Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Gjorde rent förgasare då bilen vart lite orklös senaste tiden (Taunus med 2.0 L pinto OHC, Automat)

Missade att kolla förgasar beteckningen men tror det är en Weber 32/36 DGAV eller möjligtvis 38.
Då den har automatisk choke som jag har för mig tillämpas med att man trampar gasen fullt.

Det är en massa vakumslangar som jag om jag förstått det rätt kan plugga igen det mesta.

Bild

9 & 10 sitter 4 små pipor som sitter på slangen som går till termostaten?


Om jag förstått det rätt Så behöver jag den slangen som går från vakumklockan bakom fördelaren upp till, vart?
Senast redigerad av 1 Lathund, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

Troligtvis en 32/26
1 är Kylarslang från värmepaket till mitten av insuget.
5 är bränsleslang in . Du kan plugga resten
7-8 ska sitta som på bild.

Fördelarvakuum har jag använt mig av port bak på förgasarfoten.

Resten kan du kasta.

"Även en grövre slang lös som går in längst ner i motorn, under fördelaren." finns inget mer än bränslepumpen under fördelaren.
På samma höjd men under insuget sitter vevhusvent.
Burken kan vara nån sorts kolkanister?
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
tis sep 22, 2020 3:08 pm
Troligtvis en 32/26
1 är Kylarslang från värmepaket till mitten av insuget.
5 är bränsleslang in . Du kan plugga resten
7-8 ska sitta som på bild.

Fördelarvakuum har jag använt mig av port bak på förgasarfoten.

Resten kan du kasta.

"Även en grövre slang lös som går in längst ner i motorn, under fördelaren." finns inget mer än bränslepumpen under fördelaren.
På samma höjd men under insuget sitter vevhusvent.
Burken kan vara nån sorts kolkanister?
Tack! :thankyous
Okej det låter logiskt, Så slangen som kommer under från motorn ska alltså in i 5?
Slangen längst ner från kylaren, ska den alltså pluggas? Får jag ingen choke då?
Kolkanister är det förmodligen. Den pluggas då.
Är det någon av de andra som inte behöver pluggas?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

vet inte vilken slang från kylaren du menar. brukar väll bara vattenpump -> värmepaket -> chocke -> insug.

ifall slangen vid motorn är slangen från bränslepumpen (google för bild på pinto bränslepump) så ja. Brukar i vissa fall vara en pil på locket också. har du fler utgångar uppepå locket till flotörhuset så måste dom pluggas. ofta finns returen bredvid.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Okey nu är jag med tror jag. Det sitter dock 2 slangar till dosan vid fördelaren. 1 på baksidan och en på framsidan.
Nån av dom ska alltså gå dit mejseln ligger? Den andra går till insuget.
Senast redigerad av 2 Lathund, redigerad totalt 0 gång.

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
tis sep 22, 2020 3:59 pm
vet inte vilken slang från kylaren du menar. brukar väll bara vattenpump -> värmepaket -> chocke -> insug.

ifall slangen vid motorn är slangen från bränslepumpen (google för bild på pinto bränslepump) så ja. Brukar i vissa fall vara en pil på locket också. har du fler utgångar uppepå locket till flotörhuset så måste dom pluggas. ofta finns returen bredvid.
Bilagor
24CDAFCC-FB49-4D4C-919A-16C4F7201AFB.jpeg

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

20D724DC-7B43-4866-B55A-AB2E6E5FCE09.jpeg
Nu verkar den ändå starta och går hyfsat. Kör jag utan lock till ventilhuset och håller tätt, efter ca 10 sek går den mycket jämnare.

Går att köra nu, känns något piggare men vädock slöare efter 60 och orkar knappt upp i 90-100


Kopplade slangen från kylaren där den satt innan tror jag

Hittade en slangsockel som satt bakom förgasaren ut från en slang som går in i insuget tror jag. Testade att plugga igen den. Då ville den knappt gå alls.

Användarvisningsbild
nextuz
Legend
Inlägg: 6130
Blev medlem: ons aug 06, 2003 10:31 pm
Namn: Mas-mats Fröyen
Kör: Escort, Escort, Focus
Ort: Borlänge
Medlemsnummer: 7

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av nextuz »

Nummer ett på din bild är till den automatiska choken minns inte vilken som är in resp. ut.
Kallt vatten = choke..
Varmt vatten = ingen choke

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

Den mejseln ligger på ska till fördelare övre anslutning. den undra kan du bara dra bort ingen plugg.

till insuget så går ju bromsvakuum och vevhusvent , vissa har egr men det tror jag inte du har. du kan ju börja resna bort alla onödiga slangar. sen mer bilder på den från kylaren.

Gjort en bild för att det ska bli tydligt!
20D724DC-7B43-4866-B55A-AB2E6E5FCE09.jpeg
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

.
Senast redigerad av 2 Lathund, redigerad totalt 0 gång.

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
tor sep 24, 2020 2:47 pm
Den mejseln ligger på ska till fördelare övre anslutning. den undra kan du bara dra bort ingen plugg.

till insuget så går ju bromsvakuum och vevhusvent , vissa har egr men det tror jag inte du har. du kan ju börja resna bort alla onödiga slangar. sen mer bilder på den från kylaren.

Gjort en bild för att det ska bli tydligt!

20D724DC-7B43-4866-B55A-AB2E6E5FCE09.jpeg

:bowdown: den första är alltså den som går till bromsservon tror jag. Går ner under kylaren förbi hela vägen till höger framhjul där den går ut på andra sidan.



Slang under insug . Antar att det är vevhusventilation? Testa att plugga den utgången på bilden i slangen och då gick den riktigt dåligt.
C48651AB-3BC8-41B4-BB71-7D085E6EA4DA.jpeg
Pluggas? Gick till fördelare
Bilagor
2D3C15E8-BFEA-47A3-9677-DFEE956F0D3B.jpeg

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

C48651AB-3BC8-41B4-BB71-7D085E6EA4DA.jpeg
Du verkar ha avgasrening på denna. Bort med allt vad det heter. plugga hålen du lämnar efter dig.

Den undre vakuum porten på fördelaren lämnar du öppen.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
fre sep 25, 2020 8:27 am
C48651AB-3BC8-41B4-BB71-7D085E6EA4DA.jpeg

Du verkar ha avgasrening på denna. Bort med allt vad det heter. plugga hålen du lämnar efter dig.

Den undre vakuum porten på fördelaren lämnar du öppen.

Okej. Räcker det med att plugga slangingången (den på bilden)eller måste hela bort? Väldigt svårt att komma åt.
5659A655-B44A-4D4D-A5DB-C50FFDA2F566.jpeg
måste vara vevhusvent? Plugga slangen?
A1BD8971-6D07-4063-8891-B1F26AD8D2A1.jpeg
Går sedan in här i insuget.
Vänster är bromsservo?
Mitten choke
Höger ner till vevhusvent
Ytterligare höger 2 till bromsservo
71EAAF32-F549-4745-AD38-60FD6BEEFD96.jpeg

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

Tydligen så talar jag endast genom ".Jpeg" nu ... Vi borde vara klara med slangar nu och återgå till ditt förgasarproblem
5659A655-B44A-4D4D-A5DB-C50FFDA2F566.jpeg
71EAAF32-F549-4745-AD38-60FD6BEEFD96.jpeg
A1BD8971-6D07-4063-8891-B1F26AD8D2A1.jpeg
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Ville bara dubbelkolla att jag förstått rätt.
Startade idag och gick riktigt dåligt. Testade att dra loss pluggen från den lilla utgången på vevhusvent slangen.

Då gick den genast bättre och håller sig igång. Tycker fof den är lite orklös ska testa en längre sträcka imorgon. .

Skriv svar