Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Inlägg av Mikael S »

Tänkte det skulle var bra med en tråd om att montera Megasquirt i bilen samt få det att fungera.
I mitt fall så är det tänkt att köra med Megasquirt och Edis tändning i Sierran.

Bra sida som kan vara bra att kolla igenom http://www.ms-nordic.tk/
Allt står väl där igentligen, men känns som att det är lättare att hålla diskussionen här.
Är Gustaf som är Guru på detta, så antar att vi frågar och han svarar :D

Tänkte i alla fall utgå ifrån att själva kretskortet är lött och monterat i låda.
Börjar med vad som behövs för sprutet.

1. Vattentempgivare
2. Lufttempgivare
3. Gasspjälllägesgivare
4.Tomgångsventil (Den används väl inte alls?)

frågan är från vilka bilar komponenteran ska plockas?

Edis system hittar man i alla fall på 90tals Escort, Mondeo och Fiesta. Detta behövs.

1. Tändmodul
2. tändspole
3. Tändkablar
4. Givare för triggerhjulet
5. Kabelsstumpar med kontakter

Triggerhjulet går tydligen att hitta på Ford?

Orginal elhärva används, vissa komponenter byts ut och andra plockas bort.
Gustaf har ritat en om ett orginalschema. Frågan är om det skiljer i härvan för kattad och okattad motorn?

Kommer att försöka göra om en härva ganska snart så kan vara bra att fråga lite före :)

Här är Gustafs Schema.

Högerklicka och spara som

KopplingsSchema Megasquirt&Edis Pintomotorn

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Ms

Inlägg av Limpdjur »

Ang dessa givare stämmer det från början eller läre man ladda in tabeller eller vad man skall säga för att det skall stämma?

fick förästen hem mitt partial kit idag! :D blir till att vässa spetsen på lödpennan och skaffa resten av komponenterna nått tag

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Svar kommer under kvällen :-)

Lägg upp schemat Micke, det blir bra. Det skiljer mellan kat/inte kat men det är egentligen bara fler saker med kat...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Okej då...
Mikael Skogsberg skrev: Börjar med vad som behövs för sprutet.

1. Vattentempgivare
2. Lufttempgivare
3. Gasspjälllägesgivare
4.Tomgångsventil (Den används väl inte alls?)
1. Enklast original Pinto EFI, man får modifiera koden för att anpassa för karakteristiken men det är enkelt med hjälp av ett speciellt program.

2. Antingen en givare som stämmer direkt (BMW 320 eller Volvo 740 turbo), eller Sierra/Scorpio DOHC/2.9 men då får man även där modifiera koden.

Filerna för att göra detta kan jag ladda upp.

3. Original Pinto EFI

4. Tre möjligheter]
Triggerhjulet går tydligen att hitta på Ford?
[/QUOTE]

Japp. Artikelnr kommer.

Alternativt kör man MS-extrakoden och kan då använda original fördelartändning, TFI.

Skillnaderna mellan kattad Pinto och den utan kat, är främst att härvan för kat har kablar till lambdasond, till kolkanisterstyrning, till mapsensor och +12v ständig matning till boxen. Färger etc. ska vara samma.

Mer info kommer.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jo, lite filer då.

MSNE3007.txt är s19-filen för att köra Megasquirt&EDIS med Fordgivare (både vattentemp och lufttemp). Ladda ned, döp om till MSNE3007.s19, och tanka in den i MS.

Triggerhjulet från Ford är Finis code 6523986 eller 6162059, eller 1078767. Skillnaderna är marginella så välj det som går fortast att få hem.

/Gustaf
Bilagor

[Filtypen txt har inaktiverats och kan inte längre visas.]

I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Inlägg: 3817
Blev medlem: tor aug 07, 2003 10:00 am
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Med filen du skickade så kan jag alltså använda lufttempen från en dohc eller 2.9?
Tänkte sen på själva Edis prylarna. Den enda du har med i schemat är
Till PIP Och Till SAW. måste väl vara fler kablar för tändspole och sådant?

Kommer bli mycket dumma frågor från mig men det får du ta :)

Armin

Inlägg av Armin »

upp :)


har en msnspark box, vad krävs för mods på den för att kunna köra edis tändning?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Micke:
Japp, den s19-filen (alltså själva MS-programvarufilen) är för Megasquirt&EDIS med Ford-givare. Det är version 3.007, samma som Tomas och jag kör, där det även finns kod för shiftlight, elfläkt och nåt mer.

Edisprylarna ska kopplas enligt http://www.bgsoflex.com/mjl/mjl_edis_summary.html , dvs EDIS-modulen och spolen matas med en +12v (enklast från original tändspolematning utan ev. förkopplingsmotstånd), EDIS-modulen jordas, men annars är det bara PIP/SAW, VR-givare och spole som kopplas in.

För att bygga om en "spark"-box till att hantera EDIS, får man ändra någon komponent:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... dware.html

Använder du min fil ovan ska du koppla enligt "old code" dvs du använder FIDLE som output.

Instruktioner för att ladda upp s19-filen (det som kallas "firmware" i MS-världen) finns här: http://members.shaw.ca/megasquirt/manual/mapp.htm (jag använder Hyperterminal)

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Armin

Inlägg av Armin »

okej men jag har ver 2,2 på boxen är det nå skillnad eller kan man köra enl old code med den och FIFLE output?

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

All dokumentation för MS-EDIS är i grunden skriven för V2.2, så det går fint att köra "old code" och FIDLE som output till den - man måste till och med använda FIDLE om man kör med min kodsnutt ovan. Den är "old code".

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Armin

Inlägg av Armin »

tänkte förmodligen koppla Ms nu i helgen och har lite fundereingar...

det finns ju schema över orgnalboxens kontakt don oh vart man skall koppla in sig..
men det finns ju 3 rader med kablar hur blir det då? *snurrig*

sen ska jag börja med sprutet och ta tändningen senm ska köra på tfi tändning och frågan är kommer tändningen funka utan att jag har sjäva sprutet inkopplat.. tänkte dvs endast börja med soppan..

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Originalboxens kontakt har små små siffror i "änden" av varje rad, som visar stiftnumren. Utifrån dem kan man räkna vilka stift som är vilka. Förstoringsglas kan behövas...

Tändningen kommer bara att funka om du har EEC-IV-boxen inkopplad, så då kan du inte riktigt använda schemat ovan. Den enklaste lösningen så länge är att skaffa fördelare (och tändbox samt tändspole i förekommande fall) från en Sierra (eller annan Pinto) med förgasare.

Möjligen går det att köra tändningen i limp-home om du bara ger TFI-modulen sin plusmatning men då defaultar den förmodligen på ett fast tändläge, 10 grader. Duger för att provstarta men knappast så mycket mer.

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Armin

Inlägg av Armin »

okej! men då blir det nog att starta med tändning inkopplat också.

Men enl ms extra sidan så ska det finnas 2olika moduler, eller ja 2 olika tfi tändningar, svart och grå, det funkar bara med gråa står det.. undrar vilken jag har :rolleyes:

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Såvitt jag vet funkar alla Sierramoduler men jag skulle använda den svarta (den grå sitter väl på fördelaren?).

Gör som det står på MS-estrasidan, bygg ihop allt men koppla inte in SPOUT-kabeln så har du 10 graders tändning att starta bilen på. Startar den, och tändningen står på 10 grader, så kopplar du in SPOUT och börjar mappa tändning (du kan få min tändkurva).

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Armin

Inlägg av Armin »

tackar tackar!

låter bra det, kör väl på det. Enda jag saknar nu är en luft temp givare sen är det komplett.

Är det bara 2sladdar in till boxen från modulen inget mer än det? spout och pip..?

Skriv svar