Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Persson
Legend
Namn: Peter Persson
Kör: mest traktor
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Nej, man pajar inget med "fel" kod. Men för att kunna köra tändning etc. måste man ha en som stödjer det. Jag rekommenderar MS&EDIS v 3.008 om man ska köra bara EDIS, eller MS-extra, 024s7.

Motstånden heter R4 och R7.

/Gustaf
Det var i easytherm programet jag menade, där måste man ju välja vilken code version man har, de heter V3, Dual Tabel, Hi-Res och Custom. Vad är det?

Annars så kör jag med Ms-extra 021u3 nu :) Har lyckat lära mej lite :D
Ska fortsätt plugga på...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jaha :-)

I Easytherm får man välja "custom" om man kör MS-extra, och då måste man veta på vilken startadress (typ) värdena för tempgivarna ligger. Det vet inte jag (så jag kommer nog byta motstånden).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Jaha :-)

I Easytherm får man välja "custom" om man kör MS-extra, och då måste man veta på vilken startadress (typ) värdena för tempgivarna ligger. Det vet inte jag (så jag kommer nog byta motstånden).

/Gustaf
Hmm.. verkar lite krångligt, rättare sagt så förstog jag ingenting av det där :)

Men om jag byter till 22kohm´s motstånd så funkar det direkt?

(hittade dem på kortet nu, självklart ytmonterade :rolleyes: )

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Yes, då funkar det direkt. Ska funka i alla fall :-)

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Yes, då funkar det direkt. Ska funka i alla fall :-)

/Gustaf
Då byter jag nog motstånden :)

Hur ska man ställa in tomgångsregleringen? B&G On-Off eller Fielding PWM, den senare har ju massa inställningar som jag inte förstår...

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det beror på vad du ska köra för typ av ventil, är det Fords tomgångsmotor så är det PWM som gäller. Jag kan inte inställningarna riktigt för det, måste läsa på hos http://www.msefi.com först.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Det beror på vad du ska köra för typ av ventil, är det Fords tomgångsmotor så är det PWM som gäller. Jag kan inte inställningarna riktigt för det, måste läsa på hos http://www.msefi.com först.

/Gustaf
Aah, okey jo jag ska köra med original pintons.
Kör inte du med den?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nja, jag ska...i somras körde jag helt utan. Men just nu håller jag på att sakta läsa in mig på allt nytt jag ska testa.

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Det spelar väl ingenroll hur effekttåliga de motstånden är med tanke på att de bara ska mätas med, eller?

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88

Börja

Inlägg av Limpdjur »

Therealpinto: Tror du man vågar sig på att köra nån annan kod än orginal på direkten? eller är det för mycket små saker att sortera ut? Jag tänker köra med edis tändning. Kan det vara idé att köra med orginal tändningen i limphome och köra endast sprutet på MS'et ibörjan för att se om allt funkar? För man behöver väll inte ha orginal styrbox för att köra i limp läge? bara skicka på plus på modulen nånstans? Eller skall man köra extra och TFI direkt? kan ju vara roligt att kunna ha varvstopp som inte klipper soppan och launchcontrol skulle vara fint. Förästen Micke eller Gustav kan nån av er lägga upp schemat, hade det inte kvar och länken i första inlägget funkar inte.

Edit: En anledning till att jag funderar på att köra edis är att jag heltenkelt skulle göra bara lämpliga övergångar till edis grejjorna som bara var att plocka bort inför besiktningen. Vill hellst inte riva elsystemet för mycket och skulle kunna köra med vanlig MSnSpark annars med nå bosch grejjor, men då verkar man behöva grejja om en del.

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Peter, 1/4W räcker bra.

Ska man köra med EDIS så tycker jag att man kan börja med MS&EDIS V3.008, den är beprövad och enkel att få fart på. Att starta med EDIS-modulen i limp-home går väl men eftersom jag har tändkurva till Pinto kan du lika gärna köra på den direkt.

Om det däremot är TFI du vill ha, så satsa på senaste MS-extra, men det är ju en högre tröskel. Alternativt starta motorn med TFI i limp-home (bara den får plusmatning och är kopplad till fördelaren ska den ge 10 grader) men det går ju inte att köra bilen så (inte "på allvar").

Bygger du snyggt med EDIS kanske du vågar prova att besikta så också.

Elschemat kan jag greja i eftermiddag.

/Gustaf

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Då ska vi se...elschema. Det är fortfarande för stort för att läggas upp som bilaga i forumet (921kb) och jag har ingen serverplats...

/Gustaf

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

therealpinto skrev:Då ska vi se...elschema. Det är fortfarande för stort för att läggas upp som bilaga i forumet (921kb) och jag har ingen serverplats...

/Gustaf
Maila mej så fixar jag upp den.

peterpersson.boss@telia.com

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88

Inlägg av Limpdjur »

therealpinto skrev:Då ska vi se...elschema. Det är fortfarande för stort för att läggas upp som bilaga i forumet (921kb) och jag har ingen serverplats...

/Gustaf
limpdjur(a)hotmail.com är min borde gå med 900kb

men är jag ändå å grejjar sen och river bort turbo och grejjor så varför inte gå hela vägen tar inte mycket längre tid

Användarvisningsbild
Persson
Legend
Kontakt:

Inlägg av Persson »

Kopplingsschema för MS&Edis på en pinto.

Högerklicka, spara som

Skriv svar