Torkararmen i tvätten

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Torkararmen i tvätten

Inlägg av nyford »

Kuga Ecoboost E85 -20.

Jag tvättade bilen i går i en automattvätt (med borstar). Torkarna var ju naturligtvis avstängda och låg i sitt bottenläge, inte "stand by-läget". Men tvättborsten lyfte upp den övre (vänstra) torkararmen och ställde den i kanske 50 - 60° på rutan. Så här ungefär ( / __ )

Jag slog snabbt på tändningen och körde ner torkaren igen. Efter tvätten kollade jag torkarna och dom fungerade som vanligt.

Kan något ha blivit skadat på insidan i armar och leder?

Är det någon som har upplevt något liknande?

Skall man undvika tvätt med borstar på den aktuella bilmodellen?

Användarvisningsbild
davve d
Legend
Namn: David W
Kör: Fiesta 16V Sport -00 Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Medlemsnummer: 17

Inlägg av davve d »

nyford skrev:Kuga Ecoboost E85 -20.

Jag tvättade bilen i går i en automattvätt (med borstar). Torkarna var ju naturligtvis avstängda och låg i sitt bottenläge, inte "stand by-läget". Men tvättborsten lyfte upp den övre (vänstra) torkararmen och ställde den i kanske 50 - 60° på rutan. Så här ungefär ( / __ )

Jag slog snabbt på tändningen och körde ner torkaren igen. Efter tvätten kollade jag torkarna och dom fungerade som vanligt.

Kan något ha blivit skadat på insidan i armar och leder?

Är det någon som har upplevt något liknande?

Skall man undvika tvätt med borstar på den aktuella bilmodellen?
Under skoltiden jobbade jag på en bensinstation och tvättade hyrbilar i automattvätten nästan varje arbetspass och det som hände dig skedde ofta. Inget att oroa sig för, de 100-tals tvättarna orsakade inte en enda skada eller krökta torkararmar.
FORD CLUB SWEDEN - Kassör & Medlemsansvarig - MHRF-Besiktningsman.

Ford Focus RS Edition 2018
Ford Fiesta 16V Sport Zetec S 2000

nyford
Erfaren
Namn: Anders Koch
Kör: Ford Kuga E85

Inlägg av nyford »

OK, tack! Det låter lugnande.

Skriv svar