Frågor kring att Montera MegaSquirt i Forden

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

Har inte tänkt på vad det är förns nu men läser man på sidan är det bara antalet motorvarv innan den kör igång tändning, typ för att få upp oljetryck.

En annan grej som jag råkade ut för här i helgen som var, Hur ser komponenten längst upp i höger i boxen på kylplåten ut? Är den helsvart eller är den i metall själva bakstycket?
Dom helsvarta behöver ingen isolering men den andra sorten skall ha det. Kompisen byggde sin box själv å hade missat att det skulle sitta en sån där isolations platta imellan vilket gjorde att det inte blev nån tändsignal ut, men det har jag ju svårt att tro att han skulle ha missat speciellt när du skickat in den å han har kollat den, men iaf då borde ju TFI't köra på limphome läge å ge gnista iaf. Måste vara nått tok med kablaget ändå.

Att led17 lyser när du har tändningen på tror jag har med Spark output inverted, så det skall vara rätt.

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Rätta mig gärna om jag har fel !
Spout ska inte skicka signal till MS, den ska endast skicka signal till TFI-modulen ifrån MS:et.

När jag mätte nu sist så får jag liknande värden ifrån både spout och pip ifrån modulen när jag mäter på kablarna som går till MS-kablaget.

Båda pendla ifrån 0 - 12 v när man snurra fördelaren ( med all el ikopplad )
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

Nä jag tycker inte det. Har du sumrat upp alla kablar till tfit och kollat så det inte är nån kortslutning emellan nånstans? för kopplar du ur spout så skall du ju ha tändning iaf.

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Limpdjur skrev:Nä jag tycker inte det. Har du sumrat upp alla kablar till tfit och kollat så det inte är nån kortslutning emellan nånstans? för kopplar du ur spout så skall du ju ha tändning iaf.
jo men det har jag, bilen har varit igång flera gånger men då utan spout ikopplad... verkar som att tfimodulen inte skiljer på pip och spout

Allting fungerar precis som det ska utan spout kopplat till MS-kontakten.
När spout inte är kopplad blinkar dioden konstant när man kör på startmotorn så ms får signal genom PIP.
Mäter man på bortkopplade spout samtidigt som kör på startmotorn får man 3,60 och 4,70 volt som varierar när motorn snurrar.
Det är samma sak på PIP, om man mäter på PIP-stiftet på Ms-kontaken.

Kopplar man nu in spout på ms kontakten blinkar dioden varannan sekund och ingen gnista sker.

Känns inte som att PIP och SPOUT ska ha samma volt där ? Pip ger ju signal till ms och ms skickar tillbaka genom spout till TFI, ska inte spout va helt "död" när den inte är inkopplad ?

Jag har bytt Tfi-modul och fördelare med hallgivare i en gång tidigare, modulen kanske har kortslutits på nått sätt ?
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Byggde om Ms:et för att driva Hallgivaren i fördelaren direkt istället och nu verkar det fungera !
Men drass med ett irriterande problem som uppstår vid full gas.

Det missar såfort laddet kommer (ca 0,60)
Det spelar ingen roll vart i registret man är, eller på vilken växel.
Så fort man ska ge 100% så missar den rätt grovt.

Man kan "segdra" på 50-60% TPS, hur bra som helst hela vägen.

Jag kör nu på 350cc bosch spridare 95okt soppa och Mapp ifrån skogenracing till det.
Dock såg jag att den innehöll en 400kpa mapsensor istället för 250kpa...som jag har i min (har ändrat till det i mappen bl,a) Kan det ge problem på nått sätt ?

Mvh Marcus.
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hm. Du måste se till att MSQ har rätt grundinställning för 250 kpa mapsensor, annars blir hela skalningen fel men då borde motorn gå konstigt över hela registret.

Misständningar på laddtryck beror oftast på att gnistan släcks, vilket kan bero på kassa stift/kablar/tändspole eller fel dwell (uppladdningstid på spolen). Eller, att det går alldeles för fett...

/Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

therealpinto skrev:Hm. Du måste se till att MSQ har rätt grundinställning för 250 kpa mapsensor, annars blir hela skalningen fel men då borde motorn gå konstigt över hela registret.

Misständningar på laddtryck beror oftast på att gnistan släcks, vilket kan bero på kassa stift/kablar/tändspole eller fel dwell (uppladdningstid på spolen). Eller, att det går alldeles för fett...

/Gustaf
Ordna felet... i,om ändringen ifrån 400kpa till 250kpa Mapsensor så hamnade boostcut på 161 kpa....såg i loggen att jag släppte av varje gång det nåddes.

Ändrade värdet och nu fungerar bilen klockrent !
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

Kan hända konstiga saker när man ändrar om sånna där grejjer, jag kopplade in datorn och ändrade till 4bars mapsensor, då blev varvtals och mapskalan helt fel men mappen var lika i övrigt. Vet ju att det blir tok om du försöker ladda in en hel msq fil som är gjord med andra prylar men inte när man ändrade i befintlig så det gäller att kolla igenom noga.

matmdat
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 25, 2012 9:54 am
Namn: Mats Mattsson
Kör: Lotus 7
Ort: surahammar

Shemat

Inlägg av matmdat »

Hi
länkarna fungerar inte till shemat har ni flyttat det?
Mikael S skrev:Tänkte det skulle var bra med en tråd om att montera Megasquirt i bilen samt få det att fungera.
I mitt fall så är det tänkt att köra med Megasquirt och Edis tändning i Sierran.

Bra sida som kan vara bra att kolla igenom http://www.ms-nordic.tk/
Allt står väl där igentligen, men känns som att det är lättare att hålla diskussionen här.
Är Gustaf som är Guru på detta, så antar att vi frågar och han svarar :D

Tänkte i alla fall utgå ifrån att själva kretskortet är lött och monterat i låda.
Börjar med vad som behövs för sprutet.

1. Vattentempgivare
2. Lufttempgivare
3. Gasspjälllägesgivare
4.Tomgångsventil (Den används väl inte alls?)

frågan är från vilka bilar komponenteran ska plockas?

Edis system hittar man i alla fall på 90tals Escort, Mondeo och Fiesta. Detta behövs.

1. Tändmodul
2. tändspole
3. Tändkablar
4. Givare för triggerhjulet
5. Kabelsstumpar med kontakter

Triggerhjulet går tydligen att hitta på Ford?

Orginal elhärva används, vissa komponenter byts ut och andra plockas bort.
Gustaf har ritat en om ett orginalschema. Frågan är om det skiljer i härvan för kattad och okattad motorn?

Kommer att försöka göra om en härva ganska snart så kan vara bra att fråga lite före :)

Här är Gustafs Schema.

Högerklicka och spara som

KopplingsSchema Megasquirt&Edis Pintomotorn

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Hej.
Jag har en Escort Rs turbo står på gården sedan några år tillbaka.
Den fungerade aldrig särskilt bra med halvelektroniska sprutet som sitter på dessa
med bränslevåg och hela köret!

Jag går i tankarna att koppla in mitt Megasquirt jag har ligger ifrån bilen förra året.
Ett Megasquirt 1 v3,0 som är byggt för att driva en Ford hallgivare som sitter i fördelaren på cologne V6:an.

Jag har nu fått för mig att även just Escorten har en sådan hallgivare sitter i fördelaren på CVH:N som motorn heter.
Denna givare läser av ett hjul med tänder som snurrar med hjälp av kammen.
Man bör kunna använda sig av denna hallgivare med hjulet som trigger till MS:et precis
på samma sätt som jag gjorde till V6an ?

En bild som visar hur det ser ut
Bild
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10134
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det är samma princip. Det borde funka fint.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Har förstått att MS1 inte kan styra bredbandslambda själv utan behöver en enhet vid sidan av sensorn.
Jag har en AEM Mätare med tillhörande Boschsond som jag vill koppla till boxen för att t,ex kunna logga afr/lambdavärden mellan reporna.

Såg någonstans att man var tvungen att välja vilken typ av lambdasensor man hade
eller lösa en annan genom configurator i megatune.
Vad jag förstod kunde man oxå bara läsa av sondens volt i megatune, så megasquirt konverterar inte volten till rätt lambdavärden ?
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

Jodå välj rätt i configuratorn. Finns aem. Sen skall du välja rätt mätare i megatune när du höger klickar å skall byta ut en.

Användarvisningsbild
MaCintosh
Veteran
Inlägg: 164
Blev medlem: mån maj 26, 2008 12:37 am
Namn: Marcus Pettersson
Kör: Ford Sierra V6 Turbo - Mondeo V6 Brukis
Ort: Nära Norrköping

Inlägg av MaCintosh »

Stämmer det att mätarn bara kan visa volt i Megatune?
Är det samma i Tunerstudio ?
http://www.facebook.com/pages/Team-Vebotrim/143643252347044
Team Vebotrim
Jeremy Clarkson´
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Användarvisningsbild
Limpdjur
Veteran
Inlägg: 728
Blev medlem: tor aug 07, 2003 11:26 am
Namn: Johan Lindberg
Kör: Sierra turbo -88
Ort: Bollnäs

Inlägg av Limpdjur »

nepp, i megatune, höger klicka, swap to, högre kolumnen lite över mitten, lambdaGauge, du har antagligen ego2Gauge längst ner i vänstra kolumnen

Skriv svar