Välkommen till vårt uppdaterade forum!
Klubbens forum har fått sig en välbehövlig uppfräschning och vi hoppas att du snart känner dig som hemma här igen.
Tveka inte att lämna eventuella synpunkter eller ideér till oss, mer information hittar du här: LÄNK

Lösenord
Inga lösenord har kunnats flyttas med då de är krypterade. Tryck bara på knappen "Jag har glömt mitt lösenord" när du loggar in och följ instruktionerna för att ange det igen.
Behöver du ändra din e-postadress så skicka ett meddelande till info@fordclubsweden.se med ditt användarnamn samt gamla och nya e-postadressen.

MVH,
Styrelsen i Ford Club Sweden

Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » sön sep 08, 2019 11:10 am

Precis, det brukar vara det som är orsaken till att momentarmen ser ut ungefär sådär.

Jag tycker 30x3 är väl klent som ensamt stag framåt. Det ska ju hantera hela vridmomentet.

Bild

Går det att göra något liknande? Det är också en fördel om den korta länken framtill får hantera vridmomentet i dragning, hellre än i kompression.
(edit: såg att det var samma konstruktion som ovan så det har du kanske testat. Men har du utrymme att lägga två 30x3 ovanpå varandra funkar det säkert)

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Tags:

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Inläggav snus900704 » mån sep 23, 2019 5:27 pm

Tack för all hjälp�� det är inte lätt när man ger sig på något nytt . funderar på materialet till länkarms fästena på bakaxel finns det något krav på det materialet?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » mån sep 23, 2019 6:50 pm

Det ska ju vara ett svetsbart stål som inte är för sprött, så köp ett material som du vet vad det är (plocka inte bara från någon skrothög). Beroende på konstruktion av fästena brukar 3-5 mm gods vara ganska lagom.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Inläggav snus900704 » tor nov 28, 2019 11:51 am

har en fundering på vilka rör och justerskruvar jag ska ha till bakvagnen dom som jag kan få tag i är 28x3mm rör och 30x2,5mm rör vilket är att rekommendera ?
och justerskruvar m16 eller m18 eller räcker det med m14 länkarmen har 2st stag under och en momentarm

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inläggav therealpinto » tor nov 28, 2019 2:06 pm

När man bygger hjulupphängningar så bör man välja det som blir bra :-)

Båda dina alternativ kan väl vara okej, lite beroende på hur belastningarna ser ut. 28x3 kanske att föredra så man kan svetsa ordentligt (men jag gillar 30x3 själv).

Justerskruvarna beror också på var de sitter och hur de belastas men under M18 är sällan smart på en gatbil. Du har ju rör som är grövre än så invändigt.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav snus900704 » tor mar 05, 2020 8:15 am

Nu är det så att jag är på jakt efter rör till bygget och jag hittade dom här
EN 10255 S195T
Brottgräns 320-520 MPa
Sträckgräns min. 195 MPa
C = max 0,2%
Mn = max 1,4%
P = max 0,035%
S = max 0,03%
Någon som kan det här med rör som kan säga om dessa duger till länkarmarna bak?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav therealpinto » tor mar 05, 2020 9:27 am

De har lite låg sträckgräns, vi vill upp mot 220 N/mm2 (eller MPa, samma sak). 10255 är normalt sett avsedda som vattenledningsrör.

Normalt sett väljer man till exempel EN 10305-1 i kvalitet E235 och normaliserat leveranstillstånd, då har de sträckgräns på 235 N/mm2 och brottgräns på 340-480 N/mm2 samt 25% förlängning till brott.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav snus900704 » mån mar 09, 2020 2:35 pm

Okej det är inte lätt att hitta rätt rör jag hittade dock en firma som säljer 25 x 4mm

Kvalité
Sömnlöst EN10305-4 E235+N
jag är inte så bra på räkna ut styrkan mm på rör men skulle dessa duga?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav therealpinto » mån mar 09, 2020 2:56 pm

Det är den stålkvalitet som jag föreslog så kvaliteten är helt OK. Men du behöver titta på dimensioneringen, 25x4 funkar i en fyrlänk men ska man bygga momentarm eller trelänk så är det för klent som ensamt stag. En fackverkskonstruktion för momentarm ungefär som den på bild ovan funkar med lite förstärkning.

Rör i E235+N kan vara beställningsvara men alla stora stålleverantörer har sånt. Det brukar mest handla om att hitta en säljare av stål som både kan sin sak och är villig att hjälpa till.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav snus900704 » tis mar 10, 2020 3:40 pm

Okej behöver jag något intyg på sträckgränsen eller räcker det att det är ett rör i E235 +N?
är 355+N ett bättre rör ?

Användarvisningsbild
snus900704
Erfaren
Inlägg: 30
Blev medlem: mån mar 03, 2014 9:22 pm
Namn: viktor pedersén
Ort: katrineholm
Kör: ford taunus 2,0l 75

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav snus900704 » mån mar 16, 2020 10:28 am

Det är som så att jag har fått tag i rör som är 30x4mm i en 235+N dock utan intyg på sträck gräns mm är dessa något man kan använda eller vill sfro har komplett dokumentation?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10017
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Ort: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Re: Taunus Bakvagn med volvo axel i 3 link

Inläggav therealpinto » mån mar 23, 2020 9:47 am

Ursäkta att jag missat att svara...

Normen är ju att vi behöver specifikation på rören, annars är det ju svårt att veta vad det är. De flesta besiktningsmän har dock utrustning för att hårdhetsmäta delarna så då kan man verifiera materialkvaliteten den vägen. Men det bästa är ju om du har specifikation.

E235 +N är en standard för materialkvalitet så vet man att det är ett sådant rör vet man också (i praktiken) vad det är för sträck- och brottgräns.

E355 +N tål mer belastning innan det börjar deformeras (siffrorna 235 resp 355 står för sträckgräns kan man säga) och har också högre brottgräns men det är inte "styvare" dvs man behöver ändå dimensionera så att det inte flexar. I en gatbil har man kanske inte alltid nytta av det "finare" materialet.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost