Eluppvärmd framruta funkar ej hur kolla...?
-
SierraV6
- Erfaren
- Namn: Anders Olsson
- Kör: Sierra 2,9
Har kollat runt lite mer nu, och värmen till vindrutan verkar inte ha en säkring, utan är skyddad av något som kallas "Fuse link wire", någon slags kabel som bryter kretsen om den blir överbelastad.
Det måste ju innebära att vindrutan tar ström från en av de mindre kablarna som går direkt till batteriet och att denna antingen "brunnit av" av överbelastning eller gått av vid batteriet av någon anledning.
/Anders
Det måste ju innebära att vindrutan tar ström från en av de mindre kablarna som går direkt till batteriet och att denna antingen "brunnit av" av överbelastning eller gått av vid batteriet av någon anledning.
/Anders
-
R.Eklund
SierraV6 skrev:Har kollat runt lite mer nu, och värmen till vindrutan verkar inte ha en säkring, utan är skyddad av något som kallas "Fuse link wire", någon slags kabel som bryter kretsen om den blir överbelastad.
/Anders
Hmm... Så man törs inte bara dra en ny grov kabel till batteriet då alltså för att få det att funka?
Kan man inte dra en ny kabel och sätta en säkring på den av nån storlek som jag inte har en anning om vad det ska vara i så fall....
Du vet inte om den går rätt ut genom torpeden vid handsfacket eller om den kanske följer kabelstammen den går in i och runt bort till säkringsdosan och ur där typ? sen till batteriet?
Jaja tackar iaf för hälpen men kom gärna med fler förslag hur jag fixar fram ström till det relät på ett säkert sätt!
-
SierraV6
- Erfaren
Hej!
Jag är ingen elektriker, men det borde väl fungera lika bra med nya kablar från batteriet med separata säkringar?
Sökte på google och fick fram att Scorpio med uppvärmd vindruta är säkrad med 2x30A (en för höger och en för vänster sida). Om du vill chansa så kan du ju testa att göra så. Fast om nu din "Fuse link wire" har brunnit av, så har den ju gjort det av en anledning, kanske är bäst att leta upp det felet först.
/Anders
Jag är ingen elektriker, men det borde väl fungera lika bra med nya kablar från batteriet med separata säkringar?
Sökte på google och fick fram att Scorpio med uppvärmd vindruta är säkrad med 2x30A (en för höger och en för vänster sida). Om du vill chansa så kan du ju testa att göra så. Fast om nu din "Fuse link wire" har brunnit av, så har den ju gjort det av en anledning, kanske är bäst att leta upp det felet först.
/Anders
-
R.Eklund
SierraV6 skrev:Har mätt lite på min bil nu, och den grova röda kabeln till relät har jag spänning på. Det är väl det här relät du menar:
/Anders
Japp helt klart det relät.
Tackar som faan för att du lägger ner sån tid mannen!
Sen till ett lite mer angenämt problem nu.
Jag tror jag hittat vart felet ligger.
Har dock inte hunnit kolla helt säkert men jag följde kablarna som går till relät upp genom torpedväggen och ut vid batteriet. Sen såg jag dom här skarvarna ni snackade om och följde den grova röda upp mot batteriet.
Men alltså nånstans i denna kabelstamm så blir det ju som du beskrev alltså delat till små kablar som då kanske kallas för "Fuse link wire" då och under den plastisoleringen som sitter runt kablarna så känns det som om den gått av.
Den ena av dom 3 tror jag det var... Den e allmänt sänder ärgad ser det ut som så kanske har den bara gått av med tiden får jag väl hoppas i så fall.
Så nu ska jag bara vid tillfälle kapa upp isoleringen och kolla ordentligt.
Men då till frågan är detta "Fuse link wire" några speciella kablar eller e det bara att ta en som är av samma kvadrat och sätta dig tror ni?
Tackar åter igen för all hjälp....
-
SierraV6
- Erfaren
Jag tror inte det bara är att köpa vilken kabel som helst med samma tjocklek, den ska ju bryta vid rätt amperetal och jag tror inte att en vanlig kabel av den tjockleken bryter redan vid 30A, men jag vet ju inte säkert.R.Eklund skrev:Men då till frågan är detta "Fuse link wire" några speciella kablar eller e det bara att ta en som är av samma kvadrat och sätta dig tror ni?
Kanske är säkrast att höra med Ford om de har sån kabel som reservdel eller om det är ok att köra med vanlig kabel med separat säkring, och i så fall vilken styrka säkringen ska ha.
/Anders
-
R.Eklund
-
randal
- Veteran
- Namn: Rickard Lindfors
- Kör: Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo tdci 10, S-max tdci 10
MAn kanse kan pasa på att skjuta in en liknande fråga? Jag har ett liknande problem med min Mondeo. Små delar av rutan värms upp, det är ca 5 cm breda "delar" av rutan som värms upp på 2 olika ställen. Vad kan felet vara? Är det de där flatstiftskontakterna ni pratade om tidigare?
Skulle inte vara helt fel att få ordning på värmen nu när det börjar bli kallt...
Skulle inte vara helt fel att få ordning på värmen nu när det börjar bli kallt...
-
SierraV6
- Erfaren
randal skrev:MAn kanse kan pasa på att skjuta in en liknande fråga? Jag har ett liknande problem med min Mondeo. Små delar av rutan värms upp, det är ca 5 cm breda "delar" av rutan som värms upp på 2 olika ställen. Vad kan felet vara? Är det de där flatstiftskontakterna ni pratade om tidigare?
Hej!
Kan inte mycket om Mondeo, men du kan ju börja med att kolla de bägge säkringarna du har för vindrutan. Finns tydligen också en gemensam jordpunkt för bägge kretsarna i vindrutan (enligt ett kopplingsschema för Mondeo) som kan vara värd att kolla upp, annars finns det säkert någon annan här som är mer haj på Mondeo än jag.
/Anders
-
nickekanon
-
R.Eklund
nickekanon skrev:Jag tror nog inte det är några problem att sätta in en separat säkring om man drar nya kablar. Man vill väl hellre att säkringen ska gå sönder än att kabeln ska brinna av, låter som en knepig lösning det där "fuse link wire". Nog borde det finnas säkringar som har samma egenskaper tycker jag.
Frågan e ju bara vad för storlek på säkring man ska ha?
Jag hade nog om jag inte såg helt fel 3st sånn fuse link kablar...
(ska kolla detta bättre imorrn) men ska man i så fall sätta 3st säkringar parallellt eller räcker det med 1st större istället?
Ja hur ska man veta det???
-
R.Eklund
Jag ville bara säja att idag har jag fixat problemet. Den lilla kabeln precis uppe vid batteriet hade ärgat av så det enklaste var att bara rengöra kabelstumparna och sen lödde jag ihop dom igen. Den var ganska lång så det borde inte vara några problem med tanke på den här fuse grejen den ska verka som.
Och jag ville bara rätta mig angånde att jag sagt att det var 3 st fuse linkar det var det alltså inte utan det var bara en så att folk vet i framtiden om dom läser detta.
Tyvärr så tog jag aldrig reda på om det går att ersätta denna fuse link wire med en lös säkring och med en helt ny kabel men det får man väl göra om det inte funkar i längden med denna lösningen jag gjorde nu.
Men åter igen tack som f-n för att ni tog er tid att hjälpa mig med detta och för hoppningsvis kanske detta hjälper nån fler i framtiden...
Och jag ville bara rätta mig angånde att jag sagt att det var 3 st fuse linkar det var det alltså inte utan det var bara en så att folk vet i framtiden om dom läser detta.
Tyvärr så tog jag aldrig reda på om det går att ersätta denna fuse link wire med en lös säkring och med en helt ny kabel men det får man väl göra om det inte funkar i längden med denna lösningen jag gjorde nu.
Men åter igen tack som f-n för att ni tog er tid att hjälpa mig med detta och för hoppningsvis kanske detta hjälper nån fler i framtiden...
-
nickekanon