Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

När du gör det så får du ett läckage. Du har uppenbarligen nått fel på förgasaren. Om vi säger såhär..... 32 /36 behöver inga slangar..... den jobbar inte med vakuum. Alla slangar du har är för hjälpmedel (så som servo) eller avgasrelaterat ( EGR/ Vevhusvent)

Det enda som i bekvämligt dagligt bruk överhuvudtaget är relevant är
1. vakuum för bromservo
2. slangen till fördelaren om du har vakuum klocka
3. slangen du märkt ut som 7-8 för att behålla tomgång.

Så du har förgasarproblem.

Vad har du gjort med förgasaren? tvättat , blåst rent och inspektera ALLA hål efter tvätt. nya oringar och packning och kontrollera att du inte har glapp eller läckage i förgasaren?
90% av alla problem med dgav är smuts... världens bästa förgasare om du vet hur den funkar.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
lör sep 26, 2020 6:43 pm
När du gör det så får du ett läckage. Du har uppenbarligen nått fel på förgasaren. Om vi säger såhär..... 32 /36 behöver inga slangar..... den jobbar inte med vakuum. Alla slangar du har är för hjälpmedel (så som servo) eller avgasrelaterat ( EGR/ Vevhusvent)

Det enda som i bekvämligt dagligt bruk överhuvudtaget är relevant är
1. vakuum för bromservo
2. slangen till fördelaren om du har vakuum klocka
3. slangen du märkt ut som 7-8 för att behålla tomgång.

Så du har förgasarproblem.

Vad har du gjort med förgasaren? tvättat , blåst rent och inspektera ALLA hål efter tvätt. nya oringar och packning och kontrollera att du inte har glapp eller läckage i förgasaren?
90% av alla problem med dgav är smuts... världens bästa förgasare om du vet hur den funkar.
Okej för den från vevhuset sitter iaf fortfarande kopplad till insuget om det har någon betydelse.

Tog av toppen till den och var en hel del smuts i flottörhuset. Gjorde rent och blåste sedan ur de. Men hade aldrig av allt. Packningen var rätt risig så blir nog en ny. Sen kanske den nu är inställd för att gå med den extraluften den får nu?

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

Du måste blåsa ur alla munstycken och se till att oringar och packningar är fräscha
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
sön sep 27, 2020 4:27 pm
Du måste blåsa ur alla munstycken och se till att oringar och packningar är fräscha


Okej blir nog att riva hela förgasaren. Funderar på å etanol konvertera i samma släng.

Testade en sväng idag. Startar och går att köra. Stannar ibland på tomgång när man startat. Men 0-100 på ca 25 sek :biglaugh:

Lathund
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
sön sep 27, 2020 4:27 pm
Du måste blåsa ur alla munstycken och se till att oringar och packningar är fräscha

Okej hela förgasaren tvättad och urblåst.
Nya packningar till fot och topp samt o-ringar.
Startar och går att ha igång pm man håller halvgas. Men släpper man där den samt hostar ur förgasaren.

Samma sak om man ger för mycket gas.

Har tomgångensskruven där den nuddar gasen + 1,5 varv. Blandningsskruven fullt inskruvat Sen urskruvad 2 varv

Användarvisningsbild
Catling
Veteran
Inlägg: 970
Blev medlem: fre maj 04, 2007 8:15 pm
Namn: Mathias Dahlström
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Ort: Karlstad
Medlemsnummer: 313

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Catling »

Du har inget vakuum läckage någonstans i insuget? . Tändningen står rätt? Fungerar chocken rätt?
Ta några bilder runt insug och förgasare så kanske vi ser nått.
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

Lathund
Erfaren
Inlägg: 28
Blev medlem: sön jun 21, 2020 11:22 am
Namn: Lat H
Kör: Ford Taunus 80
Ort: Sandö

Re: Slangar Weber 32/36 DGAV, 2.0 Pinto

Inlägg av Lathund »

Catling skrev:
ons okt 07, 2020 4:33 pm
Du har inget vakuum läckage någonstans i insuget? . Tändningen står rätt? Fungerar chocken rätt?
Ta några bilder runt insug och förgasare så kanske vi ser nått.

Fått choken rätt. Låter den gå varm och choken är helt öppen. Tvekar ca 1 sekund dör nästan och Hostar vid snabb gas men funkar att varva upp försiktigt utan problem. Ska testa justera lite mer på blandskruven. Hur ser man om accelerator pumpen fungerar som den ska? Om jag förstått det rätt ska man kunna se att den sprutar en stråle i andra porten och inte ska spotta?

Ställde motorn till 3dje markeringen innan öd. Vred fördelaren så nära som möjligt.

Tror den vakumslangen som gick under kylaren är från automatlådan. Den verkar dock varit pluggad av tidigare ägare. tycker lådan växlat fint ändå. Kan inte hitta vart den ska ha suttit.

Ska försöka ta några bilder om jag kan få bra ljus

Skriv svar