samlas i lådan nedanför rutan (att skruva loss kupéfläktboxen och täckplåtarna bredvid och sätta dit ett nät likt på t ex Volvo 700-serien borde gjorts på fabriken) och fukten tränger sig upp i stolparna så där är hålrumsvätska särskilt viktig att få in (men se upp så det inte når innertaket). Fukt kan ställa sig i förstärkningspressningarna nedanför i dörrkarmarna (och inuti dörrarna). På utsidan är hotet lika allvarligt eftersom vägdamm & annat gärna samlas på de små avsatserna längst bak på innerskärmarna fram och skiten parkerar gärna i groparna under strålkastarna där dränering knappt finns, samma med torsionslådorna där emellan. Glöm inte skrymslet under batterihyllan som är extra utsatt av salmiakavsättningar från batteriets avdunstning. Ramtassarna brukar samla fukt och smuts både i framkant vid torsionsstavarnas infästning (en trång kanal runt genomföringen) och baktill i knäna vid golvet (samt i golvet just intill in mot kardantunnelns främre nedre hörn, oklart varför). Av nån märklig anledning i klimat med mycket kondenserande fukt brukar hålrummen i motorhuv och baklucka samla stillastående vatten på TC 1 på grund av designen men det syns inte vara nåt problem på TC 2/TC 3 vad jag vet p g a mindre håligheter där. Jo, och så brukar det samlas en del skit ovanpå bensintanken som kan orsaka hål både i den och runt nederkanten av stosen i karossen kring tankrörets genomföring. Glöm inte gå över tankens band också när den ändå är nere, och spraya längs pressningarna framför även om detta är ett av de minst utsatta ställena. Åh, stötfångarnas fästpunkter brukar få in en del vägdamm med tiden även om de luftas rätt bra, så se till att duscha in där också. Nån som ser nåt jag glömt? Kanske askkoppen i instrumentbrädan men då tar det väl eld om nån fimpar...
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
Jättetack Hasse för din seriösa rostskyddsbeskrivning! Alla "fällor" finns med och det hela ska sitta som "paddan i väggen" när arbetet görs .
Lär bli en tuff uppgift men det kan vara skönt att kunna köra Lilla Blå även regniga vår/sommar och höstdagar.
Ha en bra en och skruva fint
Lär bli en tuff uppgift men det kan vara skönt att kunna köra Lilla Blå även regniga vår/sommar och höstdagar.
Ha en bra en och skruva fint
Man kan aldrig ha för många pipleksaker
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Ah, klart man måste bistå sina olycksbröder när man kan. Det där med sprutschemat tickade förresten på i tankarna så jag bläddrade lite i hyllan utan att finna Thorsells-handboken i original (mjaha, nu blev jag orolig...) men en gammal xeroxkopia fanns i garaget. Och si, schemat fanns där (i sin tur en kopia av nåt från Tectyl tror jag) men bildkvaliteten i andra-tredje hand lämnade lite att önska, så här är en något retuschad version med all originaltext i behåll /bara rubriken är ändrad för tydlighets skull) och siffrorna i schemat förtydligade så att vi alla ska slippa tveka på vart man ska spruta in hålrumsskyddet. Inte exakt som TC 2 & 3 eller Cortina mk III men i praktiken är det bara partierna runt fronten som det bör avvika i några detaljer av betydelse vad jag kan se. Mycke´nöje i helgen, Peter!
- Bilagor
-
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
- Nemesis_se
- Legend
- Inlägg: 1755
- Blev medlem: tis maj 25, 2010 6:13 am
- Namn: Peter Olesen
- Kör: Ford / Mazda - Aggressive Ecodriving
- Ort: Trollhättan
- Medlemsnummer: 188
Över 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
Tack till: Wincent på Rydéns Bil [Bosch Car Service], Grönnäs
Track-day: Ford Focus 2.0 Ghia -05 Sedan (DB3)
Vinterbil: Ford Focus 2.0 Ghia -05 5D (DA3)
Frugans: Ford Focus 1.0T -14 5D (DYB)
Sommarbil: Mazda MX-5 Club Sport -17 (ND)
-
- Veteran
- Inlägg: 321
- Blev medlem: tis jan 22, 2013 10:06 pm
- Namn: Peter E
- Kör: 1 Fikus FWD, resten av fordskrotet
och lillvolvon driver därbak. - Ort: Sundbyberg
- Släggmek
- Legend
- Inlägg: 3600
- Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
- Namn: Hasse B.
- Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
- Ort: Västernorrland
Javars... rena handarbetet för hjärnan detta som avkoppling från vardagspusslet i dessa märkliga tider. Tror jag har en sån där blueprint på Kombin också bland pappren, så den kommer väl upp efter retusch nån kväll den med .
Rekordsen snösmältning med rester av snösvängens uppskottade drivor i skuggpartierna får en att undra vad som menas med växthuseffekt (men frågar man expertisen så heter det ju att detta är en paradox som bara stärker deras teser...) har försenat vårbruket minst tre veckor så det är prioriterat för snart slår allt ut samtidigt i stället.
Slut på väderleksrapporten , åter till skrotet: eftersom egna TC 2:an tycks ha totalt undgått kontinuerligt rostskydd men fått en ytterst ful lappning i golvet på förarplats och en del annat så är det nästa prioritet före att slänga i Västerås-motorn plus en del smått besiktningen skulle störa sig på. Läckage i fram tyder på den vanliga hörnrosten upptill, här får man vara uppmärksam vid felsökning eftersom det kan finnas många små hål på olika ställen.
Bra helg till dig Peter och ni övriga med . Bakgrundsmusiktips för en stillsam helg https://www.youtube.com/watch?v=iPs28ikx2ww Dom går rätt mycket i garaget just nu när det blir en stund fri att skruva på eller tacka sig själv med en bägare sen för väl utfört arbete .
Rekordsen snösmältning med rester av snösvängens uppskottade drivor i skuggpartierna får en att undra vad som menas med växthuseffekt (men frågar man expertisen så heter det ju att detta är en paradox som bara stärker deras teser...) har försenat vårbruket minst tre veckor så det är prioriterat för snart slår allt ut samtidigt i stället.
Slut på väderleksrapporten , åter till skrotet: eftersom egna TC 2:an tycks ha totalt undgått kontinuerligt rostskydd men fått en ytterst ful lappning i golvet på förarplats och en del annat så är det nästa prioritet före att slänga i Västerås-motorn plus en del smått besiktningen skulle störa sig på. Läckage i fram tyder på den vanliga hörnrosten upptill, här får man vara uppmärksam vid felsökning eftersom det kan finnas många små hål på olika ställen.
Bra helg till dig Peter och ni övriga med . Bakgrundsmusiktips för en stillsam helg https://www.youtube.com/watch?v=iPs28ikx2ww Dom går rätt mycket i garaget just nu när det blir en stund fri att skruva på eller tacka sig själv med en bägare sen för väl utfört arbete .
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument