Byte av topplockspackning. Vad mer behövs?
- Puffen_83
- Veteran
- Namn: Mikael J
- Kör: Dodge Ram cummins
hur vet du att den är nyrenoverad och vad är gjort åt den?
ibland kan en bättre beggad vara bättre alternativ än en påstådd renoverad dito.
ibland kan en bättre beggad vara bättre alternativ än en påstådd renoverad dito.
Micke - 27MHz lever vidare - Kanal 6FM / 24USB
Besök http://27mhz.se
Besök http://27mhz.se
-
JohanH
-
JohanH
-
SK Racing
Tänk på att den toppackningen du köper är av den "nya" sorten med större kylkanalshål så att du får en bättre kylning av toppen, det är bara att jämföra med den gammla packningen innan montering och det syns en ganska stor skillnad på diametern så fel kan man inte ta.
Att även byta temgivaren till kylfläktarna och bygga om elen till relästyrning av fläktarna är något jag rekommenderar starkt, vi byggde om Marcus L´s Sierra Dohc och det blev jäkligt bra, det finns lite info om vilka givare som passar i termostathuset i köpguiden på Sierra som Persson och jag skrivit.
Järnkaminen undrade om det var kopparpasta på toppskruvarna innan och det tycker jag med att det verkar vara, ett tipps bara Aluminium och koppar går inte så bra ihop och ska inte blandas, ochska inte heller finnas på toppskruvar.
En vanlig olja ska ska appliceras på skruvens gänga innan montering, inte i blocket, gör man det eller använder ex-vis fett eller pasta så tätar denna gängan och då kan fel moment uppstå, så sparsamt med olja på skruvens gänga som sagt.
Lycka till med din motor.
Att även byta temgivaren till kylfläktarna och bygga om elen till relästyrning av fläktarna är något jag rekommenderar starkt, vi byggde om Marcus L´s Sierra Dohc och det blev jäkligt bra, det finns lite info om vilka givare som passar i termostathuset i köpguiden på Sierra som Persson och jag skrivit.
Järnkaminen undrade om det var kopparpasta på toppskruvarna innan och det tycker jag med att det verkar vara, ett tipps bara Aluminium och koppar går inte så bra ihop och ska inte blandas, ochska inte heller finnas på toppskruvar.
En vanlig olja ska ska appliceras på skruvens gänga innan montering, inte i blocket, gör man det eller använder ex-vis fett eller pasta så tätar denna gängan och då kan fel moment uppstå, så sparsamt med olja på skruvens gänga som sagt.
-
JohanH
SK Racing skrev:Tänk på att den toppackningen du köper är av den "nya" sorten med större kylkanalshål så att du får en bättre kylning av toppen, det är bara att jämföra med den gammla packningen innan montering och det syns en ganska stor skillnad på diametern så fel kan man inte ta.
Okey tack för tipset där med kopparpasta. Blir till att köra olja istället som sagt.
Finns det någon länk till hur man tillverkar relästyrningen? Blev sugen på det. Som sagt. Detta är ett projekt och jag gillar det,så att bygga det kan bli roligt och kanske vettigt i framtiden.
-
SK Racing
Inga problem att bygga ett, du använder ett helt vanligt slutande relä och sedan koppla enligt samma sätt som vid ex-vis vid extralysenmontering.
Har inte siffrorna i huvudet som är på reläet men det är enkelt, Marcus L´s bil står så till att jag inte kan fota men skicka ett pm till den late lille fan
så han lägger upp bilder o kanske en beskrivning på det, jag har inte lyckats med det trots hot om

Har inte siffrorna i huvudet som är på reläet men det är enkelt, Marcus L´s bil står så till att jag inte kan fota men skicka ett pm till den late lille fan
-
JohanH
Drar upp denna tråd igen då jag håller på och försöker hitta de delar jag behöver. Men jag finner inte glidskenorna. Kikat på mekonomens hemsida men där finns inget. Kanske går att prata med dom om att ta hem det,vad vet jag. Vore dock trevligt om ni visste en hemsida där man kan få tag på allt som behövs på ett och samma ställe,så man slipper beställa från olika och därmed få mer fraktkostnader(om jag inte hämtar själv i butik vill säga)
-
SK Racing
-
JohanH
-
JohanH
La en beställning på 2st topplockspackningar i plåt, topplocksbultssats och en oljeplugg då jag inte har någon ligger. har enbart den oljepluggen till turbon,och jag förmodar att den inte går att köra med då den lär spruta.
Tänkte jag tar en sotningssats på biltema då den kostar nästan 900kr mindre än den på mekonomen. Bara hoppas att man får Lite mer än man betalar för
Låter detta bra eller är det något jag missat?
Tänkte jag tar en sotningssats på biltema då den kostar nästan 900kr mindre än den på mekonomen. Bara hoppas att man får Lite mer än man betalar för
Låter detta bra eller är det något jag missat?
-
SK Racing
-
JohanH
-
SK Racing
Jo på dom senare Dohc-motorena så reviderade Ford sin uppfattning om just toppackningen så på senare motorer så sitter det stålpackning med dom större kylhålen.
På skräpmotorn som sitter i busbilen sitter det en Biltema toppackning och den har fungerat i allafall, men det känns lite osäkert.
Jag vet om en Dohc-motor som går på Biltemas packningssats och den har varit i bla Danmark den bilen så dom packningsatserna verkar fungera men jag ville inte chansa på min motor så jag satte dit en Elring.
På skräpmotorn som sitter i busbilen sitter det en Biltema toppackning och den har fungerat i allafall, men det känns lite osäkert.
Jag vet om en Dohc-motor som går på Biltemas packningssats och den har varit i bla Danmark den bilen så dom packningsatserna verkar fungera men jag ville inte chansa på min motor så jag satte dit en Elring.
-
JohanH