Vilken kvalite topplocksbult (Pinto)? Vilket åtdragningsmoment?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
Användarvisningsbild
Mikael S
Legend
Namn: Mikael S
Kör: Ford Sierra mk1 600hk, Yamaha Viper turbo 162"
Kontakt:

Vilken kvalite topplocksbult (Pinto)? Vilket åtdragningsmoment?

Inlägg av Mikael S »

Vilken kvalite är det på orginalbultarna för att dra fast topplocket till Pinton? Järnhandeln har 12.9 kvalite i rätt dimensioner för 200kr (10st) och kändes ju rätt så prisvärt till sierran.

Vad står det att det ska vara för åtdragningsmomen í era verkstads böcker för att dra åt toppen?

Tags:

Användarvisningsbild
Moffegrev
Veteran
Namn: Mattias Linerzen
Kör: Octavia RS ++

Inlägg av Moffegrev »

i tre steg ska du dra den...säger den men det är inte nått måste..;) först 45 nm sen 70nm o sen 110 nm och slutligen dra den 90 grader....men jag dra allt på en gång och drar den 90 grader på ett ungegär..;) det är ju trots allt en sierra.

Användarvisningsbild
Paroxyst
Legend
Namn: Marc S
Kör: Commodore 72
Kontakt:

Inlägg av Paroxyst »

Moffegrev skrev:i tre steg ska du dra den...säger den men det är inte nått måste..;) först 45 nm sen 70nm o sen 110 nm och slutligen dra den 90 grader....men jag dra allt på en gång och drar den 90 grader på ett ungegär..;) det är ju trots allt en sierra.
Vet inte om det är uppdaterat men inte ska man dra 110 och SEN dra 90° har jag lärt mig.

1.6 och 2.0 Pinto ska dras ca: 40Nm första gången Sedan ska den dras 75Nm andra gången sedan ska man vänta 5 minuter (Viktigt) sedan ska man dra den en kvarts varv (90°) och sen är det klart. Ingen efterdragning är nödvändig.

Detta gäller torx-bultar. De med splines dras lite annorlunda med 15min väntetid.
"Nothing lasts forever. Just ask a Ford Pinto" (Dexter Morgan - Season 1)

SK Racing

Inlägg av SK Racing »

Det finns två olika skruvar, en äldre och en nyare, har för mig att nyare är sträckskruv och den äldre "solid"

12.9 använder jag till Datsun, fasiken så mycket billigare än att köpa std skruv, och 12.9 går ju o använda hur många gånger som helst, då sträckgränsen på den aldrig uppnås vid skruvförband till en topp med gängan i gjutgods.

1 40-55, 2 50-70, 3 Efter 20 min 73-80, 4 Efter 15 min på 1000 Rpm 95-115 Nm.

Enligt Haynes.

Är dom sk sträckskruvarna som dras 90 grader, "vanliga" dras enligt ovan, även 10.9 och 12.9.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L (+ 1977 2.0, 1974 1600L, 1964 17M Super & ngr div)

Inlägg av Släggmek »

Ja, 12.9 är ju den högsta graden i a f enligt den gamla vanliga europeiska skalan och bruklig äldre standard för topplocksbult.

Lika bra att lägga till för allmän kännedom att skruvar av kvalitet 12.9 bör däremot inte användas annat än i drivlinan - hårdheten gör att de kan spricka vid hög belastning i sidled, så de hör inte hemma i kaross och chassi. Där gäller max 10.9 i utsatta fästpunkter.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar