Ättika lukt i kupén.

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Ättika lukt i kupén.

Inlägg av Bargis »

Hej !
Köpte bilen för 1 år sedan och senaste halvåret har jag fått en odör av ättika när jag startar upp bilen. Alltså när ac/fläkt drar igång.
Har provat denna https://www.autodude.se/produkt/luktbor ... CQQAvD_BwE

Men lukten kommer tillbaka efter någon vecka, någon som vet var den kommer ifrån och hur jag blir av med den ?

Mvh John

Användarvisningsbild
Generalflash
Veteran
Inlägg: 234
Blev medlem: sön maj 19, 2019 11:45 am
Namn: Gustav F
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Ort: Vänersborg

Inlägg av Generalflash »

Kolla kupefilter.

Annars har ju ättika en förmåga att ta bort konstiga lukter, Så är filtret fint ställ in ett glas ättika i bilen! :D

Användarvisningsbild
Bargis
Veteran
Inlägg: 266
Blev medlem: fre mar 14, 2014 9:49 pm
Namn: John N
Kör: Ford mondeo mk5 2015
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Bargis »

Lukten kommer oftast när det är varmt och solen stekt kupén.
Bilen är ju servad efter boken så kupéfiltret ska väl vara bytt utefter intervall.
Luktar ingenting nu när det är svalare ute.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Re:

Inlägg av Släggmek »

Generalflash skrev:
mån sep 02, 2019 4:21 pm
Annars har ju ättika en förmåga att ta bort konstiga lukter, Så är filtret fint ställ in ett glas ättika i bilen! :D
Ja, lastgammal tråd :D men känns värt att lägga till detta eftersom det kom upp i ett fikasnack IRL om sånt här: Sant, kan tilläggas att det fungerar också bra för att ta bort mindre mögelangrepp som brukar uppstå i kupén om bilen stått länge med helt stängda dörrar/fönster. Då bör man använda en svag lösning i vatten, ättiksprit 12% som man köper i livsmedelshyllan har jag duschat på angripna ytor och sluppit återväxt som regel - det beror nog på hur djupt det gått i säten etc där det kan behövas en ordentlig genomtvätt. Ättika i tvättvatten är f ö ett gammal hushållstrix som sköljmedel för att fräscha upp sunkiga sportkläder etc och används även för att fixera textilfärg så det bör rimligen inte lösa ut och bleka/missfärga (obs. att det kan i stället fixera färgfläckar av spilld läsk etc, så lös ur sånt först). Testa först på dolda ställen för att se så inte t ex vinyl tar skada. Blir man inte helt kvitt eländet så kan det vara lönt att prova igen så brukar det ge upp efter några avtorkningar/klädseltvättar, öka dock inte andelen ättika för mycket eftersom det ju är en syra och särskilt PVC brukar väl vara lite känsligt för höga halter av ättikssyra vad jag vet. Lukten dunstar bort på några dagar. Klorbaserade rengöringsmedel bör inte användas (och absolut inte någonstans tillsammans med ättika då man får giftig klorgas!) då de kan både lösa upp PVC och bleker ur färger på tyg, de kan t o m göra att möglet gror ännu bättre på porösa ytor.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar