Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden
- Persson
- Legend
- Namn: Peter Persson
- Kör: mest traktor
- Kontakt:
Detta kan bli skoj, Q5 är 1x1mm stor...therealpinto skrev:Förmodligen kan man byta alla men det är ju ändå så att du måste ha koll på vilken som är vilken...
På översta bilden har du en Q5 på ovansidan av kortet, märkt "IDL" vilket troligen är "Idle". I så fall verkar man ha varit smart och behållit standard komponentbeteckningar, tur!
/Gustaf
Kan man montera en transistor i "luften"? Jag kan ju inte skruva fast den någonstans där under.
- therealpinto
- Legend
- Namn: Gustaf Ulander
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Medlemsnummer: 37
- Kontakt:
Åh, är det ytmonterat på översidan? I så fall är det skitsvårt att göra ändringar på kortet om man inte är van lödare.
Transistorn måste ha stöd och helst en kylfläns, men man kan ju dra kablar till en bit experimentplatta och montera den mot något som kyler.
Ett tips till andra som köper MS, standardkortet är ofta att föredra eftersom det är lättare att göra ändringar på det, oftast.
/Gustaf
Transistorn måste ha stöd och helst en kylfläns, men man kan ju dra kablar till en bit experimentplatta och montera den mot något som kyler.
Ett tips till andra som köper MS, standardkortet är ofta att föredra eftersom det är lättare att göra ändringar på det, oftast.
/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Jepp ytmonterat, jag är hyffsat van lödare men är inte riktigt säker på vilka ben som är vilka, ska söka lite på elfa sen.therealpinto skrev:Åh, är det ytmonterat på översidan? I så fall är det skitsvårt att göra ändringar på kortet om man inte är van lödare.
/Gustaf
Kommer nog dra kablar till ovansidan och skruva den där, eller så lämnar jag iväg det. Troligast det sistnämda...
Är det mer jag måste byta på kortet för att ha tomgångsventilen och köra med tfi-tändnigen?
Ang tändningen.... Det står att PIP singnalen ska kopplas till TACH det är ju pin 24 då, inga problem där.
Sen ska jag dra en kabel från SPOUT till X11, Vart och vad är X11?
Jag ska även plocka bort D8 en av dioderna på ovansidan och sätta dit ett 1k:s motstånd, är det något jag missat?
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Det är ett sånt här: Länk till annons
-
Drifter_84
- therealpinto
- Legend
- Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
- Kontakt:
X11 är en koppling till en utgång på processorn. Exakt vilken kan jag inte utantill men läser man kretsschemat för MS så hittar man nog rätt. Tyvärr ytterligare en anledning till att standardkortet är att föredra för många användare (eller åtminstone är betydligt enklare att jobba med).
Jag tror att du har greppat modifieringarna.
/Gustaf
Jag tror att du har greppat modifieringarna.
/Gustaf
- Persson
- Legend
- Kontakt:
Okey, hela kabelhärvan klart!
Har pratat med kille som byggt mitt ms kort och han har fixat kretsen till tändningen och kollat igenom allt så det ska gå att köra med tfi nu
Sen har jag köpt ett reläkort så nu har jag ett relä till idle utgången så det ska ju funka bra också med org tomgångsventilen.
Nu är det bara ett problem...
Hur ska jag göra med programering och sånt alltså grundmappen, hur laddar jag in värdena för fords givare? Jag har din fil Gustaf men jag vet inte vart jag ska he den...
Sen ska jag ju ändra något för täningen och något för tomgångsventilen, hur gör man?
Behöver jag några fler program än Megasquirt och Megatune?
Har pratat med kille som byggt mitt ms kort och han har fixat kretsen till tändningen och kollat igenom allt så det ska gå att köra med tfi nu
Sen har jag köpt ett reläkort så nu har jag ett relä till idle utgången så det ska ju funka bra också med org tomgångsventilen.
Nu är det bara ett problem...
Hur ska jag göra med programering och sånt alltså grundmappen, hur laddar jag in värdena för fords givare? Jag har din fil Gustaf men jag vet inte vart jag ska he den...
Sen ska jag ju ändra något för täningen och något för tomgångsventilen, hur gör man?
Behöver jag några fler program än Megasquirt och Megatune?
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Jag hade väl laddat upp en klar s19-fil för EDIS, den kan du inte använda...du måste skapa en ny (kompilera) med hjälp av programmet Easytherm (hoppas det funkar med MS-extra?). Du anger resistansen för temppunkterna, så gör Easytherm resten. Sedan laddar man in nya s19-filen i MS med hjälp av Hyperterminal eller liknande. Detta är rätt väl beskrivet i manualen tror jag.
Ändringarna i kod för tomgångsmotor och tändning gör man i inställningarna för MS-extra, via Megatune tror jag. Stäm av med infon på MS-extrasidorna eller http://www.msefi.com så att du kör senaste versionen av MS-extra och "rätt" Megatune (v 2.25 nånting tror jag).
/Gustaf
Ändringarna i kod för tomgångsmotor och tändning gör man i inställningarna för MS-extra, via Megatune tror jag. Stäm av med infon på MS-extrasidorna eller http://www.msefi.com så att du kör senaste versionen av MS-extra och "rätt" Megatune (v 2.25 nånting tror jag).
/Gustaf
- rejvscorpio
- Veteran
- Namn: Krille Ranta
- Kör: Supra
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
- rejvscorpio
- Veteran
- Namn: Krille Ranta
- Kör: Supra
- Kontakt:
- therealpinto
- Legend
- Kontakt:
Bias resistor är det mostånd på MS-kortet som är referens till tempmätningen (ett för luft, ett för vatten). Man kan säga att MS mäter resistansen på tempgivarna i förhållande till det motståndet (som har ett känt värde, motsvarar ungefär vad givaren ger vid 20 grader). I standard-MS är det på 2,49kohm, för Fordgivare kan man använda 22kohm.
Byter man motståndet behöver man inte ändra inc-filerna i koden.
Kodversion kan man få fram. Jag minns bara inte hur ;-)
Lufttempgivare från 2.9 12v funkar bra.
/Gustaf
Kodversion kan man få fram. Jag minns bara inte hur ;-)
Lufttempgivare från 2.9 12v funkar bra.
/Gustaf
- Persson
- Legend
- Kontakt:
[quote="therealpinto"]Bias resistor är det mostånd på MS-kortet som är referens till tempmätningen (ett för luft, ett för vatten). Man kan säga att MS mäter resistansen på tempgivarna i förhållande till det motståndet (som har ett känt värde, motsvarar ungefär vad givaren ger vid 20 grader). I standard-MS är det på 2,49kohm, för Fordgivare kan man använda 22kohm.
Kodversion kan man få fram. Jag minns bara inte hur ]
Vad har det för betydelse vilken code version man har? Kan man pajja något?`
Vart sitter bias motståndet? Vad heter det?
Kodversion kan man få fram. Jag minns bara inte hur ]
Vad har det för betydelse vilken code version man har? Kan man pajja något?`
Vart sitter bias motståndet? Vad heter det?
- therealpinto
- Legend
- Kontakt: